Farco Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 For de som ligger med landstrøm og vedlikeholdslading hele året, mener jeg valget av batterilader er minst like viktig som navnet på batteriet. Især hvis det dreier seg om AGM batterier. Ikke rart at Mr. Sterling er skeptisk til AGM batterier..... Hilsen Steinar Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Tommy_H. Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Farco skrev: For de som ligger med landstrøm og vedlikeholdslading hele året, mener jeg valget av batterilader er minst like viktig som navnet på batteriet. Især hvis det dreier seg om AGM batterier. Ikke rart at Mr. Sterling er skeptisk til AGM batterier..... Hilsen Steinar Hva mener du med det? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Farco Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Det var litt usaklig sagt av meg. Kortversjonen: AGM batterier tørker gjerne ut hvis de blir stående lenge med feil vedlikeholdslading. Her kommer dette med tilpasset lading og vinterprogram inn i bildet. AGM batterier har glimrende egenskaper og svært lang levetid sammenlignet med åpne batterier med flytende syre. Forutsetningen er at de blir behandlet riktig mesteparten av sitt liv, d.v.s. når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sollux 27 Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Nå har jeg bestilt 2 stk 140 ah AGM batteri fra hyttetorge. Nå trenger jeg ikke være forsiktig med strømen.. Har en del led lys også, så holder noen døgn nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Farco skrev: Her kommer dette med tilpasset lading og vinterprogram inn i bildet. Jeg har sett noe forskjellige tall her. Vet du hvilke som er korrekt.? Jeg benytter nå vedlikeholdspenning på 13.1V sommer og 13.3V vinter. Hvordan passer det med informasjon du har? Bør jeg justere ytterligere ned? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Det høres ikke galt ut. Spesifikk informasjon om dine batterier må du nesten få fra produsent/leverandør. Korrigert vedlikeholdspenning (på ladere uten program) har en liten hake: Selvutlading forekommer så lenge vedlikeholdsspenningen er under 13,5V. Avhengig av laderens evne til å takle eventuelt parallelt forbruk, bør batteriene derfor få minst 14,5V en gang iblant. F. eks. 1 time eller 2, en gang i uken eller så. Har batteriene vært dypt utladet, bør de også ha forlenget absorpsjons-/utjevningslading. Det finnes konfigurerbare ladere på markedet som har dag/uke/måneds program for optimal levetid på alle typer batterier. Det er ikke veldig mange av dem, og man finner dem definitivt ikke på Biltema eller nettbutikker med lavprisprofil. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
hanmar Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 vil en c tek multi xs 25000 fungere som ladder til to 140 amp AGM da ? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Farco skrev: Det høres ikke galt ut. Spesifikk informasjon om dine batterier må du nesten få fra produsent/leverandør. Korrigert vedlikeholdspenning (på ladere uten program) har en liten hake: Selvutlading forekommer så lenge vedlikeholdsspenningen er under 13,5V. Avhengig av laderens evne til å takle eventuelt parallelt forbruk, bør batteriene derfor få minst 14,5V en gang iblant. F. eks. 1 time eller 2, en gang i uken eller så. Har batteriene vært dypt utladet, bør de også ha forlenget absorpsjons-/utjevningslading. Min Sterling 1250CED lader med 13.8V, vedlikehold, samt gir en "kick" en gang i uka. Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruke denne på AGM batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Er det ikke slik at AGM krever 0,3V (?) høyere ladespenning enn bly/syre batterier? Hvis du skifter fra bly/syre til AGM må du vel ha en lader (motor + landstrøm) som må stilles om.. Mao. ikke bare bare og skifte til AGM. Høy pris og høy vekt gjør at jeg sverger til bly/syre enn så lenge.. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Regina III Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 13.8 volt vedlikeholdspenning er antakelig helt ok for AGM batterier ved 0 grader, men ved mer sommerlige temperaturer er dette for høy spenning. Det vil sikkert virke tilsynelatende ok, men uttørking vil begrense batterienes levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Trude III skrev: Er det ikke slik at AGM krever 0,3V (?) høyere ladespenning enn bly/syre batterier? Her er det forvirring og blandet informasjon å se. Jeg har oppfattet det dit hen at første generasjon AGM (Amerikansk AGM) krevde høyere vedlikeholdspenning. Dette er ikke lenger tilfelle for nyere AGM, hverken US eller andre. Siden hverken AGM eller vedlikeholdsfie bly/syre kan etterfylles, er det svært viktig å holde seg under "gasspenning" for ikke å begrense levetiden. