Jump to content

Trenger råd og tips ifm hjemkjøring av 36 fot fb.fra England

Tom Rør

Recommended Posts

Da de testet båten, så var det endel dritt i filterne, så noe tiltak bør vel ihvertfal gjøres.

Regner med det er for mye styr å begynne tanksjau der nede. Kjøp med deg godt med innsatser til forfiltrene og minst et par finfiltre til hver maskinene.

En kanne ombord med noen liter diesel er kjekkt å ha til å toppe filterhus og filtre før du setter dem på plass. Du slipper ikke å lufte, men det blir mye mye mindre luft å få ut av systemet.

Har meldt meg på denne BP konvoien i fra UK og gleder meg som en liten unge :smiley:

Lagt til: Ikke denne konvoien, men den med Thorlyn i spissen.

Redigert av Hydrox (see edit history)

Da får du nok tilbud i morgen av Axel magnus hos NB.. forsikring er viktig og axel magnus vet nøyaktig hva som kreves av papirer etc.

Tipper de henter tilbud fra UK til deg.

Som du sa, fikk jeg et tilbud som var bra, og det var skikkelig profft og skikkelig.Det er ikke tvil om at De visste hva dem driver med.Bra at det finnes folk som er proffe når man trenger det.

Takk for et meget innbringende råd.

Trygg Vesta ba meg ha is i magen i går, men den isen har smeltet nå, da jeg fremdeles ikke har hørt noe fra dem i dag heller.Båten hadde fremdeles vært uforsikret hvis det hadde stått på dem.

Kan hende de med dette mistet alle mine forsikringer i tillegg til at de gikk glipp av båtforsikringen min.

Tom

:flag: Godt det fikser seg :yesnod:

En kompis som havarerte den ene motoren på vei hjem fra uk i høst har også hvert meget fornøyd med behandlingen fra NB.

NB fungerer som din megler ovenfor forsikringen i utlandet og denne jobben utførte de med glans for kompisen min.

Han fikk dekket ALT av rep på den havarerte AD31 motoren siden VP nederland konkluderte med at havariet trolig skyldes en plutselig ytre påvirkning (les plastpose rundt drevet).

Motoren ble tatt ut og total overhalt med nye stempler,foringer ja you name it av VP i rotterdam. Så ble den fraktet på lastebil opp til fredrikhavn og kjørt sjøveien derfra hjem til norge.

Kan tro kompisen min var glad for kaskoen på båten som er en 1997 mod :flag: Kun egenandel måtte han ut med.. veldig bra.

Tomt for Diesel nå igjen!!

ang plotter så har jeg sikret meg.. Jeg har de nyeste G2 vision karta med dekning fra Biscaya og hjem.

Jeg kjøpte meg en Garmin 620 som jeg bruker på hjemturer. Denne er bærbar,innebygget antenne,og har batteri hvis strømmen svikter.

Det som er HELT genialt med De nye Gramin karta og plotterne er AUTOGUIDE funksjonen.. søk opp dit du skal og den beregner trygg rute dit. Ved slike overseilinger som hjemkjøring over store strekk så er dette bare helt genialt og sparer en for mye knotting på plotter, samt at hvis man trenger diesel eller hotel,verksted etc så er det bare og søke opp og den lager ruten for deg. Den har også detail kart over innseilinger til havner samt bilder over havn.

rett og slett meget nyttig og til og stole på, etter og ha testet funsjonen over et par tusen NM. :flag:

Da slipper man og kanskje måtte finne kart til en utgått,gammel plotter som kanskje står i båten.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Southampton - Ramsgate 135 NM

Etter Sothampton settes kursen mot Selsey Bill og Outer Overs (utsiden av Boulder Bank)... hvis været er rusket, så går du lengre ut ... Middle bank eller lengre mot Hooe Bank.

Nødhavn her er Brigton !!!

Etter Beachy Head, så ta kursen mot Shingle Bank og forbi Royal Sovereign Fyrskip.... ikke gå lengre inn da det fort blir mye strømsjø der inne, så hold deg godt inn i 10 til 20M området.

Opp mot Dungeness, så føles det som du går lengre ut enn hva som ser ut som nødvendig, men to meg..... det lave landet strekker seg ut mye lengre enn en vil tro.... nesten som en vil stille spørsmål om kurs, kompass og GPS... og tendensen er at en ikke tror at landet vil strekke seg så langt ut at en nesten mister øyekontakt med kysten på venstre siden.

Vær obs på mye trafikk runt Dover...de hurtigbåtene ser ut til å ha påkjørsrett...så vær var .... de er store og gjør 40 knop!!!

Innsiden av South Sand Head (Goodwin Sands), og på innsiden av Brake. Ramsgate, sammen med alle andre havner der nede at du tar kontakt via VHF et par mil ute slik at du får klarering til å komme inn i havnen. Den yttre delen av havnen er kommersiell, og etter det så venter du du på grønt lys for å komme inn i indre havnen for å fylle diesel/handle. Fra Ramsgate her du et godt utgangspunkt for å krysse TSS 90 grader.

Ramsgate - Schevingen 130 NM

Schevingen - Norderney 160 NM

Norderney - Kiel 135 NM

Kiel - København 150 NM

København - Tjörn 150 NM

Tjörn - Oslo 130 NM

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

En annen ting du må være obs på i kanalområdet og opp langs kysten er den forbaska tåka. Den kommer raskt, kan bli liggende lenge og er tykk. Ca 100 m sikt utenfor Rotterdam i dag. Bli ikke overrasket om du ikke får sett "the white cliffs of Dover", som er ett fantastisk syn i morgensol :smiley:

Er faktisk på tur til Southampton nå, desverre ikke for å hente egen båt, det hadde vært noe ja...

God tur :yesnod:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Ser ikke ut som pundet kommer seg ut av myra med det første heller:

Link til artikkel på DN.no

Skulle ønske jeg kjøpte i dag, for jeg måtte ut med 9,53 da jeg betalte gildet.:headbang:

Hadde jeg vente, så hade kanskje vesla blitt solgt foran trynet mitt.

Den sjansen var jeg ikke villig til å ta, og dessuten så er jeg bare en skarve rørlegger, og ikke en valutaspekulant. :flag:

[quote name=Skulle ønske jeg kjøpte i dag, for jeg måtte ut med 9,53 da jeg betalte gildet.:headbang:

Hadde jeg vente, så hade kanskje vesla blitt solgt foran trynet mitt.

Den sjansen var jeg ikke villig til å ta, og dessuten så er jeg bare en skarve rørlegger, og ikke en valutaspekulant. :flag:

Hvis du synes det var et bra kjøp da du slo til, så er det fortsatt et bra kjøp. :yesnod:

Du kan ikke gråte over at det ville vært et enda bedre kjøp evt. nå.

Apropos det med moms, blir den rekna med kursen den dagen du kjøpte båten eller den dagen du tar den inn til Norge og skal fortolle?

I følge toll og avgift, så setter de en kurs på torsdag, og den gjelder for hele neste uke.Dvs. at den kursen de tar på mandag gjelder til neste mandag, og at kursen for neste uke er satt på Torsdagen :smiley:

Momsen blir betalt etter at båten har klappet til kai i hjemlandet, og man skal si ifra at man er man er på vei ,slik at de får registrert din ankomst.

Man har da iflg.dem non dager på seg til å betale momsen.Man betaler etter kursen på dagen du kommer inn i landet, og ikke etter dagen du kjøpte.

(fint hvis krona har styrket seg mer til da) :yesnod:

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...