Jump to content

Trenger råd og tips ifm hjemkjøring av 36 fot fb.fra England


Tom Rør

Recommended Posts

Da alle formaliteter er i boks ifbm. båtkjøpet i England, trenger jeg tips og råd om hva som er viktig å tenke på når denne skal kjøres hjem.

Jeg har i utgangspuntet tenkt å sette kursen hjemover mot Oslo rundt den 20/03-10.Skal ta Kielkanalen.

Det jeg lurer på er hva man bør ha med seg av sikkerhetsutstyr?(kan ha oversett noe)

Dagsetapper?(båten ligger i Southampton)

Beste rute?

Hvor fyller man Diesel?

Hvor kan man finne gode havner for natta?

Hva provianterer man?

 

Dette er fartøyet jeg har kjøpt. :smiley:

 

http://www.dickies.co.uk/usedboats.asp?rPa...boat_id=2144064

 

Takker for råd og tips

Mvh: Tom

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det første vi må vite er marsj fart og hvor store tanker du har.

 

Siden du går alene så må du ha:

1: overlevelsesdrakter

2:reddningsflåte

3:nødrakketer

4:flere en 1 gps

5: Papirkart for hele reisen (nautisk forlag) og kurslinjal og dertil tilhørende utsyr.

6: Reeds guiden (nautisk forlag) der står alt av havner,tlf nummer,diesel,innseilinger,vhf kanaler,restriksjoner etc

7: en god makker som kan fikse litt motorer og kjøre båt.

8: reserve: filter,reimer,olje,verktøy

9: man lensepumpe hvis det ikke fins ombord

10: varme klær

11: hørselværn

12:forskring med minimum 2 mill EUR ansvars dekn

13:eierdok på båt

14: NORSKT FLAGG :flag::flag: viktig da dette sparer deg for spørsmål

+ sikkert noe som jeg har glemt :smiley:

 

Typisk rute fra SH er :

SH-dover (Diesel)-shevingen(Diesel,mat,overnatting)-odenshilde(Diesel)-brunsbüttel(diesel rett innenfor slusa)(innom helgoland hvis en vil handle litt men omvei på 1 time hver vei når man skal til Brunsbüttel)-

 

Kiel-samsø-Læsö/

Lysekil-Strømstad

 

De siste her er enten om du går via skagen eller sverige hjem.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Marsjfart er 22 knop, og det er 750 l. tank.Må jeg tegne spesiell forsikring?Jeg har kasko som skulle dekke "alt" sa dem. :cryin:

 

ja da er det sikkert i orden men sjekk at selskapet faktisk vet hva det betyr og ta båt hjem.. Du blir eskotert tvert iland hvis ikke dette er i orden. Hos NB så har jeg fått et INT skriv som sier dekningsgrad for hjemturen.

 

Marsjfarten din er den ca 400 rpm av topp? hvis det er det og du har 2X200hk så bruker du ca 75-80 liter kanskje litt mindre i timen. da vil du ha diesel til 10timer og 220nm . Bruk google earth til og se på etappene jeg satt opp. Du vil ha ca 7-8 timers dagslys rundt den datoen noe som igjen blir ca 150 NM om dagen så du kan trygt gå en dagsetappe uten fueling.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

det hadde vel ikke vært mulig og få vite hva du fikk herligheten for og årsmod.?

er selv interesert i en slik en, og import er vel kansje ikke så dumt... send meg gjerne en pm. :seeya:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Ja.. jeg har som sagt fått med et eget skriv i tillegg til de ordinære papirer som er spesifikt ang dekingsgrad etc. Dette er et forenklet skriv som er hendig og vise kystvakta hvis du blir stoppet.

 

til slutt er det val bare og håpe på at isen ute i skagerak er borte til den tid :flag:

 

Skal forresten ned til Nigel og dickies 10mars.. da får jeg jo sett skuta di :smash:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Southampton (regner med Hamble River).... og diesel i Mercury Marina ... samt de fleste andre nedover..

 

Fra southampton tar du ruten til Ramsgate som blir neste stopp (med diesel)... alternativet før Ramsgate er Dover, men det er en travel havn, sm ikke er like kjekk som Ramsgate.

 

Fra Ramsgate hopper du over kanalen og fortsetter oppover på den andre siden... Og fra der får andre ta over ...

 

god reise!!

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Tok denne turen ifjor selv.

 

Thorlyn ramser opp en del nødvendigheter. I tillegg valgte vi å ha med en inverter slik at vi kunne kjøre f.eks ekstra gps på strøm hvis noe skulle skje. I tillegg hadde vi med en drill og drillpumpe ferdig med slanger i begge ender. Kort sugeslange og lang utløpsslange. Denne brukte vi til å fylle diesel da vi hadde med noen ekstra kanner diesel for å øke rekkevidden + at den var en nødlensepumpe hvis noe skulle svikte av båtens ordinære lensepumper og det gjør de fra tid til annen (særlig hvis de må pumpe over lengre tid eller er gamle)

 

Vi hadde obligatoriske stopp hver time, hvor motorrom og alle dørkluker ble åpnet for inspeksjon + at kurs, posisjon og fart, utseilt dist ++ ble notert. Vi hadde spesielt nytte av dette i den Engelske kanal da radaren slo ut den bærbare gps og vi var litt "lost" ca en halv time før rundingsbøye i mørket.

