froesak Startet 18.Mars.2010 Del på Facebook Startet 18.Mars.2010 Hei. Har i dag en 30 hk utenbords med den gjør båten 16 knop. hvor mye vil den anslagsvis gjøre hvis jeg bytter til en 60 hk (er en halvplaner) Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Kan noen hjelpe meg og beregne ny hastighet ved motorskift . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Du må nok komme med flere opplysninger om båten først, men siden det er en halvplaner så ikke forvent noe stor fartsøkning. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Rent teoretisk vil du få 22,6 kn men det er slett ikke sikert du i praksis vil oppnå det. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Sånn ser båten ut hvis det kan være til hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 egentlig så skulle nok du hatt en high trust motor på den der. Kjært barn har mange navn så det varierer med merket. De er lavere giret og har propell med større diameter Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 High trust hva er det??? Jeg hadde før en 9,9 hk og da gjorde den 6 knop. økte til 16 med 30 hk men problemet er att med ett par til i båten detter den fort ned i fart. En 60 hk vil vell kunne tåle litt mer vektøkning før den taper hastighet vell?? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 (redigert) det er en motor beregnet for lavere fart en en påhengs normalt er tenkt til. De er lavere giret og har større diameter på propellen. den vil da gi bedre skyv men lavere toppfart. Med andre ord beregnet for halvplanere o.lign men det er kansje på tide å heller tenke på å bytte båt? å tvinge den ekvipasjen til å gå fortere enn den er tenkt blir någet uøkonomisk etterhvert Redigert 18.Mars.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Jeg hadde en Omre 18" for noen år siden,den var veldig lik skroget du har ut ifra hva jeg kan se på bildene. Satt en eldre 30hk på den når jeg kjøpte den,gjorde kanskje 15 knop med en pers i og halvplante. Byttet til en like gammal Yamaha 55hk,da gjorde den 27 knop og gikk veldig fint i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 (redigert) Kjøpte meg en kavaler 15ft halvplaner en gang, satte på en 25hester. Det var farlig det! Var på øya her, og tok med motor og for å kjøre den hjem. Gikk "stygg fort" maksa toppfart starta det å regne, hva pokker tenkte jeg... hmm sola skin i det fjærne. Så la den seg mot babord, ups derfor det regner ja. Havet er på vei inn. Prøvde flere ganger med å flytte tiltepinnen mere og mer ut, samma skjedde. Bortsett fra en hinsides vobbling til slutt. Kom meg hjem på sakte fart, knytte fast båten og tusla meg hjem for å skifte våte klær. Og solgte så båten etter 4timer i eie. Den fikk seg en 9.9hester, og er i sommerbruk den dag i dag. Bestefar og barnebarn på tur. Så overmotorisert halvplaner var farlig det. Redigert 18.Mars.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
froesak Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Jeg hadde en Omre 18" for noen år siden,den var veldig lik skroget du har ut ifra hva jeg kan se på bildene.Satt en eldre 30hk på den når jeg kjøpte den,gjorde kanskje 15 knop med en pers i og halvplante. Byttet til en like gammal Yamaha 55hk,da gjorde den 27 knop og gikk veldig fint i vannet. Båten går med baugen veldig høyt nå. den tipper ned igjen en del hvis jeg tilter motoren max inn under men da faller også hastigheten fra rundt 16 til ca 12 kn Er det noe mulighet for att denne vil bli bedre med en 60 hk. Har sett en lik båt i fart og den gikk veldig fint og flatt på vannet men så ikke hvor stor motor den hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Tror ikke det er noe farlig å prøve. Båten din er rigget for trolling ser jeg,og da har du vel mye utstyr ombord som gjør båten tung. Jeg ble veldig fornøyd med den jeg hadde etter motorbyttet hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 ja det er en del utstyr ja så en del kg ekstra blir det jo. merker jo litt forskjell hvis man flytter en del vekt foran så baugen går ned litt. tror den veier rundt 750-800 kg med utstyr Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 har fått sporet opp en som hadde samme båt med 55 hk 2 takt på. Den hadde gått veldig fint i vannet og gjort ca 27 kn med to pers ombord, så da bør vell en 60 hk 4 takt havne i nesten samme område vell?? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 sett på en 60 hk å prøv da vel Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 (redigert) skal du ha ny / brukt motor , og har du sett deg ut noe spesielt merke? Rent teoretisk vil du få 22,6 kn men det er slett ikke sikert du i praksis vil oppnå det. Jeg vil tro fartsøkningen vil bli endel større, høres ut som at 30hk er akkurat litt for lite for at båten skal lølfte seg ut av vannet. Redigert 7.April.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
froesak Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Har tenkt på den nye suzuki df 60 atl den veier 108 kg og min 30 hk veier 86 kg så det blir kun en liten vektøkning. virker som 30 er litt for lite til og komme over kneika. går med baugen veldig høyt og skyver masse vann foran seg. håper det vil gjøre så den løfter seg og flater ut med en 60 hk Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Vil også tro du klarer deg fint med 50hk 4t, med samme blokk som sine 60hk storebrødre er forskjellen først og fremst på topp. Disse motorene vil uansett være merkbart sterkere på lave/middels turtall enn en gammel 55hk syl 2T. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
froesak Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Rent teoretisk vil du få 22,6 kn men det er slett ikke sikert du i praksis vil oppnå det. 28 knop med to personer ombord ble det med suzuki df 60 atl og båten gikk stødig og fint på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.