Sea Oasis Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Av sikkerhetsutstyr hadde vi med oppblåsbar redningsflåte. Nødrakketter , nødpeilesender , og VHF. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Jeg opplevde samme problem i Den helder som Talisman. derfor gikk jeg til Odenshilde som er rett på andre siden av "kanalen" for Den Helder og fikk fyllt diesel inne i yachthavna der. Men ikke sikkert at det er åpent på denne tiden av året så sjekk med Reeds guiden og ring ned og hør. Jeg har gått direkte uten Dieselstopp fra Schevningen til Helgoland som er ca 203 NM. Dette går med din båt også siden du har så stor tank. Du vil jo få en føling på antall liter pr time på første strekk og så må du legge opp etter det. Tror nok SH-ramsgate er en fin første dag og derfra til Shevningen i nederland som er ca 125 NM fra ramsgate. Grunnen til at jeg nevner Shevningen hele tiden er at jeg tidligere også har hvert i havner lenger syd enn denne med store problemer med og få tak i diesel. Så gå til shevingnen, der får du garrantert diesel fra lekteren.. men du må betale cash (dessuten har de en flott ØL restaurant med meget god Biff). Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jolla Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Vi fylte også diesel i Schevningen. Veldig hyggelig kar på lekteren i indre havn. Øl og prating mens vi fylte. Når fyllingen var ferdig ble vi bedt på enda en øl. At det lå noen og ventet på diesel utafor betydde ingenting. Vi takket dog pent nei til en til og forlot havna. Dette var litt tidlig på dagen så vi tok et kort legg til en marina utenfor Amsterdam for overnatting. Tok bussen inn til Harlem og hadde en fin kveld der. Amsterdam var egentlig bussmålet men en hyggelig kar i marinaen anbefalte nabo byen. Bussturen tok vel noe over en halv time. Deretter bar det til Helgoland for rimelig diesel på uendelig saaaakte diesel pumper. Redigert 23.Februar.2010 av Jolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 He he han karen på lektern i Schevingen kommer alltid med øl ja Sist gang så hadde han og noen kompiser grillfest på brygga.. slapp ikke unna da nei.. har lånt bilen hans flere ganger da han synes det er langt bort til minibanken for cash.. utrolig hygglig fyr med gode dieselpriser Helgoland er et mareritt og fylle diesel på.. sist fyllte jeg over 600 liter og da tok det nermere 30 min men grei pris da.. selv om schevningen er halvparten som regel Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Ved "normalt vær", hvilken sjø/bølger kan forventes over kanalen - og oppover langs Nederland? Størrelse, retning mm? Hva har dere erfart, dere som har tatt turen? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Mye å tygge på her. Jeg fikk noe å tygge på i stad, da jeg sa opp forsikringen på den gamle båten.Dobbeltsjekket den nye forsikringen, fikk da beskjed om at den forsikringen som jeg hadde tegnet på den nye båten ikke gjelder i England før den 01/04. Det vil si at min båt ikke har forsikring nå, enda jeg sa hvor båten ligger, og at den skal kjøres hjem for egen maskin i slutten av mars. Hvilke selskaper er det som kan båtforsikring?Dette er utrolig uprofft av et forsikringsselskap. Ble helt satt ut etter denne behandlingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Kun et som gjelder spør du meg som kan det med og hente /lagre båt i Utlandet. Norwegian broker. Skal ikke se bort ifra at du sparer en god slump hvis du har forsikret i et ordinært norskt før. tipper du må ut med rundt 7000 med full kasko og bedre vilkår enn andre. Redigert 23.