 

Lykke til.

 

MVH

 

Jolla

Redigert av Jolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette må jeg sjekke.Får man en bekreftelse på at man har så god dekning som man viser til de som måtte be om det da?

 

Ja, det kan nok være en fordel å be forsikringsselskapet om en bekreftelse på ENGELSK om at du har den dekning overfor tredjepart, såkalt "P&I", som de ber om. Selve forsikringen koster neppe stort ekstra hvis du allerede har en god kasko, men dokumentet kan være viktig overfor nidkjære tjenestemenn.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I tillegg hadde vi med en drill og drillpumpe ferdig med slanger i begge ender. Kort sugeslange og lang utløpsslange. Denne brukte vi til å fylle diesel da vi hadde med noen ekstra kanner diesel for å øke rekkevidden + at den var en nødlensepumpe hvis noe skulle svikte av båtens ordinære lensepumper og det gjør de fra tid til annen (særlig hvis de må pumpe over lengre tid eller er gamle)

 

Husk å teste denne smarte innretningen først. Batteridriller/skrudriller kan ha for lavt turtall til at sugeeffekten fungerer.

Link to post
Share on other sites

Er ikke komfortabel med å kjøre i mørket.

 

Tom

 

Det er helt riktig tankegang av deg.. Du skal ligge i 22 knop og da har du ikke sjangs hvis du treffer noe.

Jeg har ved selvsyn møtt alt fra "stålcontainers" på et par kubikk ligge med kun 1/4 synlig og eks antall europaller,plastskit,flasker,ja you name it når jeg har gått hjem fra UK..

 

Og gå i planefart på nattseilas spesielt i den engelske kanal og andre skibsleder er ikke bare dumt men direkte livsfarlig.

 

Kielkanalen Tom.. den kan du kun gå i mens det er lyst.. det er forbudt for lystbåter og gå den etter mørkets frembrudd. så prøv og time det litt ved inngang der. kanalen tar ca 8 timer da du kun har lov til og gå i maks 8 knop. det finnes noen steder og ankre for natten langs den. Her er link til: Notes for pleasure craft travel on the KIEL-CANAL HER: http://www.kiel-canal.org/pages_english/sp..._Maerz_2009.pdf

 

Her er prislisten for kanalen (betales hos trafikk sentralen når du ankommer kiel slusa: http://www.kiel-canal.org/pages_english/sp...03_ENGLISCH.pdf

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei Gratulerer med ny båt.

Tok hjem båt fra England ,Titchmarsh Marina, Walton on-the-Naze Nord Øst for London til nøyaktig samme dato i 2006.

Turen gikk helt greit.

Men klart noen småproblemer dukker altid opp.

Vi var to mann ombord og kjørte kun på dagtid , startet tidlig hver morgen.

tok etapper på 100 - 220 NM pr dag.

Sørg for å ha med bra med varme klær , det kan være ned mot 5-6 minus Holland , Tyskland , Danm og Sverige.

Du bør ha en god varmekilde i båten.

Diesel fylling bør du sjekke på forhånd , mange marinaer som ikke åpner sesonger før April.

Vi tok første etappe til Den Helder , her var det så og si helt folketomt i havna og eneste dieselfylling var ikke åpnet for sesongen,

kun seddelautomat.

Tok kontakt med en Lekter som fylte Diesel til Forsvaret

Etter mye om og men fikk vi fylt avgiftsfri diesel , men fikk ikke betalt , regning kom i posten etter et par uker.

Har ikke tlf nr tillgjengelig lenger men for å ungå å miste tid kan du jo ta kontakt med Gulf i Den helder og prøve og få til

en avtale om fylling på ca dato ca antall liter på forhånd.

Disse som jobber på disse lekterne tar ikke i mot kontanter eller kort.

Neste etappe gikk til Helgoland med bunkring av div avgiftsfrie drikkevarer og diesel.

Helgoland tror jeg er åpent hele året.

Kielkanalen stille og rolig , men er nok beregnet for litt støre båter.

Mye venting og sakte fart.

Lite hjelpsomme disse folkene som jobbet med slusene i hver ende i Kielkanalen.

Neste stopp med overnatting Sønderborg i Danmark.

Her begynte og den ene motoren og dø ut , skiftet Diesel filtre på kvelden

Sørg for at alle Diesel filtrene er skiftet før du starter på hjemturen.

Og i tillegg bør du ha med et ekstra sett.

Du må regne med en del sjø så alt som er av dritt på tanken vil antageligvis sette seg i dieselfiltrene.

Sønderborg til Sæby i rolig sjø inkl dieselfylling.

Overnattet i Sæby.

Kaldt i Tyskland og Danmark noe snø og kuldegrader om natta.

Siste etappe Sæby via Gøteborg og Strømstad.

Måtte snu på grunn av is i innkøringa mot Gøteborg , Det var ikke mulig å gå inndre leia på denne årstid.

Det samme vil nok være tillfelle med is i år også.

Lykke til og God Tur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...