Jump to content

Kjøpe kajakk?


ULM

Recommended Posts

Jeg får kanskje moderere meg litt. Jeg har også padlet med kano på sjøen, og det har gått helt fint. Men da har det vært ganske havblikk og uten stor båttrafikk. Jeg har også padlet "trygge" Dalsland kanal og opplevd at det som så ut som grei overfart ikke var det allikevel, på grunn av plutselig vind med grov sjø.

 

Nå må jo sies at en kajakk tåler sjøsprøyt bedre enn kano på grunn av delvis overbygg. Min mening med kommentaren var at en kajakk som er veldig trygg med spruttrekk, kan bli veldig utrygg uten når man ferdes på sjøen hvor elementene kan forandre en stille dam til et skvalpeinnferno i løpet av kort tid.

 

Hvorfor skal man utsette seg for det når farkosten er konstruert for spruttrekk?

Link to post
Share on other sites

Finnes to typer kajakker. Vanlig type man sitter nedi og der en må ha spruttrekk og såkallt "sit on top" kajakker som nærmest er som et surfebrett man sitter oppå. Sistnevnte tar gjerne mindre plass og passer kanskje bedre som leketøy å ha til moderskipet enn som platform for lengre turer som en selvstendig båt.

 

Selv startet jeg med en slik Hasle som jeg senere byttet inn i en Prijon glassfiber kajakk. Selv er jeg langt mer fornøyd med den i glassfiber. Den deformerer seg mindre f.eks på biltak, er lettere og er etter min mening mer "båt".

 

Rådet mitt er å kjøpe en stabil (men da mer saktegående) kajakk og kanskje vurderer en kort type dersom målet er å ha den med i moderskipet framfor å legge ut på lange turer. Min er over 5 meter og dermed uhamslig i båten. Legg også gjerne noen ekstra kr i et lett åre av karbon. Det er verdt pengene synes nå jeg.

 

Tror også at det er mye merkesnobberi ute og går hva gjelder kajakker. Mener å ha hørt om noen som driver pallesalg av kina kajakker. Lurer på om det var kajakk.net eller noe sånt. Har null erfaring med disse selv, men ville sjekket det ut skulle jeg kjøpt kajakk i dag.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det var kajakk.net eller noe sånt.

Japp! http://www.kajakk.net/belligenhet.html

 

Holder til i nærheten av Tusenfryd like utenfor Oslo og ser ut som de også har butikk/åpningstider. Aldri vært der eller hørt om disse, men ble nysjerrig da jeg også vurderer å kjøpe en kajakk (eller to?).

 

Lang stang med tydelig vimpel høres meget lurt ut med tanke på sikkerhet - bli sett. Legger merke til at de fleste i kajakk er ute tidlig om morgenen før båttrafikken tar seg opp og solgangsbrisen kommer. Passer meg ypperlig da jeg er et typisk A-menneske!

 

Julepresang?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg henviser til det jeg skreiv for to år siden i denne tråden, men her er kanskje andre, mer rutinerte padlere på forumet? Nå er vel kanskje klikk også blitt en ringrev utpå? :wink:

Nåja, ringrev og ringrev.. :lol: Det har blitt endel padling med min Hasle Explorer. Bruker den mest til sjøfugljakt høst og vinter. Bruker da ballast i form av sandsekker i lagringsrommet bak sitteplassen for å få den mer stabil. Har også montert en stang med flyteelement som kan felles ut på siden for å enklere komme seg oppi kajakken dersom jeg skulle gå rundt midtfjords. Med 4 grader i vannet og litt hektiske perioder med hagle som har bra rekyl må man være litt forsiktig..

 

Det eneste jeg har å utsette på kajakken er at den har for dårlig plass til føttene dersom man skal ha på sko. Er avhengig av å bruke solide sko ettersom jeg innimellom går iland for å jakte. Det blir litt kaldt uten når det er snø. Vet ikke om det finnes andre kajakker som har bedre plass til føttene?

 

Se det jeg skreiv over om glassfiber kontra "bøtteplast". Selv anbefaler jeg bøtteplast.

 

Det du her snakker om, er spruttrekket. Dette er etter min mening obligatorisk! Ser du padlere utpå uten spruttrekk? :nonod: Spruttrekket har strikk rundt livet ditt, og strikk som festes rundt hele kanten av cockpitåpningen. Dette er en helt vanntett løsning, som hindrer at at bølger som kan skylle over kajakken fyller kajakken med vann, det kan skje fort, med havari som resultat ... :diving:

 

Er du kjemperutinert, sola steker og du bare sitter i shortsen og nyter kajakkturen langs land, klar til å hoppe ut av kajakken for en dukkert, så kan det kanskje forsvares å droppe spruttrekket, men ikke ellers ...

Jeg bruker ikke spruttrekk. Men jeg drar ikke utpå når det er særlig mye sjø, og holder meg stort sett i nærheten av land. Opplever sjelden at det kommer særlig vann inn, bortsett fra at det hender det spruter litt så man blir våt i fanget.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke spruttrekk. Men jeg drar ikke utpå når det er særlig mye sjø, og holder meg stort sett i nærheten av land. Opplever sjelden at det kommer særlig vann inn, bortsett fra at det hender det spruter litt så man blir våt i fanget.

