Jump to content

Trenger råd og tips ifm hjemkjøring av 36 fot fb.fra England


Tom Rør

Recommended Posts

Jeg opplevde samme problem i Den helder som Talisman. derfor gikk jeg til Odenshilde som er rett på andre siden av "kanalen" for Den Helder og fikk fyllt diesel inne i yachthavna der. Men ikke sikkert at det er åpent på denne tiden av året så sjekk med Reeds guiden og ring ned og hør. Jeg har gått direkte uten Dieselstopp fra Schevningen til Helgoland som er ca 203 NM. Dette går med din båt også siden du har så stor tank. Du vil jo få en føling på antall liter pr time på første strekk og så må du legge opp etter det.

 

Tror nok SH-ramsgate er en fin første dag og derfra til Shevningen i nederland som er ca 125 NM fra ramsgate.

 

Grunnen til at jeg nevner Shevningen hele tiden er at jeg tidligere også har hvert i havner lenger syd enn denne med store problemer med og få tak i diesel.

 

Så gå til shevingnen, der får du garrantert diesel fra lekteren.. men du må betale cash (dessuten har de en flott ØL restaurant med meget god Biff).

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vi fylte også diesel i Schevningen. Veldig hyggelig kar på lekteren i indre havn.

 

Øl og prating mens vi fylte. Når fyllingen var ferdig ble vi bedt på enda en øl. At det lå noen og ventet på diesel utafor betydde ingenting. Vi takket dog pent nei til en til og forlot havna. Dette var litt tidlig på dagen så vi tok et kort legg til en marina utenfor Amsterdam for overnatting. Tok bussen inn til Harlem og hadde en fin kveld der. Amsterdam var egentlig bussmålet men en hyggelig kar i marinaen anbefalte nabo byen. Bussturen tok vel noe over en halv time. Deretter bar det til Helgoland for rimelig diesel på uendelig saaaakte diesel pumper.

Redigert av Jolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he han karen på lektern i Schevingen kommer alltid med øl ja :smiley: Sist gang så hadde han og noen kompiser grillfest på brygga.. slapp ikke unna da nei.. har lånt bilen hans flere ganger da han synes det er langt bort til minibanken for cash.. utrolig hygglig fyr med gode dieselpriser :wink:

 

Helgoland er et mareritt og fylle diesel på.. sist fyllte jeg over 600 liter og da tok det nermere 30 min :eek: men grei pris da.. selv om schevningen er halvparten som regel :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Mye å tygge på her.

Jeg fikk noe å tygge på i stad, da jeg sa opp forsikringen på den gamle båten.Dobbeltsjekket den nye forsikringen,

fikk da beskjed om at den forsikringen som jeg hadde tegnet på den nye båten ikke gjelder i England før den 01/04.

Det vil si at min båt ikke har forsikring nå, enda jeg sa hvor båten ligger, og at den skal kjøres hjem for egen maskin i slutten av mars.

Hvilke selskaper er det som kan båtforsikring?Dette er utrolig uprofft av et forsikringsselskap.

Ble helt satt ut etter denne behandlingen. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kun et som gjelder spør du meg som kan det med og hente /lagre båt i Utlandet. Norwegian broker. Skal ikke se bort ifra at du sparer en god slump hvis du har forsikret i et ordinært norskt før. tipper du må ut med rundt 7000 med full kasko og bedre vilkår enn andre.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ang sea state som de der borte kaller det..

 

jeg har hvert uti alt fra force 7 (rundt 14ms)til helt flatt vann på vei hjem.. det som merkes er hvordan en treffer i forhold til tidevannet og vindrettning.. Når en har tidevann som renner sydover i kanalen (da går det mot lavvann) og en får kraftig vind fra syd i tilegg så blir sjøen skikkelig choppy med skarpe bølger. dette er noe herk og gå i og man må ofte ned i putrefart for og ikke slå båt til pinneved. Men jo større båt jo mindre merkes det.

 

Et sted som jeg alltid uten untak møter rotete og tildels mye sjø er på nordspissen av nederland rett nord for Den Helder. Der kommer nordjøen rett inn og det er mye strømmer.. området er forøvrig merket på kartet med farlige bølger så her gjelder det og følge med på værmelding. Hele strekket fra Den helder til helgoland/brunsbüttel så går man nesten rett øst og det er meget grunt område så her kan det bli slitsomt med mye hopping. Elllers merkes det godt at det er generelt mye strømmninger på hele strekket og at sea staten endrer seg mye bare på et leg.

 

Man har samme dilemma nåt man står ved skillet og gå kielkanal eller opp vest danmark.. vest danmark er griksgrent og grunt og en har norsdjøen rett ut.. så her kan det bli skikkelig grisete. Diesel fylling for lystbåter eksisterer heller ikke opp vest danmark.. men en får fyllt mot at de legger på avgiften eller leverer all diesel på fat fra nermeste bensinstasjon.

 

Siste turen som jeg hadde i sommer så hadde vi "flatt" vann fra vi gikk til vi var hjemme. Da ble det unnagjort 760NM på 49 timer inkludert soving,tanking,mat etc og kunn kjøring i dagslys.. det var effektivt kan man si.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ba om tilbud fra dem for 3,5 min. siden.