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Ba om tilbud fra dem for 3,5 min. siden. Litt stressa nå etter den stemoderlige behandlingen jeg fikk hos Trygg Vesta. Liker å ha forsikring på investeringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Ang sea state som de der borte kaller det.. jeg har hvert uti alt fra force 7 (rundt 14ms)til helt flatt vann på vei hjem.. det som merkes er hvordan en treffer i forhold til tidevannet og vindrettning.. Når en har tidevann som renner sydover i kanalen (da går det mot lavvann) og en får kraftig vind fra syd i tilegg så blir sjøen skikkelig choppy med skarpe bølger. dette er noe herk og gå i og man må ofte ned i putrefart for og ikke slå båt til pinneved. Men jo større båt jo mindre merkes det. Et sted som jeg alltid uten untak møter rotete og tildels mye sjø er på nordspissen av nederland rett nord for Den Helder. Der kommer nordjøen rett inn og det er mye strømmer.. området er forøvrig merket på kartet med farlige bølger så her gjelder det og følge med på værmelding. Hele strekket fra Den helder til helgoland/brunsbüttel så går man nesten rett øst og det er meget grunt område så her kan det bli slitsomt med mye hopping. Elllers merkes det godt at det er generelt mye strømmninger på hele strekket og at sea staten endrer seg mye bare på et leg. Man har samme dilemma nåt man står ved skillet og gå kielkanal eller opp vest danmark.. vest danmark er griksgrent og grunt og en har norsdjøen rett ut.. så her kan det bli skikkelig grisete. Diesel fylling for lystbåter eksisterer heller ikke opp vest danmark.. men en får fyllt mot at de legger på avgiften eller leverer all diesel på fat fra nermeste bensinstasjon. Siste turen som jeg hadde i sommer så hadde vi "flatt" vann fra vi gikk til vi var hjemme. Da ble det unnagjort 760NM på 49 timer inkludert soving,tanking,mat etc og kunn kjøring i dagslys.. det var effektivt kan man si. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Ba om tilbud fra dem for 3,5 min. siden. Liker å ha forsikring på investeringen. Da får du nok tilbud i morgen av Axel magnus hos NB.. forsikring er viktig og axel magnus vet nøyaktig hva som kreves av papirer etc. Tipper de henter tilbud fra UK til deg. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 bare et tips om du ikke vil gjøre alt selv: Norsk Båtsenter kjører konvoier flere ganger hver vår/sommer fra england. De har en fast rute de følger. Kanskje de kan tipse deg? Kanskje du til og med kan henge deg på ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Hei I 2005 så hadde Belgia raud diesel som var vesentleg rimelegare enn vanleg diesel i UK og Nederland. Det er verdt eit kjapt dieselstopp der. Ta vare på kvitteringa. I Nederland så var det avgiftsfri diesel å få kjøpt, men ikkje til framdrift. Fyll på kanner og fyll over når du trur ingen ser deg. Umogeleg å spora om du har ein kvittering frå Belgia. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 eller henge på med oss men det vet du jo Tom rør Han skal ha hjem båten så tidlig denne karen Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Hei I 2005 så hadde Belgia raud diesel som var vesentleg rimelegare enn vanleg diesel i UK og Nederland. Det er verdt eit kjapt dieselstopp der. Ta vare på kvitteringa. Ask Har bunkret diesel i belgia før.. fant den gangen bare lite hygglige mennesker og lite info.. så jeg styrer unna.. kan være så billig det bare vil Det går ann og spørre han i schevningen og få kvit på 30 lit ren diesel.. men det spørs hvor mange pils han har fått i seg. sist jeg fyllte der betalte jeg 3,70 pr liter Ang konvoien til princess.. de ligger sjeldent under 25 knop.. da får du nok litt prob med og holde følge. Redigert 23.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Et godt råd tror jeg hvis du ikke har tatt turen før er og bruke tid nå mens du er hjemme og legge opp etappene på papirkarta.. samt at du eller makkeren din er flink til og ta ut kurs hvert 20 min eller så men du går slik at du ikke ratter deg helt bort når man sitter der time etter time. På min første tur så streika plotteren ombord etter 20min.. dette var i grov sjø (ca 3 meter) og det var dårlig sikt med litt tåke.. HELDIGVIS så har makkeren min som var med den gangen STÅLKONTROLL på navigering og tok alt manuellt. Vi hadde heldigvis en bærbar gps for kordinater. jeg hadde mer enn nok med og ratte skuta i sjøen som var mitt ute i kanalen. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
