sjøløve Startet 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2010 Båten er bygget i sandvitch konstruksjon. Kjernematerialet er av hardt plastskum. Jeg har oppdaget at ca 1/2 m2 i bunnen av båten er de laminert. Har ingen erfaring med støping fra før. Hvordan utbedre skaden på egenhånd?Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hjelp. Det er ett område på båten min som er delaminert. . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Her må nok de som kan svare få bedre/mere info. Bilder og båttype er nok det første de spør om. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Jan E. Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Det første spørsmålet en bør stille seg er vel hvordan det har skjedd? Er det bare slått løs, så er kjernematerialet fortsatt sterilt. Eller om det har blitt vannintrengning i laminatet, også frostsprengt. Eller noe tilsvarende. Da er kjernematerialet kontaminert, og problemet blir plutselig vanskeligere. Er det kontaminert må det åpnes vil jeg tro. En mulighet til å gjøre det selv. Er å slipe av øverste laget, og støpe på nytt. Men en ganske stor jobb. En annen, og bedre, krever tilgang på vakumpumpe og noe utstyr. Da borrer en hull i delaminasjonen inn til kjernematerialet. Så legger en over en vakumbag. Så føres resin(lim) inn i noen av hullene. Så suges luften ut andre hull, og resin fyller opp alt i delaminasjonen. Samt suger ytterplaten ned mot kjernematerialet igjen. Helt klart den beste metoden. Og krever ikke så lang tid egentlig av et firma som gjør dette. Men denne metoden fordrer at kjernen er steril. Hvis du absolut vil gjøre det selv, så kan overstående metode kanskje gjøres selv: -Borre noen hull i ytterkant av delaminasjonen rundt hele. (Så mange at en er sikker på å få lim ut til ALLE ytterkantene. Hvis ikke har en snart en ny delaminasjon som bygger på seg over tid.) -Så borres et hull i midten. Her kan en sprøyte inn lim fra en håndpumpe el.l. -Etter som det pipler rent lim ut i hullene i ytterkant stenger en de av etter tur (sterk teip el.l.), så limet kan letter bli presset ut mot de andre hullene som det enda ikke kommer rent lim ut av. -Etter å ha sprøytet inn en anserlig mengde lim. Burde en kun få rent lim ut alle hullene uten luftbobler. -Så setter en press mot skrogsiden med bjelker etc. (nå med alle hull åpnes igjen). Og presser ut så my lim som mulig. For så å tette alle hullene igjen, og lar presset stå på til limet har herdet. Problemet med å gjøre noe slikt selv er at en ikke kan være sikker på at en får presset ytterlaget helt inn mot kjernematerialet. For lim i seg selv er ikke sterkt, og bør derfor være så tynt som mulig. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry596694 Sitér dette innlegget Link to post
Bjartn Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) Den linken må vel være feil..? Redigert: Sorry, min feil. Redigert 7.Mars.2010 av Bjartn (see edit history) Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Nej, den er svaret på spørgsmålet om hvilken bådtype, det drejer sig om... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Hvor i bunnen er det delaminert? Foran kjølen? Hvordan oppdaget du skaden? Sitér dette innlegget Link to post
sjøløve Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Skaden har trolig oppstått pga utette inn festninger av pullerter ol på dekket. Derifra har vannet lekket inn og forårsaket frostsprenging i bunnen. Det er ett område i bunnen der den indre "huden" har revnet ca 20cm. Ut av såret kommer det vann fra dekket. De lamineringen er forran kjølen. Er usikker på hvor lenge siden skaden oppsto, men den er sikkert vert der en stund. Dette er noe jeg ikke oppdaget da jeg kjøpte båten for snart to år siden. Har ingen planer om å forsøke å laste forrige eier. Dette skal jeg stå for selv. Båten er av typen X-102, og ligger i Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Har innerlineren løsnet fra skroget? Hva med bunnstokkene, er de inntakte? Hvordan ser det ut i akterkant av kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Der hvor det indre laminatet har revnet er det vanskelig å si noe om uten bilder eller inspeksjon. Det som er helt sikkert er at det må fikses. At kjernen slipper i området foran kjølen ser ut til å være et svakt punkt på X-102. Jeg har hørt om flere. Ser ut til at det er noen krefter ute og går der som konstruktøren ikke har fått med seg. Men en sånn skade kan greit fikses. Jeg ville i alle tilfelle skiftet kjernen. Det er ikke mulig å se fra utsiden hvorvidt det er laminatet som har sluppet, eller om kjernen har sprukket. Du må skjære forsiktig ut fra innsiden slik at du ikke skader det ytre laminatet. Skjær forsiktig utover til du kommer til "hel ved". Så tilpasser du ei ny plate kjerneskum slik at det er noen millimeter klaring rundt. Nå må denne platen grunnes. Det er uhyre viktig for god heft. Det gjøres ved å smøre den inn med polyester, og arbeide dette godt inn i materialet ved hjelp av stålrulle. Ikke bry deg om den siden som vender inn i båten. Nå sliper og rengjør du det yttre laminatet fra innsiden. Når du skal montere kjernen bruker du en til dette arbeidet tiltenkt limsparkel. F.eks. DIAB Divilette. Reichold har også et tilsvarende produkt. Trekk opp limsparkel med tannsparkel på sidene og undersiden og stempl platen fast. Husk å støtte godt opp fra utsiden, ellers lager du bulk i båten. Det skal helst brukes bag eller vibrator til dette, men er ikke området for stort får du det til med stempling og å arbeide platen på plass ved hjelp av trehammer. Nå sliper du kil ut 150 mm på hver side på innsiden, grunner kjernen, rengjør og laminerer over til innerlaminatet har den opprinnelig tykkelsen. Sitér dette innlegget Link to post
sjøløve Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Joda. Innerlineren har løsnet fra skroget. Bunnstokkene ser ut til å være i orden. Det er bare dette området forran kjølen som er de laminert. Trolig X-102 svakhet. Skal prøve å få tak i noen som kan ta grundig befaring av båten før jeg gjør noe mer. Redigert 9.Mars.2010 av sjøløve (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hei! Mitt råd er les deg opp på evnet. God bok jeg har lest, på svensk, Er Behrens,Hans Peter: Plastbåtsvård. Nautisk Forlag. Kan faktisk lånes på Biblioteket. Lykke til! Med Vennlig Hilsen Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Det er bare dette området forran kjølen som er de laminert. Trolig X-102 svakhet. Virker som delamineringer er relativt utbredt på X-Yachts... Alt fra 95 til 35... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Ja vi venter spent på siste nytt om en av de delaminerte..... Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 [...]*fjerne gammelt kjernemateriale og plaste inn nytt etter alle kunstens regler*[...] Vil ikke da samme skade (lett kunne) oppstå på nytt? Det er jo en svakhet/konstruksjonsfeil som gjør at skroget delaminerer akkurat her og uten forsterkning/endring av konstruksjonen vil vel svakheten forsatt være der? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.