Ja, ja, det virker jo som du har blitt ganske dreven utpå med diverse egne løsninger på utfordringene. Og litt risikosport piffer vel bare opp i hverdagen? :lol:

 

Ellers enig i det om dårlig plass til sko. I min Hasle Explorer var det ikke mulig å ha på joggesko, f.eks. Måtte bruke slike "isopren-tøfler", og de har nok for dårlig såle til å drive jaktmanøvrer i dypsnø. :wink:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det var kajakk.net eller noe sånt.

Jeg kjøpte en kajakk der for for snart to år siden. Reval Mari 41 Den er 5,1 meter lang, har to store en liten lasteluke, og med i prisen får du karbonåre og spruttrekk. Jeg synes ikke 11700,- er en upris for dette. Kvaliteten kan jeg med mitt utrenede øye ikke finne noe galt med.

 

Legg merke til at lengden på kajakken er veldig utslagsgivende for prisen. Samtidig vet vi at vannlinjelengden bestemmer hvor fort et fartøy beveger seg. Hvis du skal bruke kajakken til noe mer enn bare som badebåt, ville jeg ungått kajakker som er noe særlig mindre enn 5 meter lange. Du kan få kajakker helt til 2-3000,- , men kjøper du en sånn, tviler jeg på at du kommer til å bruke den særlig mye. Det blir rett og slett for kjedelig. Det blir som å sykle på landeveien på en sykkel med ballongdekk og kurv på styret.

 

Edit: rettet prisen til et riktigere tall.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med de kajakkene jeg har kjøpt brukt, spesielt når prisen har vært det halve av hva jeg må regne med å legge ut for en ny kajakk i samme kategori. At den er velbrukt, og kanskje har litt skraper under, er ikke noe å bekymre seg over. Da er det viktigere at den er av god kvalitet i utgangspunktet. Her er enkelte ting jeg gjerne ser på når jeg vurderer kajakker:

 

- Skjøten mellom dekk og skrog, ofte i form av et distinkt bånd av glassfiber, er den solid og jevn? Et kvalitetsmerke jeg kjenner godt til, har tre lag på innsiden, og to på utsiden. Da er det tett!

 

- Ser lasteluker og lukekarmer tette ut? Svart gummi har det med å smuldre opp, har selv sett luker gå i oppløsning. Store luker gjør det lettere å laste, men kan være mer sårbare.

 

- Gjennomføringer i dekk: Bør være få og av en utforming som vekker tillit. På en kostbar kajakk telte jeg over tyve skruer skrudd rett ned i dekket, riktignok med noe forsterkning på innsiden. Før eller siden vil jeg tro det begynner å lekke.

 

- Ror og pedalsystem bør være enklest mulig, færrest mulig løse deler, og enkelt å justere. Til turbruk mener jeg at roret bør være utvendig, det er enklere å reparere, og kan i verste fall vippes helt opp.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har selv investert i kajakk i år. Solgte den forrige for 4 år siden, og har angret fra dag 1!

Padling er utrolig avslappende og god trim.

 

Selv har eg en Reval Mary glassfiber kajakk som eg er veldig fornøgd med.

 

Det viktigste med en kajakk synes eg er:

1. stabilitet (En havkajakk går ikke rundt uten at du prøver på det...)

2.vekt (En glassfiber kajakk håndteres enkelt av en person, en plastkajakk er somregel en del tyngre)

3. Ror (veldig greit for å holde stabil kurs, men ikke nødvendig, hadde ikke dette på min forrige kajakk (hasle touring), og dette gikk helt fint...

 

 

Lykke til med kajakkkjøp. Tror ikke du vil angre!

Link to post
Share on other sites

Erklærer meg helt enig her. Særlig i valg av glessfiber. Da kan en få en kajakk som det lett går an å håndtere alene. Bøtteplast blir for tungt. Det er for elvekajakker som skal tåle maksimalt med juling.

 

Det er ikke helt riktig at glassfiber ikke tåler å skrape mot steiner o.l. Har selv hatt glassfiberkano i 30 år. Den har gått gjennom en del stryk og blitt trukket opp på fjell mange ganger. Den er femdeles like hel og fin, bortsett fra noen små riper. Den er selvlaget, 5 m lang og veier under 20 kg.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Eg ser det er snakk om lysten på kajakk og folk lurer på om dette er no. Og når eg leser videre må eg si at eg syntes det er litt rart at ikke noen har nevnte at det og ta våt korte først og lære seg egen redning og kamerat redning er plassen og begynne. Eg syntes det er en del utspill her som ikke snakker om trygghet og sikker padling, og skal gleden ved padling være der må sikkerheten være der.

Så eg ville begynt med kurs og tatt det der fra. Begynt i rett ende.

Og om noen i Bergen omegn tenker på kurs vil eg sterkt anbefale kajakpilotene på Askøy / florvåg. Dette er er flott gjeng som sitter trygg og sikker padling først.

Ikke for og tråkke noen på tærne eg skriver dette,er vell mer at eg synes alle burde ligge våtkorte i grunn før ein ligger ut på,tur.

 

Er no flått padle før i kveld i fjorden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...