Jump to content

Trenger råd og tips ifm hjemkjøring av 36 fot fb.fra England


Tom Rør

Recommended Posts

.....Bortsett fra at Dover er en travel havn, er det noen annen grunn til ikke å velge denne som utgangspunkt for kanalkryssingen?

Synes det ser ut som en liten "omvei" å dra oppom Ramsgate.

Lengre ..Ja, men bedre havn hvis du blir liggende en dag eller to på været (og koselig by)..... samt at du ikke blir å krysse kanalen på det absolutt travleste stedet hvor, som andre har nevnt, tåka kommer veldig fort. Jeg har tatt turen opp til Ramsgate selv, og er ikke i tvil om hva jeg ville ha gjort...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Siden du går alene så må du ha:

1: overlevelsesdrakter

2: reddningsflåte

3: nødrakketer

4: flere en 1 gps

5: Papirkart for hele reisen (nautisk forlag) og kurslinjal og dertil tilhørende utsyr.

6: Reeds guiden (nautisk forlag) der står alt av havner,tlf nummer,diesel,innseilinger,vhf kanaler,restriksjoner etc

7: en god makker som kan fikse litt motorer og kjøre båt.

8: reserve: filter,reimer,olje,verktøy

9: man lensepumpe hvis det ikke fins ombord

10: varme klær

11: hørselværn

12: forskring med minimum 2 mill EUR ansvars dekn

13: eierdok på båt

14: NORSKT FLAGG :flag::flag: viktig da dette sparer deg for spørsmål

 

Hva bør Tom kjøpe i England og hva er greit å ha med hjemmefra?

- Overlevningsdrakter er greit å ha med hjemmefra.

- Tror det følger en liten rib med båten. Den er vel grei nok som redningsflåte?

- Nødraketter er vel best å kjøpe i England. Tror SAS har visse kommentarer dersom dette tas med på flyet

- Har du 1 eller 2 GPS i båten? Går det an å låne en bærbar i Norge?

- Thorlyn tipser om å kjøpe papirkart og Reeds-guiden på nautisk forlag. Høres ut som et veldig klokt forslag. Kanskje Tom Rør og Thorlyn kan spleise på kart og guide siden de ikke skal reise samtidig?

- Reservefilter, reimer og olje er vel best å kjøpe i England?

- Verktøy er tungt. Hvilke verktøy er høyest prioritert?

- Hørselvern? Hvorfor? Her strakk ikke fantasien til....

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilgang på papirkart gjennom han ene som skal være med, og Reeds-guiden har han vissyt også.Skal samle sammen endel saker som jeg skal ta med på Torsdag, bla. en verktøykasse.Skal få låne en redningsflåte av bagtypen også.Det ligger komplett reserve reimer og filtre ombord.

Hørselvernet er vel for de jevnlige besøk i motorrommet underveis?

Kjøper nødraketter i England, da jeg ikke liker tanken på å ta fly sammen med denslags fyrverkeri uansett. he he.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er Tom & Co på plass i England. Dagen har gått med til reisen dit, samt en prøvetur med båten.

Avreisedag er foreløpig ikke helt fastsatt, men fredag er et hett tips.

Først gjøres grundig sjekking av alt ombord, og komplettering av diverse utstyr.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Så mye mindere enn en F4 (6 til 7 ms) blir det ikke i dag.... i morgen er værmeldingen rundt F5 (8 til 10 ms) Sør Sørvest.... noe som tilsier 2 til 3M sjø ved høy og lavvann, men med topper på rundt 5+ når tidevannet går mot vinden. Personlig så hadde jeg holdt tilbake til sent Lørdag - tidlig Søndag. Planlagt et hopp over kanalen så snart som mulig, slik at en får noe le fra den Sørlige styrke 5+ som ser ut til å dominere værbildet de neste 4 til 5 dagene rundt den engelske kanalen....

 

http://www.xcweather.co.uk/

 

bracka.gif

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...