Jump to content

Trenger råd og tips ifm hjemkjøring av 36 fot fb.fra England


Tom Rør

Recommended Posts

Fikk nå forespørsel om å skaffe vær-, vind-, tåke-meldinger fra Rotterdam til Kielkanalen.

Har sjekket 2-3 kilder og sendt svar.

 

Vet at det finnes mange ulike vær-sider.

Noen som kan sjekke sine favoritt-sider for strekningen nevnt over og legge ut svaret?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Dette er vel den mest autoritative..?

 

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa...tal_waters.html

 

Brug evt. google til at oversætte siden.

 

 

Andy

 

Red:

 

lidt flere:

 

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvan...r/tyskebugt.htm

 

http://www.metoffice.gov.uk/weather/marine...All~GermanBight

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når de skriver.....

A warning to shipping:

Flushing Hook of Holland IJmuiden Texel

southwest 6

..... så mener de Beaufort styrke og ikke m/s eller andre enheter/skalaer?

 

Da mener de som regel beaufort ja.. noe som betyr ca 12m/s.. det var meldt slik vind på det strekket så de gjør klokt i gå kanalene.. Rett utenfor texel er det et stort område merket med farlige bølger.. selv om det er vindstille har jeg hatt bølger utenfor der.. tør ikke tenke på da 12m/s vind med bølger.. Ikke noe for en fritidsbåt ialle fall.

 

Det er grundt på det strekket helt bort til Elbe og kielkanal.. ikke mer enn 7 meter gjerne og en har nordsjøen/tyskebukta rett ut.

 

Da kommer de seg videre i alle fall.. alltid kjipt med dårlig vær men det ordner seg alltid :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja de må ha hatt noen utfordringer.. Turen fra SH med motorbåt tar vanligvis 3 dager maks 4 hjem til sør norge.

 

Været har jo ikke vært best.. og de har jo nå gått i kanaler en stund.. Har de mistet en motor?

 

Håper det kommer fler reisebrev :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Så mange utfordringer har jeg ikke hørt om.

 

19/3: Southampton - Dunkerque - Stellendam

20/3: Stellendam - Rotterdam - Amsterdam (kanaler pga vindforholdene langs kysten)

21/3: Amsterdam (pøsregn) - Norderney (Tyskland)

22/3: Norderney - Langeoog - Bensersiel på jakt etter diesel. Måtte vente 4-5 timer på en tankbil. De ligger nå i Cuxhaven.

 

Planen for morgendagen er å komme gjennom Kiel-kanalen.

Største utfordring hittil har vært været på lørdag og venting på tankbil i dag.

Ellers så tror jeg de tar den tiden de trenger, og hygger seg med turen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Rapport fra våre venner på tur.

 

I går kveld ombestemte de seg og la seg ikke til for natten i Cuxhaven.

I stedet stakk de baugen innenfor kanalen ved Brunsbuttel.

Akkurat det var kanskje ikke så smart, da de fikk en urolig natt på grunn av bølger fra passerende skip.

 

De startet tidlig i dag og var ute av kanalen ved 14-tiden. (Se innlegg over med bilde av passering ved Rendsburg)

De fikk etterhvert mye vind, og har nå søkt natthavn i Nyborg.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Da var turen med stor T unnagjort, og neste gang blir det senere på året, ettersom de ikke bruker/selger/har diesel nedover på denne tiden av året.Vi var utstyrt med 80 liter diesel på rekka, og de kom godt med da dieseltørken var som værst.

Spennende tur, men vi så ingenting etter avgang fra Southampton før franskekysten pga. tåke.

Vi var ikke SÅ kjepphøye da hurtigfergen til Frankrike lå på hornet rett etter avgang fra Southampton, og kom ut av tåka på nedadgående planing.

Tipper kapteinen hadde mest lyst til å renne oss i senk, da det sikkert koster en formue å få den opp igjen.

Tåka slapp da vi var et stykke ut i kanalen, og sikten ble da bra.Fylte diesel i Dunkeque, og ankom Stellendam våte og kalde i mørket.

Morran etter, da vi hadde sluppet igjennom slusen, begynte det å pipe alarm.Etter etpar kjappe telefoner, og litt feilsøking konkluderte vi med at

det var for mye lading fra babord dynamo, og at det ikke skulle være noe i veien for å fortsette turen innover kanalene mot Rotterdam.

Da vi ankom Rotterdam, og stakk nebbet inn i en kanalstubb for å kikke, så jeg en del karer som tok lunsjen i en bil, og siden det var logo på siden av bilen så tenkte jeg at dette måtte være kollegaer fra samme firma.

Det var i og for seg riktig, for det var tollere, og det tok ikke mange minutter før de kom opp på siden av oss med patruljebåten, og ba oss om å følge dem til brygga dems.

