Jump to content

Kjøpe kajakk?


ULM

Recommended Posts

Går med kajakkkjøp i tankene.

Ser at Hasle sine er relativt rimelige. Noen som har positive/negative kajakkerfaringer?

Er det vits med ror eller finner, og hvorfor er kajakker så DYRE??

 

bruksområde blir små "koseturer" i lukket skjærgård... Pionerplast frister ikke akkurat, og det er jo en fordel om den er litt smekker.  :cheers:

Link to post
Share on other sites

hei!

Hadde en halsle touring for noen år tilbake siden. En kjempekajakk som eg hadde man ge fine turer med. Dette er en helt "grei" kajakk dersom du skal på små kveldsturer i rolig vatn.

KJøpte båt brukt, men som ny for 5000,- Dette er ikke så dyrt....? Solgte den året etter for 6000,-

 

Eg hadde et par skrekkturer som ikke var så koselige. Spesielt en gang synes eg detr var litt nifts da det blåste skikkelig opp og eg var midtfjords og 1km til lang. Eg var helt alene og bølgene slo opp i båten.

 

Etter denne turen bestemde eg meg for å selge kajakken og kjøpe meg en litt størrehavkajakk. Hadde også tenkt å kjøpe i glasfiber da denne er mye lettere og går litt fortere.

 

Kajakk er noe helt ennet en båt. Man sitter helt i vannlinjen og har nærkontakt med sjøen. Anbefales!!!

 

Lykke til med kjøpeet

Link to post
Share on other sites

Ror er et "must" å ha, for å holde retningen når det er strøm, vind og bølger.

 

Selv har jeg erfaring med Hasle Explorer, i "bøtteplast" som du er inne på. Fordelen med slik plast, er at du slipper å være redd for å stripe den opp. Du kan kjøre rett i land i fjæra og gå i land på holmer. Har du en mer smekker glassfiberkajakk, så går den riktig nok noe fortere i vannet, men du må være mer forsiktig, dette blir det samme som båt, de færreste kjører glassfiberbåten sin opp i fjæresteinene, den lekre kajakken er ikke lekker lenger, når den har blitt dradd opp i fjøresteinene og blitt oppskrapet av stein ørten ganger. En stripe i "bøtteplasten" gir ikke samme følelse av "redusert smekkerhet"!  :cool: Etter min mening er noe av vitsen med kajakkliv at du lettvint kan komme deg i land på f.eks. holmer som ikke er like lett tilgjengelig med båt.

 

Men det er behovet og bruken din som avgjør. - Skal du konkurrere eller absolutt komme deg fortest mulig frem? Da kjøper du en smekker og rask glassfiberkajakk. - Skal du kose deg utpå i rolig fart, og dra kajakken i land på holmer og skjær, vil ha en solid, stabil og rimelig turkajakk, da anbefaler i alle fall jeg en havkajakk i "bøtteplast", f.eks. Hasle Explorer eller den nyere Hasle Expedition.  Disse kajakkene får du ofte nye komplett med årer og spruttrekk til "pakkepriser" omkring 9 - 10.000 kroner, det er da ikke dyrt?

 

Et annet viktig moment å ta i betraktning som nybegynner, er størrelsen på cockpitåpningen. Noen kajakker har små, trange åpninger. Explorer og Expedition har store åpninger som er lett å komme seg ut ved et eventuelt rundvelt. Som nybegynner mestrer du antagelig ikke eskimorulle, og dessuten kan man ikke satse på at en eskimorulle vil fungere i opprørt hav og store bølger (da man gjerne går rundt ..,), - eskimorulle innøvd i en stille svømmehall med oppassere, badebukse og 26 grader i vannet noe helt annet enn rundvelt i kuling og 8 graders sjøvann. Altfor mange kajakkpadlere har dessverre druknet hengende opp-ned under en veltet kajakk, hengende fast i cockpitåpningen. Mitt råd er at du prøvesitter en kajakk før du kjøper, og sjekker om du kan komme deg fort ut. Er du lang (f.eks. 190 som meg) så vil du merke at knær gjerne setter seg fast i de trangeste kajakkene. Også av denne grunn valgte jeg Explorer.