 

Liker å ha forsikring på investeringen. :sweat:

 

Da får du nok tilbud i morgen av Axel magnus hos NB.. forsikring er viktig og axel magnus vet nøyaktig hva som kreves av papirer etc.

 

Tipper de henter tilbud fra UK til deg.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I 2005 så hadde Belgia raud diesel som var vesentleg rimelegare enn vanleg diesel i UK og Nederland.

Det er verdt eit kjapt dieselstopp der. Ta vare på kvitteringa.

 

I Nederland så var det avgiftsfri diesel å få kjøpt, men ikkje til framdrift. Fyll på kanner og fyll over når du trur ingen ser deg.

Umogeleg å spora om du har ein kvittering frå Belgia.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I 2005 så hadde Belgia raud diesel som var vesentleg rimelegare enn vanleg diesel i UK og Nederland.

Det er verdt eit kjapt dieselstopp der. Ta vare på kvitteringa.

 

 

Ask

 

Har bunkret diesel i belgia før.. fant den gangen bare lite hygglige mennesker og lite info.. så jeg styrer unna.. kan være så billig det bare vil :lol:

 

Det går ann og spørre han i schevningen og få kvit på 30 lit ren diesel.. men det spørs hvor mange pils han har fått i seg. :lol: sist jeg fyllte der betalte jeg 3,70 pr liter :lol:

 

Ang konvoien til princess.. de ligger sjeldent under 25 knop.. da får du nok litt prob med og holde følge.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Et godt råd tror jeg hvis du ikke har tatt turen før er og bruke tid nå mens du er hjemme og legge opp etappene på papirkarta.. samt at du eller makkeren din er flink til og ta ut kurs hvert 20 min eller så men du går slik at du ikke ratter deg helt bort når man sitter der time etter time. På min første tur så streika plotteren ombord etter 20min.. dette var i grov sjø (ca 3 meter) og det var dårlig sikt med litt tåke.. HELDIGVIS så har makkeren min som var med den gangen STÅLKONTROLL på navigering og tok alt manuellt. Vi hadde heldigvis en bærbar gps for kordinater. jeg hadde mer enn nok med og ratte skuta i sjøen som var mitt ute i kanalen.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Har ikke tatt den ruta selv, men mange andre..

 

Hvordan er det med diesel på tanken nå?

 

Har du noe mulighet til og kontorolere hvordan det ser ut i diesel tanken?

 

 

Har erfaring med at båter blir pent brukt i pent vær, når du drar ut så kan du fort få litt "sikkelig" dritt vær..

 

Og når du ligger i slik vær i noen timer så løsner alt i tankene,, og da kutter begge motorne ut,, og det hjelper ikke bytte filtere, de blir tette etter få minuter de og...

 

Så vist du har mulighet, skjek tankene nøye!! vist du kommer til manhulene ta en stok eller noe og fest en fille sikkelig godt og dra den hardt langs bunnen an tanken og se om du får med deg noe dritt...

 

Ellers hørtes det ut som en fantastisk tur...

 

Og båten så sikkelig fin ut..

 

God tur!!

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

når du kommer ned nå så heller du på Dieseldyrdreper eller hva det heter hvis du ikke får drenert.

 

Fordelen som jeg har erfart er at båtene ligger i mer stabilt klima enn her hjemme.. så prob med dritt ikke har vært overhengende stor.. men jeg har som vane og drenere og tømme glassa i bunnen av grovfiltrene hver gang jeg bunkrer på vei hjem.. typisk da har hvert 1 dl med dritt hver gang.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

når du kommer ned nå så heller du på Dieseldyrdreper eller hva det heter hvis du ikke får drenert.

 

Fordelen som jeg har erfart er at båtene ligger i mer stabilt klima enn her hjemme.. så prob med dritt ikke har vært overhengende stor.. men jeg har som vane og drenere og tømme glassa i bunnen av grovfiltrene hver gang jeg bunkrer på vei hjem.. typisk da har hvert 1 dl med dritt hver gang.

 

 

Da de testet båten, så var det endel dritt i filterne, så noe tiltak bør vel ihvertfal gjøres.

Link to post
Share on other sites

Man har samme dilemma nåt man står ved skillet og gå kielkanal eller opp vest danmark.. vest danmark er griksgrent og grunt og en har norsdjøen rett ut.. så her kan det bli skikkelig grisete. Diesel fylling for lystbåter eksisterer heller ikke opp vest danmark.. men en får fyllt mot at de legger på avgiften eller leverer all diesel på fat fra nermeste bensinstasjon.

 

Diesel i Danmark er helt greit med god rekkevidde fra Helgoland hvis du velger vest Danmark for å spare tid. Det er en stor fiskerhavn i Thyborøn (der stopper også princess konvoien). Vi dro dit og tok overnatting etter Helgoland.

 

Da vi skulle fylle diesel dagen derpå rotet vi litt rundt før vi fant lekterne i den nordre havnen. Der ble det en del pruting og diskusjon på avgiftsfri, etter div telefoner ble det sagt at KUN Princess konvoien fikk avgifstfri diesel. Etter en kort studering av kart valgte vi derfor å gå direkte til Kristiansand og fylle der isteden. Det er uansett en ubetydelig omvei hvis man skal innover mot oslo fjorden.

 

Har du ikke nok diesel til å komme over til Norge derfra er et godt alternativ å fylle bare nok slik at man kommer over Skagerak og mer hyggelige priser

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...