Jump to content

Trimplan Scand Atlantic 32 Yanmar 315HK, hvor stort bør det være?

EsbenN

Recommended Posts

Hei!

Hvis det er slik at baugen står rett til værs vil jeg anbefale deg å montere trimplan på båten. Min Scand Atlantic har hatt det gjennom hele mitt eierforhold og har aldri hatt liknende situasjon hvor baugen går unormalt opp, så regner da med at trimplanen i sin nøytrale posisjon er nok til å løfte hekken/senke baugen. Det jeg bruker trimmen til er for det meste å rette skjev last eller kompensere tung last bak i form av mange passasjerer

Jeg har lagt ved et par bilder som riktignok ble tatt i forbindelse med bytting av bunnstoff, men trimplanene er synlig og gir en indikasjon på størrelse og hvordan de er montert. Hvis jeg tør gjette, er flatene ca 45cm x 25 cm og laget i aluminium.

n812275297_2845617_603.jpg

n812275297_2845614_9665.jpg

n812275297_2796467_3912.jpg

n812275297_2779501_128.jpg

Mvh

Øyvind

Hei og takk for infoen. Har sjekket litt opp etter at jeg postet denne tråden. Har funnet ut at det er plass til maks 18X12" plan. Jo større, dess bedre virkning. Bennet sine hjemmesider beretter faktisk at det skal være så store plan som 30X9(alt 12) på en båt av en slik størrelse som Atlantic. Jeg har 2X400L drivstoff og 2X200L vanntanker. Jeg kjører for det meste med ganske fulle tanker og har da følgelig ikke noe spesielt behov for å trimme båten da den ikke "rikker" seg hvis jeg forflytter meg fra den ene siden til den andre. Det hadde hvert knall om bauen hadde ligget litt mer horisontalt en vertikalt mellom 8 og 20kn. Hadde muligens hvert en ide å kjøre med mindre diesel på tankene. Da vil vel tyngdepunktet flytte seg fremover da tankene sitter bak senter ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...