 

Lykke til med kjøp og kajakkliv, mange herlige opplevelser venter deg!

 

Hilsen Skvulpen

som nå har solgt kajakken, fordi den "konkurrerte" for mye med båtbruken, det går av samme tidskonto dessverre. Men kajakken gir deg mer "nærhet" til elementene, så kajakken savnes fra tid til annen ...

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å bruke en slik Hasle Explorer vinterstid på jakt ol.? Er det en grei kajakk til slikt bruk? Hva gjør man ved evt. rundvelt på vinteren? Padle med overlevelsesdrakt og svømme til land hvis man går rundt? Eller klarer man å rulle seg på plass igjen hvis man har trent skikkelig?

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å bruke en slik Hasle Explorer vinterstid på jakt ol.? Er det en grei kajakk til slikt bruk? Hva gjør man ved evt. rundvelt på vinteren? Padle med overlevelsesdrakt og svømme til land hvis man går rundt? Eller klarer man å rulle seg på plass igjen hvis man har trent skikkelig?

Hei! Det du spør om, er det nok andre som har mer erfaring med enn meg. Men i utgangspunktet er Hasle Explorer en noe bred, og derfor veldig stabil kajakk, som egner seg til vinterbruk. Ser mange av disse på fjorden der jeg bor (Sunnmøre),  her er folk som padler hele året, romjula er f.eks. en fin tid på fjorden!  :smash: Jakt fra kajakken vet jeg ikke hvordan vil fungere, men jeg har sett folk som fisker (pilker) fra kajakken.

 

Et godt råd for sikkerhet er at man alltid bør være to sammen når man padler. Da er det også mulig ved rundvelt å hjelpe hverandre opp igjen i kajakken. Med mye trening kan man nok lære seg å komme seg opp igjen i egen kajakk, ved hjelp av åre og årepose, men det beste er å helgardere seg ved å padle nært land, slik at man kan få bakset både seg og kajakken inn i fjæresteinene for å få tømt den for vann og komme seg selv oppi kajakken igjen. Teori er en ting, men i praksis kan det vise seg veldig vanskelig både med eskimorulle og det å komme seg opp igjen i kajakken når bølgene vasker rundt deg og nordavinden hyler om ørene. Om vinteren er det i enda større grad enn om sommeren vanntemperaturen som avgjør din overlevelsesevne, ikke dine svømmeferdigheter. Man fryser fort i hjel i kald sjø, så også godt med varmeisolerende spesialklær (isopren) er helt nødvendig høst, vinter og vår.

 

Men jeg er bare amatør med begrenset erfaring, det meste av dette finner man ut ved å øve og erfare selv. Likevel mener jeg at med gode sikkerhetsrutiner og "sunn fornuft" klarer man seg godt. Jeg har vært en god del utpå med kajakk, i ulikt vær og med tildels stor bølgehøyde, og har ennå til gode å bikke rundt   :confused: . Kajakkferdighet minner litt om å sykle, når du først har fått balansen i kroppen og "lært å sykle", skal det utrolig mye til at du faller av sykkelen (/vipper rundt i kajakken). Men selvsagt, uhell KAN skje, det må man alltid ha i minne!

 

Et godt utgangspunkt for mer informasjon og linker på nettet er Norges Padleforbund sine sider: http://www.padling.no/t2.asp

 

Der finner du også et diskusjonsforum, a la baatplassen. Hovedsiden for flere forum er her: http://www.padleforbundet.no/forum/index.php

 

og for havpadling spesielt finner du her:

http://www.padleforbundet.no/forum/viewforum.php?f=3

 

(Ikke så voldsom stor aktivitet på forumet akkurat, men noen aktuelle spørsmål og svar kan man dog finne ...)

 

P.S: Og til de som måtte lure på om denne tråden er båtrelatert, så ja, det vil jeg absolutt hevde. Fellesnevneren er sjø, og en del båtfolk har med seg kajakk på båten, et noe mer stilig alternativ til slepejolla! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har kjøpt en Hasle Explorer, den som er så stabil. Men at noen kan kalle en kajakk "stabil" er vel å ta i!?  :lol: Jeg hadde vel ventet meg en NOE stødigere farkost, og kommer neppe til å legge ut på padling særlig mange meterne fra land med det første... Har aldri padlet kajakk før nå og må vel si at jeg ble litt overrasket over hvor ustabilt dette er. Nå har jeg ikke prøvd mer enn 10minutter så det kan vel være at jeg bare må venne meg litt til den.