altmuligbåt Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Har ikke tatt den ruta selv, men mange andre.. Hvordan er det med diesel på tanken nå? Har du noe mulighet til og kontorolere hvordan det ser ut i diesel tanken? Har erfaring med at båter blir pent brukt i pent vær, når du drar ut så kan du fort få litt "sikkelig" dritt vær.. Og når du ligger i slik vær i noen timer så løsner alt i tankene,, og da kutter begge motorne ut,, og det hjelper ikke bytte filtere, de blir tette etter få minuter de og... Så vist du har mulighet, skjek tankene nøye!! vist du kommer til manhulene ta en stok eller noe og fest en fille sikkelig godt og dra den hardt langs bunnen an tanken og se om du får med deg noe dritt... Ellers hørtes det ut som en fantastisk tur... Og båten så sikkelig fin ut.. God tur!! Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 eller henge på med oss men det vet du jo Tom rør Han skal ha hjem båten så tidlig denne karen Er en utålmodig F...n jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Er en utålmodig F...n jeg he he skjønner det.. men sjangsen for at du møter på is med tanke på denne vinteren, er nok overhengende stor.. Skal heller cruise hjem i t skjorte sent iapril vi Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Har ikke tatt den ruta selv, men mange andre.. Gleder meg som en unge jeg. Skal få sjekket tankene når jeg drar ned om en drøy uke for å prøvesove båten Redigert 23.Februar.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 he he skjønner det.. men sjangsen for at du møter på is med tanke på denne vinteren, er nok overhengende stor.. Har ikke ro i ræ...a til å vente Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Er det tappekraner på tankene så tapp ut gørra i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Er det tappekraner på tankene så tapp ut gørra i bunnen. Kan hende jeg ber om et tilbud fra det firmaet jeg kjøpte båten fra for å få ut møkka. Kan være en grei investering det tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 når du kommer ned nå så heller du på Dieseldyrdreper eller hva det heter hvis du ikke får drenert. Fordelen som jeg har erfart er at båtene ligger i mer stabilt klima enn her hjemme.. så prob med dritt ikke har vært overhengende stor.. men jeg har som vane og drenere og tømme glassa i bunnen av grovfiltrene hver gang jeg bunkrer på vei hjem.. typisk da har hvert 1 dl med dritt hver gang. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 når du kommer ned nå så heller du på Dieseldyrdreper eller hva det heter hvis du ikke får drenert. Fordelen som jeg har erfart er at båtene ligger i mer stabilt klima enn her hjemme.. så prob med dritt ikke har vært overhengende stor.. men jeg har som vane og drenere og tømme glassa i bunnen av grovfiltrene hver gang jeg bunkrer på vei hjem.. typisk da har hvert 1 dl med dritt hver gang. Da de testet båten, så var det endel dritt i filterne, så noe tiltak bør vel ihvertfal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jolla Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Man har samme dilemma nåt man står ved skillet og gå kielkanal eller opp vest danmark.. vest danmark er griksgrent og grunt og en har norsdjøen rett ut.. så her kan det bli skikkelig grisete. Diesel fylling for lystbåter eksisterer heller ikke opp vest danmark.. men en får fyllt mot at de legger på avgiften eller leverer all diesel på fat fra nermeste bensinstasjon. Diesel i Danmark er helt greit med god rekkevidde fra Helgoland hvis du velger vest Danmark for å spare tid. Det er en stor fiskerhavn i Thyborøn (der stopper også princess konvoien). Vi dro dit og tok overnatting etter Helgoland. Da vi skulle fylle diesel dagen derpå rotet vi litt rundt før vi fant lekterne i den nordre havnen. Der ble det en del pruting og diskusjon på avgiftsfri, etter div telefoner ble det sagt at KUN Princess konvoien fikk avgifstfri diesel. Etter en kort studering av kart valgte vi derfor å gå direkte til Kristiansand og fylle der isteden. Det er uansett en ubetydelig omvei hvis man skal innover mot oslo fjorden. Har du ikke nok diesel til å komme over til Norge derfra er et godt alternativ å fylle bare nok slik at man kommer over Skagerak og mer hyggelige priser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.