Jump to content

Ny båt med Ford 2703E, noen som har erfaring med denne motoren?

frustrert

Recommended Posts

Tja,den motoren debuterte vel i Ford County på slutten av 60 tallet..... Er kanskje å søke litt runt gamle ford traktorer,men motorene ble også brukt i bla kompressorer og agregat også. Går kanskje ann å henvende seg til en Ford traktor forhandler.

Har en bekjent som har jobbet på Ford traktor delelager siden 60 tallet,han har aldri kastet noen ting og har allt av papirer om ford fra 1917 til dags dato

Og kanskje Frydenbø i Bergen kan hjelpe deg?

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Det finnes veldig mange båter med Ford 6syl diesel, kjent som en trofast sliter, noen er industrimotorer , traktor, skurtresker, noen er orginalmarinisert.

er det noe spesielt du lurer på? det finnes endel utgaver av denne motoren, søk på Ford så får du mange svar

mulig manualen ligger i dokumentbasen her ellers får du kjøpt den her

hvis den går er det vel ikke noe å være frustrert for? å lære seg lufting og filterskift og konservering lærer du lett

Redigert av free (see edit history)

min motor er grønn, og har varmeveksel løs fra motor ,, hvis det gir mening,, hvor høyt må denne stå? nå tenker jeg litt bil,,, den må vel stå litt høyere enn termostat?med tanke på å få ut luft,, har ikke så greie på denne type motor og veksel fulgte med løs da motor bare er satt ned i båten . min heter 2703E5060. på blokka. denne står i en summerdream 28.og jeg er litt usikker på hvor jeg skal plassere varmeveksel iogmed motorkassa er kjøkkenbenken,, hmm ,, motor er byttet og denne forden har sylindre som ligger litt over på siden i forhold til bunnpannen,tat da selfølgelig litt mer plass enn den gamle med sylindrene rett opp. .. gir dette noen mening? føler meg nok litt dum på dette området,, mvh frustrert

hmm,,, det kan godt hende dette er en lastebilmotor ja,, syntes det var litt rar bunnpanne på denne her,, har jo sett bilder av samme motor og da sto den rett,,, bunnpanne er helt rett i bunnen men sylindrene ligger over på siden,, noen tips i forbinnelse med varmeveksel+ har heller ikke sett denne motoren med "løs veksel",, men som sakt ,, jeg har lite greie på denne type motor. takk for alle svar så langt..

ta et bilde av motorn og legg inn her da er det lettere å se hva du har , jeg hadde 2 stk ford 2715 6 sylynder i en tidligere båt dem var på ca 2x120hk topp turtall ca 2550 max , veldig solide motorer , billige deler kan kjører på full turtall i dagesvis , er så å si helt uslitlige , svakheter er dårlig vedlikehold er dem i god stand og er stelt har du motor leeeeeeeeenge :yesnod:

skal få tatt noen bilder i morgen ,, lettere å få mer svar da,, og tusen takk til alle dere som gidder å hjelpe meg.. det ble oppgitt av selger at denne skulle være på ca 128hk,,,, men jeg har jo sett her at den er ca 90hk.. det gjør ikke så mye,, er ikke noe hurtiggående båt alikevel.. liker å tøffe litt rundt jeg,, :smiley: .

det sitter en brakett på veksel,, problemet er at jeg ikke kan ha veksel i fremkant av motor,, er ikke plass i motorkassa,, lager jeg den større så kommer jeg meg ikke inn på toalettet,, :)og over motor kommer vasken og kokeapp.. hmm toppen på kassa er pantry,n.. he he,, er vel sånn på summerdreamen.. så ja jeg er litt i villredet,, men bilder kommer..

Skjønner godt at dette skaper hodebry, for dette er en marinisert lastebilmotor som det ikke er skiftet bunnpanne på. Ikke lett å feste varmeveksleren i fronten av motoren her, for du må lage deg en brakett til veksleren for å få den til å stå rett. En annen mulighet er å feste den til skottet, og montere lenger slanger og/eller rør-slanger fra motor til veksler :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

det er det jeg sliter litt med ja,, veit ikke hvor jeg skal plassere den,,, summerdream,n er ikke så lett å plassere noe i,, kjøkkenet er jo som sakt rett over motor,, og det er et overskap over der igjen,, hmm ,, eneste som er mulig er jo å feste den i bakveggen på toalettet da,, som er vegg i vegg med motor,, hmmm, og heller lage en falsk vegg som gjemmer slangene.

På 80tallet importerte vi en 8-10 slike brukte motorer fra UK....overhalte de og skiftet bunnpanne...dvs. noen av de kappet vi av og sveiste på et lokk for å kunne få motoren til å stå rett opp...måtte bygge om rørene til oljepumpumpen og....disse motorene hørte til en D serie 2703 - 2715 og hadde fra 106 til 120hk.en plass... har du mulighet til å skifte bunnpannen hadde jeg gjort det og fått de riktige oljerørene.....ja hvis den da ikke står i en båt allerede da....

den står dessverre i båten,, den gamle motoren hadde jo alle de delene jeg trenger,, men gamle eier kastet den,, så da var det håpet ute:(

sånn som motor er i dag mister jeg også 10-15cm med plass på toalettet da veggen må flyttes inn pga eksosmanifoilen,, så dette var mildt sakt noe dritt.. men jeg hadde jo ikke peil på dette når jeg kjøpte den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...