Jump to content

Lage teinehaler, tips til "sterk" 12 Volts motor?


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Tror ikke dei liker og bli kjørt med tung last i lengre tid??!!??

 

Å tåle belastning er snakk om kjøling og kvalitet på lager.

Startmotoren til en bil har betydelig bedre kvalitet enn motoren som hører med til en billig vinsj.

Problemet blir kjøling.

 

Du kan også bruke en gammel likestrømsdynamo som motor. Der blir startstøm et problem (shunt motor) , men den har kjølevifte.

 

(Ble litt usikker nå. Er startmotor shunt eller serie?)

Link to post
Share on other sites

teinehaler som bruker 12Volt. lik dei som ligger på feks finn.no

 

For noen år siden i ett av mine "klare" øyeblikk kjøpte jeg 3 stk utrangerte "Sortland" juksamaskiner, for så å finne ut at jeg hadde et håpløst prosjekt og ga dem bort gratis. Dette var noen beist av maskiner, veide ca 50 kg og hadde en svær svensk børsteløs motor inni. Tipper den sto for mesteparten av vekta. Husker jeg fant frem til websiden til firmaet som leverte selve elektromotoren, husker desverre ikke adressen.

 

Men jeg vet hvem jeg ga bort maskinene til om du skulle være på jakt etter noe brukt.

Link to post
Share on other sites

Ha funnet motor, de er som nevnt lenger oppe i tråden. volvo 240 vindusviskermotor! har testet kraften på den, virke ganske sterk sånn som den er uten gir, så blir direktekoblet i første omgang. den haler opp sirka 30 meter i minuttet :wink: kommer til og ta bilder og sånn under bygging/montering :cool:

Tekniske utregninger er bare for pyser :lol: så her er de prøving og feiling som virke :lol:

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror viskermotoren blir for svak med den utvekslingen du må ha for å klare 30 m i minuttet med 20-40 kg belastning.

Startmotor trekker riktignok mye strøm når den starter en bil, men da arbeider den tungt. Med lite belastning trekker den tilsvarende mindre strøm.

 

Om du bruker en viskermotor eller en startermotor bruker de like mys strøm for å løfte samme last med samme hastighet. Forskjellen er at startermotoren vil øke strømforbruket for å løfte tyngere laster enn viskermotoren kan gjøre.

 

Forskjell i virknngsgrad ol ser en glatt bort fra.

 

Dette gjelder iallefall vekselstrømsmotorer, men er ikke sikker på om det er det samme med likestrøm..

 

Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil

Mons

Link to post
Share on other sites

Det går ikke , om det blir noe brukbart, fx ei ombygd jukksamaskin , så bruker det for mye strøm slik at strømagregat må medbringes.

Da blir det enklere å bruke motorn til strømagregatet til å hale teinene , event sette på ei hydrolikkpumpe , servopumpe fra lastebil går bra , så da tengs det bare en hydrolikkmotor noen slanger og en manøverventil , slikt fås på Ebay til overkommelige kosnader.

.

Bør ikke bruke noen penger på den ellektriske teinehaleren da prosjektet ikke er realistisk.

Link to post
Share on other sites

Bør ikke bruke noen penger på den ellektriske teinehaleren da prosjektet ikke er realistisk.

 

De er bra at de er eg som skal lage den, har ikke tenkt å legge ut ei eineste krone!!!

Alle tinga som brukes er ting eg har eller lager selv :smash:

er en påhengs eg har, så de er ikkje så lett og få til ei servopumpe :sad: hadde eg hatt de hadde det ikke vore noe problem, siden eg har en stor Capstand stående :cool:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Finn deg ei servo pumpe hos hoggern og sett på et ekstra reimhjul på motoren om du ikkje har et ledig fra før.

 

Så har du hydraulikken klar uten noen ekstra el motor ombord:)

Ser ikkje heilt hvor inn under påhengslokket eg skal sette de reimhjulet :lol:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Se det ja.. Der kom straffen for å hoppe rett inn på siste siden i tråden:)

 

får sveise te någe på svinghjulet og et lite hull i dekselet. får sikkert festa pumpa på motordekselet med noen strips:)?

 

Eller kansje du kan feste et reimhjul på vinsjen, så når vinsjen snurrer, så driver reimhjulet og reima servopumpa som igjen gir oljetrykk til vinsjen. og VIPS så går den av seg selv.

Etter min teori så må du bare hjelpe den igang den første meteren eler så for å få den igang:)

 

genialt!!

Redigert av Fjord21dc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvordan går det, har det blitt noen teinehaler på deg?

 

Eller er det noen andre som har laget seg teinehaler som kunne tenke seg å dele ideer og eventuelt tegninger?

 

Jeg er fullt klar over at teinehalere er å få kjøpt, men jeg har moro av å lage ting, og så er det greit å skaffe seg noe utenom budsjettet av og til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Grønn på området,....men hvordan vil en brukt panasonik batteridrill funke hvis man tar bort batteriet og kobler + og - eventuelt en egen trinnløsbryter mellom strøm og maskin ? lager en liten akslingsholder m hjul, der akslingen kobles til maskinen,.... og så ,.... vet ikke om det blir sterkt nok ! :rolleyes: :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...