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Trude III skrev: Er det ikke slik at AGM krever 0,3V (?) høyere ladespenning enn bly/syre batterier?... Hilsen Trude III Sønnak AGM skal helst ikke ha over 14,2 volt ved 25 grader C. 14,4 kan brukes, men det er maks. (Opplyst av Sønnak). Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Farco skrev: AGM batterier har glimrende egenskaper og svært lang levetid sammenlignet med åpne batterier med flytende syre. Forutsetningen er at de blir behandlet riktig mesteparten av sitt liv, d.v.s. når båten ikke er i bruk. Hva er riktig behandling da? Bør de ikke stå med vedlikeholdslading gjennom vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Jeg skifter nå ut mine to Biltema gelebatter etter 2,5 års bruk og kjøper vanlige syre/blybatteri. Det begynte å svikte etter 1,5 års bruk, så jeg kan ikke anbefale dem. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 bjorngb skrev: Hva er riktig behandling da? Bør de ikke stå med vedlikeholdslading gjennom vinteren? AGM batterier har så lav selvutladning at hvis det ikke er noe forbruk som tapper, så har disse batteriene det helt ok uten vedlikeholdslading. Men er det forbruk, må det vedlikeholdslading til. MEN, hvis spenningen er for høy, har faktisk batteriene det bedre hvis de står frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Høres tungvindt ut med agm....enklere å kjøpe noko billige vanlige blysyre batterier. Nytter ikkje å bytte ut ladere å dynamo og sjekke temperaturer og +-0,3volt...... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BårdK Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Jeg har og hadde 4 stk. AGM-batterier i min båt (104 amp.). Så vidt jeg vet har de gamle holdt godt i 8 sesonger uten annet vedlikehold enn frakobling på vinteren. Jeg byttet til nye AGM-batterier fordi de gamle var nede i ca. 2 døgns forbruk i uthavn uten noen særlig begrensning på forbruk (har barn på 6 og 9 som ser TV/DVD, jeg er stadig innom PC'en, hører på radio og ser nyheter på TV). Betalte ca. 1100 kr. pr. stk. hos Huseklepp (produsenten av Riviera). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Jeg har en plansje som beskriver / sammenligner egenskapene i de forskjellige batteritypene, og hvis det lar seg gjøre så kan jeg laste den opp på Båtplassen. Men da må noen fortelle meg hvordan dette gjøres for jeg er ikke verken flink eller tålmodig med data. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 limer den vel inn slik som eit bilde? Om den ligger på egen maskin... veit egentlig ikkje, men har lyst å sjå den Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 (redigert) Her er ltt om batterier er revidert i 2008 http://www.mil.no/multimedia/archive/00126...ier_126346a.pdf Redigert 6.Mars.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Sitat Ole Petter: Men da må noen fortelle meg hvordan dette gjøres for jeg er ikke verken flink eller tålmodig med data.Gå opp på siden her og klikk deg inn på der det står forum.Deretter inn på Om baatplassen.no med undertittel Bilder. Da kommer du til en veiviser som Ingar har laget. Husk å laste bilde opp(ikke ned) da det har en tendens til å komme oppned Linken som roger-jo har lagt ut er kjempeflott Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) Sitat Jeg har en plansje som beskriver / sammenligninger egenskapene i de forskjellige batteritypene,[/ quote] Kan det være denne http://sonnak.com.loopiadns.com/wp/wp-cont...-AGM-og-Gel.pdf her er en til http://sonnak.com.loopiadns.com/wp/wp-cont...ch-funktion.pdf Disse er laget av Sønnak her er Sønak stof http://www.varta-automotive.com/elearning/findex.html Redigert 7.Mars.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
logget av Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Jeg er nok ikke flink nok med data. Jeg klarer ikke å få det lesbart. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Se siste innlegg i denne tråden - det er ihvertfall min anbefaling for FORBRUKSBATTERIER (lavt strømtrekk over lang tid, syklisk drift.) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Det går jo stort sett bra bare man behandler batteriene riktig, og her er jo nøkkelfaktorene strømforbruk og brukermønster. I noen båter kan det være noen praktiske utfordringer som gjør at AGM batterier passer bedrer enn åpne syre bly batterier, og det er ikke alle som ser like lyst på å bygge om båtene. I båten til Leon (Regina) ble det installert en del utstyr for å holde tritt med strømforbruket, så denne båten er nok litt utenom det vanlige. Hvis det oppstår et behov for mer strøm i denne båten så har man gode muligheter for å utvide, blant annet med å skifte til AGM batterier og for eks. en større dynamo for å korte ned ladetiden. (Det ble tatt høyde for å kunne montere en større dynamo når dette settet ble produsert). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.