fv sjøliv Startet 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2010 hei godtfolk. lurte på om noen andre har noen tips/erfaringer angående maling innvendig i en trebåt. der er vel noen bra malings typer som puster bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hei på deg! Det finnest nok egnede malingstyper. Men eg ville ha anbefalt deg og smurt treolje (linolje, tretjære og terpentin) innvendig. Det er mykje bedre for båten! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Trebåter må aldri males/lakkes på begge sider. Om du oljer den ene siden får treverket mulighet til å puste denne veien. Selv om enkelte malinger er diffusjonsåpne, er de likevel tettere enn olje... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Dette tema er blitt behørig debattert i trebåttråden. Det er riktig som det er blitt skreve her allerede. En trebåt skal ikke males på innsiden. Nå er det flere malings produsenter som hever at malingen deres er diffusjons åpen. Men de fleste trebåt eiere er skeptiske til om dette virkelig er tilfelle. Nå må jeg jo innrømme at båten min var malt på innsiden da jeg kjøpte den, og slik har den vært i nerme 60 år, og trevirket er like frikst og helt som det var da det var nytt. Men i mitt tilfelle var innsiden først satt godt inn med tretjær, deretter et lag med blymønje og til slutt maling. Blymønja har nok sørget for at treverket har holde seg såpass friskt. Men nå er det ikke lenger lov å bruke blymønje, så jeg vil annbefale deg å bruke olje/terpentin eller Owatrol eller Clipper Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rolf-eigil Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Hei! I gode regler for kjøp av trebåt så er en reglene som følger. Er den malt innvendig så ikke kjøp. Kanskje beis kunne vært et alternativ? http://surf.to/trabatsakuten God side for oss trebåtfantaster. Lykke til! MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 (redigert) Vil nok ikke anbefale deg og male innvendig, hvorfor skal du det egentlig? Er treverket stygt? Men hvis du må male inni, så må du bruke vindusmaling, den er diffusjons-åpen.. Redigert 18.Mars.2010 av Lars Nicolay (see edit history) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
ivertxo Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Heisann! Slenger meg på denne tråden? min Mahogny plattgatter (fra 1954) er malt med oransj maling i bunnen av tidligere eier(e). Antar dette er blymønje som var vanlig da. Lurer på om jeg bør fortsette med å male den i bunnen?, med moderne og godkjent maling selvfølgelig. Som et "motargument" mot dette ev. er tanken om å mette den med linolje innvendig. Slik den er nå er den vel ganske tett både innvendig og utvendig? (bunnstoff) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Du kan prøve å olje rett på blymønjen, har mønja noen år på nakken vil nok olja trekke gjennom i tillegg til at du frisker opp mønja. Hvis mønja ellers ser grei ut, trenger du ikke male på nytt. Skulle du trenge å friske opp malingen kan jernmønje brukes Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.