EsbenN Startet 17.Mars.2010 Del på Facebook Startet 17.Mars.2010 Hei. Er det noen som har erfaring/vet hvor store trimplan som kan/bør benyttes på denne båten ? Det står en Yanmar 315HK i den og toppfart er ca 22 knop. Fart mellom 8 og 20 knop er nyttesløst da baugen står rett til værs. Takk for eventuelle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Har selv en Scand Nordic og lurer på om trimflaps har noe for seg på den? Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Du burde jo også sjekke ut denne : Økning av marsjfart på Scand Atlantic Sitér dette innlegget Link to post
Scand Atlantic 32 Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Hei! Hvis det er slik at baugen står rett til værs vil jeg anbefale deg å montere trimplan på båten. Min Scand Atlantic har hatt det gjennom hele mitt eierforhold og har aldri hatt liknende situasjon hvor baugen går unormalt opp, så regner da med at trimplanen i sin nøytrale posisjon er nok til å løfte hekken/senke baugen. Det jeg bruker trimmen til er for det meste å rette skjev last eller kompensere tung last bak i form av mange passasjerer Jeg har lagt ved et par bilder som riktignok ble tatt i forbindelse med bytting av bunnstoff, men trimplanene er synlig og gir en indikasjon på størrelse og hvordan de er montert. Hvis jeg tør gjette, er flatene ca 45cm x 25 cm og laget i aluminium. Mvh Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
EsbenN Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Hei og takk for infoen. Har sjekket litt opp etter at jeg postet denne tråden. Har funnet ut at det er plass til maks 18X12" plan. Jo større, dess bedre virkning. Bennet sine hjemmesider beretter faktisk at det skal være så store plan som 30X9(alt 12) på en båt av en slik størrelse som Atlantic. Jeg har 2X400L drivstoff og 2X200L vanntanker. Jeg kjører for det meste med ganske fulle tanker og har da følgelig ikke noe spesielt behov for å trimme båten da den ikke "rikker" seg hvis jeg forflytter meg fra den ene siden til den andre. Det hadde hvert knall om bauen hadde ligget litt mer horisontalt en vertikalt mellom 8 og 20kn. Hadde muligens hvert en ide å kjøre med mindre diesel på tankene. Da vil vel tyngdepunktet flytte seg fremover da tankene sitter bak senter ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.