Jump to content

Tomstokk med Norsk tomme.


Avmønstret3

Recommended Posts

Svart (redigert)

Det er ikke brukbart med båtarbeider og måtte drive og regne om til cm hele tiden.... blir bare tull. Når mål og alt er oppgitt i gammel Norsk tomme så ville det blitt helt håpløst og drive og måle og regne om for hvert bord man holder på med opp etter sida. Og likeså mellom banda.

 

Javel... så spørsmål om redskaper og verktøy til bruk ved båtarbeider hører altså ikke inn under Åpent Forum, er det sånn og forstå ?

 

 

Bill

Redigert av Sleipner45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Javel... så spørsmål om redskaper og verktøy til bruk ved båtarbeider hører altså ikke inn under Åpent Forum, er det sånn og forstå ?

Har ikke sett båt nevnt noen plass i denne tråden,da kan vi kansje begynne å diskutere økonomi også i ÅF.Du trenger jo penger når du skal kjøpe båt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg stillte et spørsmål, om noen visste... i forbindelse med gamle trebåter så er det gammel Norsk tomme som gjelder. Jeg valgte å ikke skrive en masse rundt det hele for å knytte spørsmålet til båt. Dette gjorde jeg for å gjøre tråden så kort så mulig så folk skulle slippe å lese en hel masse unødig.

 

Som svar får jeg en masse dritt som jeg ikke har bedt om. Om folk ikke vet så kan de vel heller holde kjeftesmella si lukket enn å spy ut eder og galle på et ærlig spørsmål ? Det er likeledes meg knekkende likegyldig om noen ikke liker tommer.

 

Et menneske forstår vanligvis meget godt når man er uønsket i et forum. Det skal jeg denne gangen forferdelig fort ta konsekvensen av. Idiotene skal for framtiden slippe og ha meg som huggestabbe flere ganger.

 

Takk for oppmerksomheten. Adjø !

Link to post
Share on other sites

Vi har flere av de gamle tommestokkene liggende, men som en liten opplysning så var standarden fra ca 1870 og oppover engelske tommer selv om det forekommer norske på gamle spanteriss etc.

Og til deg Pelle Parafin, tommer er standard på ALT i en båt, men det viste du sikkert.

Alle gode ting er tre

Link to post
Share on other sites

Takk for oppmerksomheten. Adjø !

 

Det var da alvorlig til reaksjon Sleipner. Jeg må innrømme at ikke jeg heller tok det til å dreie seg om båt. Du kunne jo ha skrevet emne tittelen noe anerledes "Tomstokk med norske tommer trenges til målearbeid i båt" Med den tittelen hadde du ikke trengt å forklart i det vide og brede.

 

Hilsen Jon-Kåre som håper du stikker innom igjen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Prøv med de som restaurerer gamle båter om de har slike tommerstokk. Norsk Fartøyvernsenter i Norheimsund for eksempel.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

drøyt å trekke seg............

Helt enig hifo. Når man stiller et spørsmål som noen umiddelbart ikke skjønner, kan dette skyldes at spørsmålstiller ikke helt har avklart med hensyn til hva han ønsker svar på. Jeg vil tippe at det er mindre enn 99% som ikke engang viste at det finnes to typer tommer. At litt for mange henger seg på i beste velmenede hensikt må man tåle. Hvis ikke burde man oppsøke "gamlekara" innen båtbygging og ikke stille spørsmålet til skrivekåte BPere

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...