Jump to content

Lage teinehaler, tips til "sterk" 12 Volts motor?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Hei,

Har et prosjekt der eg skal lage meg en teinehaler som bruker 12Volt. lik dei som ligger på feks finn.no

Siden disse er dyre tenkte eg at de er jo veldig enkelt og lage dette selv, men trenger tips til motor, de som selges i butikken ser ut som en vindusviskermotor til en gammel bil, da alt i gammle dager laget tannhjul i stål og ikkje i plast !! er de noen som vet om de er de??

Redigert av Ingar (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

ja kanskje de, noen som vet om motoren er koblet direkte på wirespolen eller om den går via et gir,

Den har nok gear,tror kansje det er for stor utveksling og at den vil gå veldig seint,hadde den vært koblet direkte,hadde den blitt for svak.(teiner er det 20 hummerteiner?)10stk. er max. pr. båt hvis du ikke er reg. fisker,pass deg for oppsynet. :lol::lol::lol:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)

Har tenkt samme tanken som SandvikAC25, hadde vert intressant om det er nokon som har ein god ide og kan lufte dette på forumet, husker tilbake til ei tid då her var mykje akkar i sjøen då var det ein luring som ville lage seg juksamaskiner sjølv, han monterte fleire vindusviskarmotorer for å dra, dette resulterte i at kvar gang motorene starta mørkla han heile skuta. ( Fiske føregjekk mest om kveld/natt).

Då blir prosjektet en vindusviskermotor :lol:

Håper du får det til,det viktigste er vel å få rett omdreining.Mulig den motoren blir for svak,men det er jo verd et forsøk.Håper på tilbakemelding når "prosjektet" er ferdig.Har selv syslet med tanken,men det blir en bensindrevet (Honda 4 takt) på meg,til teinesesongen.Lykke til. :smiley:

Hvor mye strøm vil en slik motor trekke,den krever sikkert en stor batteribank.

Den trekker vel forten 80-100A, så strøm går det ja! og du kan heller ikke kjøre den veldig lenge uten at den går varm. da må det i så fall ordnes en form for kjøling. Men en kraftig 12 volts motor, det er det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...