Jump to content

Lage teinehaler, tips til "sterk" 12 Volts motor?


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Det var et firma/foretak som laget noen halere av gamle rullestolmotorer. Disse motorene har innebygget gear og er veldig robuste.

Mener dette var i Sør Audnedal/ Lindesnes området. Felgen ble byttet ut med en lineskive og motoren ble kaplet i plast. Ble så montert på en svingbar brakett.

 

Skal man lage noe som holder må man ha en motor på minst 300W som er laget for hard bruk og med rett utveksling. Motorer til driller, vindusviskere, startmotorer etc funker ikke. Særlig ikke startmotor, de er sterke nok men ubelastet drar turtallet seg "ubegrenset" oppover.

Ved tung last brenner du motoren etter få minutter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en del erfaring med bygging av elektriske sykler, der brukes det børsteløse navmotorer. De fås med effekt fra 250W og oppover. De har bra moment over hele turtallsregisteret og man kan enkelt regulere hastigheten trinnløst.

 

Sjekk "Hub Motors" på denne linken: http://goldenmotor.com/

 

De minste el-sykkel motorene må ha 24 Volt for å yte 250W, bør helst ha enda høyere spenning. Merk at en børsteløs motor må ha en elektronisk regulator for å fungere.

 

Tror jeg ville satset på en 36V motor og f.eks brukt 3 stk rimelige biltema-batterier i serie til å drive den og ladet de med en RC lader som tar 12V inn og gir 36V ut.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Det hørtes ut som et godt begrunnet valg, men hvis jeg skal lage en teinehaler i vinter er det mest for moro skyld, og da blir det med et minimalt budsjett. Hvis ikke er det like greit å kjøpe en ny :smiley:

I tilfelle blir det å plukke noen deler man finner og smi det sammen etter beste evne. Tre batterier og spesiallader er uaktuelt.

 

Grunnen til at jeg spurte etter erfaringer var at noen kanskje hadde en genialt enkelt ide som viser seg å ha fungert.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Eg satt en kveld på netthandelen og kjøpte en del ting eg ikkje trengde pga 1 ting eg skulle ha :headbang: en av tingene som kom under kategorien "kjekt og ha" var en eletrisk sparkesykkel. Den har en liten el motor og reimdrift. Den hadde overraskende kapasitet. klarer rundt 5 km før den må lades, med voksen sjåfør! tror eg ga 4-500 kroner for den.

 

Den burde være et godt utgangspunkt til motor og batteripakke? kople den til en hydrauliskpumpe, servopumpe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...