Jump to content

Må ha nye forbruksbatteri. Hva bør jeg gå for?

Sollux 27

Recommended Posts

Det var litt usaklig sagt av meg. :wflag:

Kortversjonen: AGM batterier tørker gjerne ut hvis de blir stående lenge med feil vedlikeholdslading. Her kommer dette med tilpasset lading og vinterprogram inn i bildet.

AGM batterier har glimrende egenskaper og svært lang levetid sammenlignet med åpne batterier med flytende syre. Forutsetningen er at de blir behandlet riktig mesteparten av sitt liv, d.v.s. når båten ikke er i bruk.

Her kommer dette med tilpasset lading og vinterprogram inn i bildet.

Jeg har sett noe forskjellige tall her. Vet du hvilke som er korrekt.?

Jeg benytter nå vedlikeholdspenning på 13.1V sommer og 13.3V vinter. Hvordan passer det med informasjon du har? Bør jeg justere ytterligere ned?

Det høres ikke galt ut. Spesifikk informasjon om dine batterier må du nesten få fra produsent/leverandør. Korrigert vedlikeholdspenning (på ladere uten program) har en liten hake: Selvutlading forekommer så lenge vedlikeholdsspenningen er under 13,5V. Avhengig av laderens evne til å takle eventuelt parallelt forbruk, bør batteriene derfor få minst 14,5V en gang iblant. F. eks. 1 time eller 2, en gang i uken eller så. Har batteriene vært dypt utladet, bør de også ha forlenget absorpsjons-/utjevningslading.

Det finnes konfigurerbare ladere på markedet :saint: som har dag/uke/måneds program for optimal levetid på alle typer batterier. Det er ikke veldig mange av dem, og man finner dem definitivt ikke på Biltema eller nettbutikker med lavprisprofil. :wink:

Det høres ikke galt ut. Spesifikk informasjon om dine batterier må du nesten få fra produsent/leverandør. Korrigert vedlikeholdspenning (på ladere uten program) har en liten hake: Selvutlading forekommer så lenge vedlikeholdsspenningen er under 13,5V. Avhengig av laderens evne til å takle eventuelt parallelt forbruk, bør batteriene derfor få minst 14,5V en gang iblant. F. eks. 1 time eller 2, en gang i uken eller så. Har batteriene vært dypt utladet, bør de også ha forlenget absorpsjons-/utjevningslading.

Min Sterling 1250CED lader med 13.8V, vedlikehold, samt gir en "kick" en gang i uka. Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruke denne på AGM batterier?

:smiley:

Er det ikke slik at AGM krever 0,3V (?) høyere ladespenning enn bly/syre batterier?

Hvis du skifter fra bly/syre til AGM må du vel ha en lader (motor + landstrøm) som må stilles om..

Mao. ikke bare bare og skifte til AGM. Høy pris og høy vekt gjør at jeg sverger til bly/syre enn så lenge..

Hilsen Trude III

Trude III

13.8 volt vedlikeholdspenning er antakelig helt ok for AGM batterier ved 0 grader, men ved mer sommerlige temperaturer er dette for høy spenning. Det vil sikkert virke tilsynelatende ok, men uttørking vil begrense batterienes levetid.

:smiley:

Er det ikke slik at AGM krever 0,3V (?) høyere ladespenning enn bly/syre batterier?

Her er det forvirring og blandet informasjon å se.

Jeg har oppfattet det dit hen at første generasjon AGM (Amerikansk AGM) krevde høyere vedlikeholdspenning. Dette er ikke lenger tilfelle for nyere AGM, hverken US eller andre.

Siden hverken AGM eller vedlikeholdsfie bly/syre kan etterfylles, er det svært viktig å holde seg under "gasspenning" for ikke å begrense levetiden.

AGM batterier har glimrende egenskaper og svært lang levetid sammenlignet med åpne batterier med flytende syre. Forutsetningen er at de blir behandlet riktig mesteparten av sitt liv, d.v.s. når båten ikke er i bruk.

Hva er riktig behandling da? Bør de ikke stå med vedlikeholdslading gjennom vinteren?

Hva er riktig behandling da? Bør de ikke stå med vedlikeholdslading gjennom vinteren?

AGM batterier har så lav selvutladning at hvis det ikke er noe forbruk som tapper, så har disse batteriene det helt ok uten vedlikeholdslading. Men er det forbruk, må det vedlikeholdslading til. MEN, hvis spenningen er for høy, har faktisk batteriene det bedre hvis de står frakoblet.

Jeg har og hadde 4 stk. AGM-batterier i min båt (104 amp.). Så vidt jeg vet har de gamle holdt godt i 8 sesonger uten annet vedlikehold enn frakobling på vinteren. Jeg byttet til nye AGM-batterier fordi de gamle var nede i ca. 2 døgns forbruk i uthavn uten noen særlig begrensning på forbruk (har barn på 6 og 9 som ser TV/DVD, jeg er stadig innom PC'en, hører på radio og ser nyheter på TV). Betalte ca. 1100 kr. pr. stk. hos Huseklepp (produsenten av Riviera).

Jeg har en plansje som beskriver / sammenligner egenskapene i de forskjellige batteritypene, og hvis det lar seg gjøre så kan jeg laste den opp på Båtplassen. Men da må noen fortelle meg hvordan dette gjøres for jeg er ikke verken flink eller tålmodig med data.

Ole Petter: Men da må noen fortelle meg hvordan dette gjøres for jeg er ikke verken flink eller tålmodig med data.
Gå opp på siden her og klikk deg inn på der det står forum.Deretter inn på Om baatplassen.no med undertittel Bilder. Da kommer du til en veiviser som Ingar har laget.

Husk å laste bilde opp(ikke ned) da det har en tendens til å komme oppned :lol:

Linken som roger-jo har lagt ut er kjempeflott :yesnod:

Jeg har en plansje som beskriver / sammenligninger egenskapene i de forskjellige batteritypene,[/ quote]

Kan det være denne

http://sonnak.com.loopiadns.com/wp/wp-cont...-AGM-og-Gel.pdf

her er en til

http://sonnak.com.loopiadns.com/wp/wp-cont...ch-funktion.pdf

Disse er laget av Sønnak

her er Sønak stof

http://www.varta-automotive.com/elearning/findex.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det går jo stort sett bra bare man behandler batteriene riktig, og her er jo nøkkelfaktorene strømforbruk og brukermønster. I noen båter kan det være noen praktiske utfordringer som gjør at AGM batterier passer bedrer enn åpne syre bly batterier, og det er ikke alle som ser like lyst på å bygge om båtene.

I båten til Leon (Regina) ble det installert en del utstyr for å holde tritt med strømforbruket, så denne båten er nok litt utenom det vanlige. Hvis det oppstår et behov for mer strøm i denne båten så har man gode muligheter for å utvide, blant annet med å skifte til AGM batterier og for eks. en større dynamo for å korte ned ladetiden. (Det ble tatt høyde for å kunne montere en større dynamo når dette settet ble produsert).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...