 

Er Hasle Explorer virkelig en stødig kajakk.... hvordan er da de mer "smekre" modellene?  :smiley:  Finnes det andre kajakker som er enda "stødigere" enn Hasle?

Link to post
Share on other sites

HO, HO, padle bare videre du, klikk! En rapport etter 10 minutters padling er vel det samme som å gå opp til eksamen i gresk etter 10 minutters pugg av gloser! Padle videre du, så vil du erfare at det blir bare mer og mer stabilt for hver tur. Lykke til, - padling er gøy!!!!

 

Og du klikk, alvorlig talt, - dette er noe som du bare må få inn i kroppen. Det er som å sykle, det var også en vitenskap for deg første gang, da du var 7 - 8 år, du falt og falt. En kajakk er ingen båt, det er mer som en forlengelse av din egen kropp, det blir din egen balanse som gjør utslaget, og det kommer med øving! Se bare på OL-vinner Verås Larsen! Sa du ustabil farkost?  :lol:

 

Etter et par ukers padling er du klar for Beijing- OL!   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette går nok bra. Hasle Explorer er blant de mer stødige kajakkene på markedet.

 

Jeg brukte i alle fall mer enn 10 min før jeg følte meg hjemme i min.

 

Om du nå likevel aldri skulle få teken på det kan du sende meg en IM da jeg er i bruktmarkedet etter en Explorer til.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det blir noe OL på meg nei!  :lol: Jeg får vel bare begynne å padle litt hver dag og se om jeg kommer meg. Det blir stadig kaldere i vannet, og jeg skal bruke den på ærfugljakta i høst, så jeg må lære raskt!  :yesnod: Hvis jeg skulle gå i vannet i November så tror jeg nok padle-lysten avtar og det blir muligens en rimelig Explorer på deg Baat-guru!!  :lol:

 

Kommer tilbake med rapport om noen dager!

Link to post
Share on other sites

....jeg skal bruke den på ærfugljakta i høst, så jeg må lære raskt!....

:yesnod: Husk å gå ut av kajakken, før du skyter, ellers lærer du deg "eskimo-rulle" i løpet av et sekund...... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Husk å gå ut av kajakken, før du skyter, ellers lærer du deg "eskimo-rulle" i løpet av et sekund...... :lol:

Hehe... ja det skal du ikke se bort fra!! Neida, det skal visst gå fint når man er litt stødigere i kajakken. Og så trenger man jo ikke utfordre skjebnen ved å skyte ut til siden da...   :lol:  :diving
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Låner denne tråden litt :

 

Jeg har med misunnelse sett på alle de som padler rundt i stillheten i soloppgangen, og dermed bestemt meg for at til neste år er kajakk på ønskelisten.

 

Nå henvender jeg meg derfor til dere for eventuelle råd. Jeg har ingen erfaring, ser derfor for meg rimelig kajakk til å begynne med, for eventuelt å gå "dyrere til verks" etterhvert. Korrekt?? Er det spesielle ting jeg bør se meg om for ? Spesielle ting å observere/se etter for bedre stabilitet?? Blir kajakker produsert i forskjellige type støp?? Ser at noen har trekk, for å slippe vann i kajakk, mens andre ikke har/fordeler/ulemper???

 

Kort sagt, jeg har ikke anelse, derfor setter jeg pris på tips fra dere.....

 

Størrelse betyr mindre, jeg har plass til oppbevaring av denne på "Perlen" okkesom.

 

Til sist, jeg ser for meg brukt-kjøp, i tilfelle jeg "ikke blir bitt av basillen".... Jeg har derfor lagt inn annonse her på forumet, hvor jeg ønsker å kjøpe kajakk og kano (sistnevnte som leketøy for barna)

Link to post
Share on other sites

Perlen - når du nå våger deg ned på havflatenivå vil jeg sterkt anbefale deg å ha en vimpelstang på farkosten. Ikke til Baatplassen vimpel med til en SVÆRT ORANSJ vimpel sånn at andre båter ka se deg.

