jensemann2 Startet 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2010 Har tenkt å kjøpe nye bunngjennomføringer på min seilbåt, og valget faller på bronse. 1,5 toms. Men må også bytte ventiler, og ventilene i bronse koster 1000 kr stk. Er det dumt å kjøpe messingventiler(som er mye billigere) ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Det kan være dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Dette handler om å sove godt om natta - kjøp bronse! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
jensemann2 Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Noen som har gode tips til å få ut de gamle gjennomføringene?Ser ganske umulig ut å få skrudd av de gamle muttrene på innsiden... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Etter å ha gruet meg en stund for dette gikk det lekende lett med vinkelsliper sist vår. Måtte bare ta noen pauser for å hindre varme. I mitt tilfelle var gjennomføringene helt fine - men ventilene mindre bra. La sliperen slipe hullet større: Og når du fortsetter slipper plutselig flensen - og du har ikke vært i nærheten av skroget engang. Nå kan du bare dytte resten inn! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Slip av flensen på utsiden med vinkelsliper, varm opp resten med varmluftpistol og trekke resten inn i båten. Det rar ca 5 minutt pr. stk. Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Slutt på korrosjon: Så i siste nr av "Redningsskøyta" at det er kommet gjennomføringer/kraner i et plastmatriale. Markedsføres av ILAS. Det må da være noe! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Hei. Jeg sendte en mail til produsenten om disse gjennomføringene og kranene. Her er spørsmål og svar (uthevet av meg): Due to the resistance to corrosion, I'm interested in your Ball Valves, let us say the 90235 Ball Valve. But, I live in Norway with very cold winters. So, is a closed valve frostproof? And, will these valves withstand toilet waste? What is the expected lifetime for your valves? Best regards Lars H. Hi Lars Thanks for your enquiry The Ball Valves have been designed for marine use especially toilet inlet and outlet plus all other valves user on a marine vessel. The body is Glass Reinforced Nylon with Teflon internal seal rings and balls. We have carried out tests with filling the valve with water then freezing it and have not seen a crack or break. With regard to how long they will last I personally have had similar glassfilled Nylon skin fittings and ball valves on my Launch for 15years and they are still as easy to turn as the day they were installed and all seal very well so I can see them lasting the life of the vessel unless something unusual happens. I suggest you contact Leif Nielsen our distributor in your area at In@denrex.com Best Regards Alan Maddox Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Noen som har gode tips til å få ut de gamle gjennomføringene?Ser ganske umulig ut å få skrudd av de gamle muttrene på innsiden... Eller kapp den av i flukt med skroget fra innsiden med en Fein sag. Mer renslig en vinkelsliper også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arkmarin Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hva med rustfrie gjennomføringer og kraner. Sjekk Strøm. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
nimba Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hei Følger du denne linken får du svar på det meste du lurer på vedr. demontering . Du finner også fordeler / ulemper med de forsjellige typene metall og Marelon (plastikk) Synes du Bronze er dyrt i heimlandet , hvorfor ikke kjøpe utenlands , det gjorde jeg ! På bildet ser du 1" sjøvannsinntak og 1 1/4" + 1/2" til kloakk , kostet 3100,- hjem på døren! Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Gullfisk Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Ikke spar på hundrelapper under vannlinja! Forøvrig synes jeg "plastgjennomføringer" begynner å bli interesant. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Jeg har hørt at de gamle gjennomføringene( som mest sannsynlig er fra 1974) kan være ofte bedre enn de nye jeg får tak i, dersom de er i god stand. Så jeg vurderer å sjekke de gamle (ved å file litt i dem og sjekke fargen), og heller nøye meg med nye kraner hvis de ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Det du startet med: Det er dumt å blande messing og bronse. De innlegerte elementene er hhv sink og tinn. Sinken vil nok ofre seg. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Plast deler av den oppgitte kvalitet som Lars H. kunne sitere til virker meget interessangt. Er desse noko bra? Redigert 9.Mars.2010 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
chagall Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Sparer nok en del penger ved å kjøpe Marelon ventiler på nettet. Se link: http://www.discountmarinesupplies.com/Valv...BALL_VALVE.html Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Sånn ser gjennomføringen min ut. Jeg har demontert ventilene og de så bra ut, men sitter fast så jeg skal bytte dem. Selve gjennomføringen så solid og bra ut, ingen antydning til tæring. Værre var det med T-stykket på slangen, det var helt rød-oransje og ble flatt da jeg klemte på det med rørtang. Men jeg satser på å la gjennomføringene sitte siden de har holdt i snart 40 år og fortsatt ser like bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Dette ser bra ut! Hvis gjengepartiet ser like bra ut kan du trygt bruke dem noen år til. Bra du oppdaget dette før T-stykket brakk da, det kunne blitt skummelt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Eller kapp den av i flukt med skroget fra innsiden med en Fein sag. Hva er en Fein sag? Jeg har igjen to - nemlig kjølevannsinntakene med sil, så å kappe fra innsiden høres jo ut som et godt alternativ. Men jeg har det veeeeldig trangt. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 spørsmålet er om jeg må ha bronsekraner, de er så dyre.. Kranen som var der fra før var av et forkrommet materiale, aner ikke hva. Men bronse er vel ikke forkrommet? Hvis det viser seg at det er messing tar jeg sjansen på å montere messing kraner igjen, for de var ikke tæret i det hele tatt, bare stenge-hendelen som var ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Det var nok forkrommet messing du hadde ja. Ikke like bra som bronse, men mye billigere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 da går jeg for nye ventiler i forkrommet messing. De har holdt i så mange år, så da bør de nye holde mange år de også:) fant 1 1/2 toms ventiler til 250 kr stk. Bytter også ut T-stykkene med syrefast stål, nye slanger og klemmer. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 http://www.batutstyreren.no/index.php?expa...mp;ProdNo=07105 Hva tror dere om denne? Kan det være at den vil tæres istykker på null komma niks, selv om den gamle jeg hadde fra før også er forkrommet (messing)? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hva er en Fein sag? Jeg har igjen to - nemlig kjølevannsinntakene med sil, så å kappe fra innsiden høres jo ut som et godt alternativ. Men jeg har det veeeeldig trangt. Fein multikutter. Bosh har også en variant. De har vinklet blad så du kommer helt inntil skroget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.