Jump to content

Prosjekt: Scand Atlantic, økning av marsjfart


kapteinkrok63

Recommended Posts

Jeg har en Scand Atlantic 2000 mod. Yanmar 290 hk. fart ca.22 kn. ferielastet m/gummibåt (70 kg og påhenger 45 kg) hengende bak på badepltformen. Båten går derfor dypt med hekken .

Da jeg traff en kar som hadde hatt lignende båt tidligere fortalte han att på hans båt var det påmontert "skjørt" på siden av skråget akterut ca.1,8 meter. dette skapte en tunelleffekt slik at båten ikke kastet så mye vann ut til sidene , og han fikk mere løft i hekken.

Han påstod at båten gjorde 26 kn. Motoren var Saab 220 hk.

Er det noen der ute som har erfaringer/har hørt om lignende setter jeg stor pris på å høre fra dere dajeg planlegger å støpe lignende på min båt før sessongen 2010.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt noe lignende, kan du få tatt noen bilder å legge ut? Min Atlantic 87 mod går "bare" ca 23 med Iveco 330 hk. Jeg har jo som kjent det gamle skroget uten at aksel og ror er dratt helt tilbake.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke noen bilder a skjørtene. Men som eieren forklarte var det på hans båt syrefaste skjørt skrudd fast i skråget , ca 1.8 meter lange. De begynte omtrent der hvor badeplatformen begynner på sidene og sluttet ved skrågets ende. de stakk ca 10 cm.

Jeg hadde tengt å støpe mine fast i båten da jeg generelt ikke liker å ha mere bolter gjennom skråget enn nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er samme karen så kjøpte vel han båten det året...? MEN den motoren skal visstnok yte en del mer en de oppgitte 220, den yter godt opp mot din 290hk og går veldig bra!

 

Den Atlanticen ligger rett bak gamlebåten min på Skjelsvik, kan se om jeg kan fikse ett par bilder til deg iløpet av helga, dvs søndag om du vil?

Link to post
Share on other sites

Teflonhjerne her ! om han var lys eller grå i håret skal være usagt , men han var ikke mørk.

PS. Jeg blir borte fra PC`en til i morra. Ser frem til neste innlegg .

Det var godt å få bekreftet at båten er å finne i nærområdet.

Hjertelig takk for i dag.

Link to post
Share on other sites

interceptor er noe helt annet. Interceptor er trimplan som i stedet for å gå langsmed båtens bunn virker vinkelrett på båtens akterspeil -VP har slike

 

Jeg er skeptisk til "hjemmesnekrede" løsninger som endrer skrogets egenskaper. Et skrog er et kompromiss er en rekke egenskaper er veiet opp mot hverandre. Jeg ser en fare i at hjemmesnekrede løsninger gir uventede negative sider.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg er tideligere eier av den omtalte Atlanticen så kan jeg bekrefte at den gjør ca 26 knop. Det sitter en ford 2728 tim i båten som orginalt yter 240 hk Når jeg kjøpte båten så ble det opplyst at han hadde byttet dyseer og turbo slik at efekten skulle ligge mellom 275 -300 hk.

Det stemmer også at båten har skjørter på sidene bak noe som gjør at båten får mere løft og ligger høyere i vannet under marsjfart.

Det er også en skew-back propell på båten, husker ikke størrelsen. Men hvis tråstarter har lyst på mere innfo, så har jeg telefonnummeret til eier, Så da er det bare å sende meg en mail. Dagen eier er en meget hyggelig mann som jeg er sikker på kan gi deg all innfo om båten. Du får sikkert en omvisning også, hvis du har tenkt å lage slike skjørter.

Link to post
Share on other sites

Det var fine bilder du har tatt . takk skal du ha.

Men det var faktisk litt anderledes enn jeg hadde forestilt meg. Dette er jo i praksis å øke bredden på skroget.

Jeg hadde sett for meg at det var noe mer likt (roca speed rails) som fra innlegget til "Sailorboy"

Det er vel en utfordring med stroppene ved båtopptak / utsett med denne båten for ikke å skade "skinnene" vil jeg tro

Jeg skal gå i tenkeboksen før vårpussen starter.

Kjenner jeg meg rett blir det vel til at jeg forsøker meg på å støpe.

 

Hjertelig takk

Link to post
Share on other sites

Det hjelper kanskje å legge treklosser oppå jernet slik at løftestroppen presser inn mot skroget og ikke bare på det utstikkende jernet.

 

Dette ser nesten ut som standard vinkeljern fra jernvaren. Litt annerledes enn Rocas speedrails, som presser vannet ned i en bue.

 

Jeg ble veldig interressert i speedrails selv. Problemet er at det bare er opptil 2,5 tonn båt. De selges gjennom Watski kjeden, og jeg kommer til å spørre om de finnes i lengre varianter.

Siden båten min står på original trekrybbe, funderer jeg litt på å sage ut profilen på krybba og dermed stikke railen inn og lime fast.

Litt ekstra løft på en 4 tonns litt baktung båt tror jeg ville vært en fordel for meg med litt liten motor.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett bildene, så ville e valgt en interseptor løsning på hekken. En bekjent med 38 ft Princess har montert faste "interseptorer" som stikker ca 1 cm ned om bunnen på hekken innenfor trimflapsen. Løfter hekken godt i lavere fartsområde......

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...