 

husker fortsatt historien du fortalt eom Gule Humpen padlerne

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også lyst på kajakk i sommer da jeg synes det ble litt mye stillesitting i båten.

kriteriene for kjøp var at den skulle være liten å lett å transportere på båten, samtidig som den skulle være retningsstabil og ikke for dyr.

Ungene skulle også kunne bruke den.

Jeg endte opp med en skjærgårdskajakk på under 3 meter i mykplast.

Min ble kjøpt brukt billig på finn.no til 1300,-.

Men jeg hadde tenkt å kjøpe fra denne butikken:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...=15&tot=147

Det eneste jeg skal kjøpe til den er trekk, ellers har jeg ikke angret på kjøpet, og retningsstabiliteten er det ikke noe å si på til å ikke vøære lengre.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Kajakk uten trekk er kano, og med den har du ikke noe på sjøen og gjøre. Spruttrekket er jo til for at ikke kajakken skal fylle seg ved minste bølgeskvulp. Padlet med kano på Dalsland kanal en sommer og måtte krysse et sted hvor den videt seg ut til et ganske stort vann. Slitsom og farlig affære da det begynte og bølge ganske bra, der og da savnet jeg spruttrekkket på en kajakk.

 

Slå til med ca 10 000, og kjøp f.eks en Hasle. Da får du en grei kajakk med god sittekomfort som tåler litt juling i fjæra. Selges "på tilbud" med spruttrekk og lett åre men du kan gå rundt med den også.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg henviser til det jeg skreiv for to år siden i denne tråden, men her er kanskje andre, mer rutinerte padlere på forumet? Nå er vel kanskje klikk også blitt en ringrev utpå? :wink:

 

Blir kajakker produsert i forskjellige type støp??

Se det jeg skreiv over om glassfiber kontra "bøtteplast". Selv anbefaler jeg bøtteplast.

 

Ser at noen har trekk, for å slippe vann i kajakk, mens andre ikke har/fordeler/ulemper???

Det du her snakker om, er spruttrekket. Dette er etter min mening obligatorisk! Ser du padlere utpå uten spruttrekk? :nonod: Spruttrekket har strikk rundt livet ditt, og strikk som festes rundt hele kanten av cockpitåpningen. Dette er en helt vanntett løsning, som hindrer at at bølger som kan skylle over kajakken fyller kajakken med vann, det kan skje fort, med havari som resultat ... :diving:

 

Er du kjemperutinert, sola steker og du bare sitter i shortsen og nyter kajakkturen langs land, klar til å hoppe ut av kajakken for en dukkert, så kan det kanskje forsvares å droppe spruttrekket, men ikke ellers ...

Link to post
Share on other sites

Kajakk uten trekk er kano, og med den har du ikke noe på sjøen og gjøre. Spruttrekket er jo til for at ikke kajakken skal fylle seg ved minste bølgeskvulp.

Din første påstand kaller j p....preik.

Har sett mange kanoer på sjøen som har greid seg meget bra over lange strekk, men det har noe med kunnskap å gjøre å kunne se sin begrensning, eller sjøvettsom det også kalles.

Jeg har padlet med kajakken min i hele sommer som mosjon/rekreasjon, men har sett min begrensning både i forhold til avstand fra land, og vær/vind.

Men det er klart at en er mer rustet mot bølger etc. med trekk, men å påstå at en ikke har noe på sjøen å gjøre er å strekke det for langt.

Når ungene bruker den er det helt uaktuelt å bruke spruttrekk, men de er jo i nærheten selvsagt.

Men når en trekker ut fra land er jeg enig med deg.

Men det er uaktuelt for min del med en 3-meter.........

Link to post
Share on other sites

P..preik Keiko ? En kano eller en kajakk uten spruttrekk er helt grei til stille vann. Med en gang det kommer litt skvalpesjø eller mere, for ikke å snakke om hekksjøgeneraler så er faren for at farkosten fylles meget til stede. Ferdes du bare steder hvor du kan forutsi "dø dam blikk" i timesvis, uten fare for annen båttrafikk? Hvem sa p..preik

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...