Jump to content

Er det dumt å kombinere bronse bunngjennomføringer med messing?

jensemann2

Recommended Posts

Etter å ha gruet meg en stund for dette gikk det lekende lett med vinkelsliper sist vår. Måtte bare ta noen pauser for å hindre varme. I mitt tilfelle var gjennomføringene helt fine - men ventilene mindre bra.

La sliperen slipe hullet større:

gjennomfoering_1.jpg

Og når du fortsetter slipper plutselig flensen - og du har ikke vært i nærheten av skroget engang. Nå kan du bare dytte resten inn!

gjennomfoering_2.jpg

gjennomfoering_3.jpg

Hei.

Jeg sendte en mail til produsenten om disse gjennomføringene og kranene. Her er spørsmål og svar (uthevet av meg):

Due to the resistance to corrosion, I'm interested in your Ball Valves, let us say the 90235 Ball Valve. But, I live in Norway with very cold winters. So, is a closed valve frostproof? And, will these valves withstand toilet waste? What is the expected lifetime for your valves?

Best regards

Lars H.

Hi Lars

Thanks for your enquiry

The Ball Valves have been designed for marine use especially toilet inlet and outlet plus all other valves user on a marine vessel. The body is Glass Reinforced Nylon with Teflon internal seal rings and balls.

We have carried out tests with filling the valve with water then freezing it and have not seen a crack or break.

With regard to how long they will last I personally have had similar glassfilled Nylon skin fittings and ball valves on my Launch for 15years and they are still as easy to turn as the day they were installed and all seal very well so I can see them lasting the life of the vessel unless something unusual happens.

I suggest you contact Leif Nielsen our distributor in your area at In@denrex.com

Best Regards Alan Maddox

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Følger du denne linken får du svar på det meste du lurer på vedr. demontering .

Du finner også fordeler / ulemper med de forsjellige typene metall og Marelon (plastikk)

Synes du Bronze er dyrt i heimlandet , hvorfor ikke kjøpe utenlands , det gjorde jeg !

På bildet ser du 1" sjøvannsinntak og 1 1/4" + 1/2" til kloakk , kostet 3100,- hjem på døren!

bilde_115.jpg

dsc000411.jpg

Sånn ser gjennomføringen min ut. Jeg har demontert ventilene og de så bra ut, men sitter fast så jeg skal bytte dem. Selve gjennomføringen så solid og bra ut, ingen antydning til tæring. Værre var det med T-stykket på slangen, det var helt rød-oransje og ble flatt da jeg klemte på det med rørtang.

Men jeg satser på å la gjennomføringene sitte siden de har holdt i snart 40 år og fortsatt ser like bra ut.

spørsmålet er om jeg må ha bronsekraner, de er så dyre..

Kranen som var der fra før var av et forkrommet materiale, aner ikke hva. Men bronse er vel ikke forkrommet? Hvis det viser seg at det er messing tar jeg sjansen på å montere messing kraner igjen, for de var ikke tæret i det hele tatt, bare stenge-hendelen som var ødelagt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...