Hobby 430 Sport Startet 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2010 (redigert) Hei, Har et prosjekt der eg skal lage meg en teinehaler som bruker 12Volt. lik dei som ligger på feks finn.no Siden disse er dyre tenkte eg at de er jo veldig enkelt og lage dette selv, men trenger tips til motor, de som selges i butikken ser ut som en vindusviskermotor til en gammel bil, da alt i gammle dager laget tannhjul i stål og ikkje i plast !! er de noen som vet om de er de?? Redigert 10.Mars.2010 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Bamse 815 Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hva med en startmotor til gressklipper eller liten snøfres? Bamse Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Tror ikke dei liker og bli kjørt med tung last i lengre tid??!!?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
puddingen Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hva med den som sitter i disse billige 12v vinsjene da..? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) ja kanskje de, noen som vet om motoren er koblet direkte på wirespolen eller om den går via et gir, for dei trekker jo veldig seint disse vinsjene, ca 3-5 meter pr min. kan gå lang tid og trekke 20 teiner med den farten Redigert 10.Mars.2010 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Jens_P Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Om det er denne typen fra Biltema du tenker på, så har den gear. (Har en sånn liggende.) Dette er i prinsipp en motorisert håndvinsj av den typen som brukes på båt-hengere. Motoren er ikke designet for et liv i nærkontakt med saltvann. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Pelle Parafin Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) ja kanskje de, noen som vet om motoren er koblet direkte på wirespolen eller om den går via et gir, Den har nok gear,tror kansje det er for stor utveksling og at den vil gå veldig seint,hadde den vært koblet direkte,hadde den blitt for svak.(teiner er det 20 hummerteiner?)10stk. er max. pr. båt hvis du ikke er reg. fisker,pass deg for oppsynet. Redigert 10.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) Leeson har heavy duty 12/24 Volts motorer, 12V hvertfall opp til èn HK. http://www.electricmotorwarehouse.com/dc_m..._12_24volts.htm Jeg har en 0.5 hester Leeson til watermakeren og bare motoren veier noe rundt 15 kg tipper jeg. Redigert 10.Mars.2010 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 .(teiner er det 20 hummerteiner?)10stk. er max. pr. båt hvis du ikke er reg. fisker,pass deg for oppsynet. 10 krabbeteiner og 10 hummerteiner og så har eg altid slepejolle med meg så har to båter Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Bøljan Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Så da kan jeg ta med dobbel spritkvote fra Strømstad bare jeg har med slepejolla Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Har tenkt samme tanken som SandvikAC25, hadde vert intressant om det er nokon som har ein god ide og kan lufte dette på forumet, husker tilbake til ei tid då her var mykje akkar i sjøen då var det ein luring som ville lage seg juksamaskiner sjølv, han monterte fleire vindusviskarmotorer for å dra, dette resulterte i at kvar gang motorene starta mørkla han heile skuta. ( Fiske føregjekk mest om kveld/natt). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det burde vel kunne la seg gjøre å bygge noe av en gammel startmotor? Da får du i det minste mye krefter, men en utveksling må nok sikkert uansett til for at det hele ikke skal ta helt av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuffff Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) For kr 4.480,- får du f.eks denne: http://seatronic.no/ankervinsj-ankervinsje...00w-50mm-p-1163 ankervinsjen fra Seatronic. En løftearm og noen blokker for føring av teinetauet så har du en grei teineløfter. Tåler saltvann og er sterk nok vil jeg tro. I tillegg har du ankervinsj på kjøpet. mvh tuffff Redigert 11.Mars.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sabb 13 Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 hei jeg driver med et lignende prosjekt men jeg skal bruke en bensin motor, motoren er av en jordfreser for der stikker akslingen ut i fra motor og alt går på reimer så skal utnytte d systemet. så lykke til med prosjektet ditt sandvikAc25 Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Prøv å få tak i en gammel rullestolmotor. De er vanligvis på 24v. Men drar kjempebra om de bare får 12v. Er som konstuert omtrent som en vindusviskermotor, men 3 ganger så stor, og tåler belasting over lang tid. Gjenvinningsstasjonen er sikkert rette sted å lete. NAV / Hjelpemiddelsentralen dumper jo fungerende "ting"... Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Då blir prosjektet en vindusviskermotor fra den gammle volvo 240'en eg hadde i ungdommen prøve og sjå hvordan de virker!! virker de ikkje så er de bare og bygge om Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Pelle Parafin Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Då blir prosjektet en vindusviskermotor Håper du får det til,det viktigste er vel å få rett omdreining.Mulig den motoren blir for svak,men det er jo verd et forsøk.Håper på tilbakemelding når "prosjektet" er ferdig.Har selv syslet med tanken,men det blir en bensindrevet (Honda 4 takt) på meg,til teinesesongen.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Så da kan jeg ta med dobbel spritkvote fra Strømstad bare jeg har med slepejolla Javisst.. om du har en voksen person ombord i jolla, kan denne personene ha egen kvote. (må huske å invitere svigmord på svensketur.... hu er avholds) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Pelle Parafin Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Det burde vel kunne la seg gjøre å bygge noe av en gammel startmotor? Da får du i det minste mye krefter, men en utveksling må nok sikkert uansett til for at det hele ikke skal ta helt av... Hvor mye strøm vil en slik motor trekke,den krever sikkert en stor batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 En startmotor tåler neppe lang kjøretid særlig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Tror også det kan bli veldig grovt når du skal til med "hjemmesnekra"gear på denne startmotoren,itillegg må dette være vanntett.For all del, det kan vel la seg gjøre, av en fingernem mann. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 12V Heavy Duty m gir: http://www.electricmotorwarehouse.com/lees...armotormenu.htm Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 12V Heavy Duty m gir:http://www.electricmotorwarehouse.com/lees...armotormenu.htm Skal du kjøpe slik motor med gear,itillegg til garn/lineskive +div. utstyr ,er du snart oppe i prisen på en fix ferdig teinehaler, som er utprøvd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Hvor mye strøm vil en slik motor trekke,den krever sikkert en stor batteribank. Den trekker vel forten 80-100A, så strøm går det ja! og du kan heller ikke kjøre den veldig lenge uten at den går varm. da må det i så fall ordnes en form for kjøling. Men en kraftig 12 volts motor, det er det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pelle Parafin Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Men en kraftig 12 volts motor, det er det! Ikke tvil om at den er kraftig,men med det strømforbruket,kan du ikke trekke så mange teiner på en vanlig batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.