Jump to content

Volvo penta md 21 erfaringer


Hanto

Recommended Posts

Jeg går å vurderer en båt med md 21  61 hk motor i. Er det en god eller dårlig motor?

Mvh Hanto.

Hvis du er heldig, kikker GeirKS innom - han har denne motoren. Tror det er MD21A-modellen.

 

Selv vet jeg bare at det er en Peugeot basismotor som Volvo har marinisert.

Lykke til, Hanto!

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tror ikke du trenger å være mere nærvøs for å kjøpe båt med denne motoren enn andre motorer. Min MD 21 B er nå kjørt ca 1800 timer, og har ikke hatt større problemer med denne så lenge jeg har hatt denne. Du kan finne mye om denne motoren her inne ved å søke etter MD 21, eller ta en kikk i emne oversikten. Ingar og AWE har lagt inn en flott oppsummering av denne motoren i DENNE tråden. Driver selv å renser kjølesystemet på min motor nå. men regner med at dette er like aktuelt på andre eldre motorer også, og ikke et problem på kun denne  :flag:

Det ligger også brukerhåndbok og servicemanual til denne motoren i dokumentarkivet.

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det er en dårlig motor som 60 HK p.g.a. for høyt effektuttak/turtall. Dette gir seg utslag i gåen toppakning og/eller topp. Ellers er motoren "god". VP delepriser, men en del kan kjøpes som bildeler (til Peguot).

 

MD21A har en litt klønete utformet varmeveksler som er vanskelig å rense/stake. Ny innsats er ganske dyrt. Eksosmanifolden vil også tære opp med tid og stunder, men på min 27 år gamle motor ser den fortsatt veldig bra ut.

 

Det begynner å bli en del delemotorer å få tak i til en billig penge. Varmeveksler kan med fordel skaffes fra en MD21B hvis du skulle få problemer.

 

GeirKS

 

PS! Motoren har dårlig rykte, så kanskje du kan prute litt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...