Hyggelige folk som hadde mange spørsmål om hva/hvor/hvorfor og med hvem, men de ønsket oss god tur, og kom med anbefalt rute til Amsterdam. Vi kunne holde god fart(fri faktisk) på kanalen til Lek kanalen, men da måtte vi igjennom en sluse, derfra til Amsterdam via Utrecht, måtte vi holde lav fart.(De bruker km/t på farten de :rolleyes: ).

Kjørte pent forbi en båt med myndighetslogo på, som la seg etter som en klegg, men da vi måtte fylle på fra reservekannene, så kom de bort for å sjekke, samt fortelle at hvis vi holdt for stor fart, eller lagde for mye sjø så ble det skriving.Det ville vi ikke, så vi dempet farten fre kjedelig, til uutholdelig kjedelig.Vi ankom en Yacht club(rett og slett en båtforening) i utkanten av Amsterdam utpå kveldinga, og fikk banka på vinduet til sjefen for å melde vår ankomst, og ble tatt godt i mot.Der var det også diesel å få, så da var lykken komplett.

På morran etter, så ville ikke styrbord motor starte, samt at den andre tankmåleren hadde hivd inn håndkledet, og da følte jeg at NÅ begynner H....... Det den nybakte båteier ikke hadde fått med seg, var at han hadde kommet borti styrbord kontroll på fb, da han(jeg) la på trekket kvelden før, samt at det er noe som heter Gauges, som jeg NÅ VET er målere på utenlandsk.Da var det synd at vi brukte to timer på å feilsøke for at jeg hadde vært idiot. Vi kom oss videre til Norderney, hvor det sto på kartet at de skulle ha diesel, og ble fortalt at det hadde de ca 800 meter along the shore.Dette var landveien, og ikke langs stranda :lol:.Dette var forøvrig en merkelig plass, men det var god pizza hos Dinos.

Kaniner i hagene og MEGET ryddig overalt.

Etter denne dieselfadesen(som jeg føler vi fikk noen av), dro vi til Langeoog, hvor det også skulle gå an å få diesel,men de hadde ikke det.

Vi ble forklart på tysk, at vi da måtte til fastlandet i Bensersiel, og bestille diesel.

Dette ble gjort(jeg kan ikke tysk, og de kan ikke engelsk), og måtte vente i 4 timer :cryin: før tankbilen kom.

Fikk velge mellom med eller uten kvittering, og da valgte jeg det riktige selvsagt.

Ferden videre gikk greit, men da vi anløp Quxhaven, så var jo selvsagt småbåthavna stengt(ble vist bort). Vi kunne kalt opp på vhf, men da måtte vi sluses inn, samt at en bro måtte heves.Dette ville vi ikke da vi ikke visste når de slapp oss ut dagen etter.

Gikk oppover Elben i bekmørket, og kom oss innenfor slusene i Brunsbuttel, og slusemannen sa vi kunne legge oss ved dieselpumpene.Dette var en tabbe, da det sjøet noe så helt for j.......Spesielt fra en patruljebåt eller noe som ikke brød seg om hekksjøen sin ihvertfall.Etter en natt uten søvn, så tok vi fatt på Kielkanalen, og det er jo heller ikke hurtigfila akkurat :sleep: .Synes det er rimelig spesielt å møte svære containerskip/kraner, og gud veit hva så tett.Kom ut av Kielkanalen ca halv to, og satt kursen mot Danmark.Måtte hive inn håndkle ved Storebetroa, da vi fikk sjøen midt i trynet.Gikk da inn til Nyborg, hvor vi gledet oss til dusj, da vi heller ikke fikk tak i vann nedover.

Dusjfacilitetene var da selvfølgelig stengt, og vi måtte gå på et hotell, for å grine oss til dusjing der(50 dk). Dette var vel anvendte kroner.

Tok ut 8000; dk i minibanken, da det stort sett var cash de ville ha, for så å finne ut at kommunen hadde fått dieseltanken fjernet. :smash:

Måtte dra til Hundested, etter at forsvaret viste oss bort via radio pga. skyteøvelse, og tenkte at da kan jeg bruke dansk cash.Der tok de bare kort selvsagt.Klemte til oppover svenskekysten, og tok sikte på fjellbacka, og det var en ny blunder.

Møtte noen isflak like før, men tenkte at det går bra.Det hadde det gjort hvis vi het Color Fanasy, for der inne lå isen tykk og fin.Snudde kursen mot Strømstad, og gikk inn Kosterfjorden i mørket.Har sjelden vært så glad for å komme til Strømstad.Der lå det allerede påsketurister.

I går kom siste etappe, og den gikk via Herføl, hvor vi fikk Båtplassenpris på diesel, og en hyggelig prat.(god service)

Møtte isflak mellom Larkollen og Sletterøyene, så der ble det rolig tempo.

Ankom Aker brygge ca klokka 14.00 , og hadde da gått ned to kilo i vekt, og med et kraftig underskudd på søvn, men en lykkelig mann allikevel.

 

 

Tusen takk for at Dere viste interresse for meldingene til vår gode hjelper Snekker`n

 

Mvh: Tom Rør

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...