Jump to content

halvplaner gjør 16kn med 30hk utenb., hva vil farten bli med 60hk?

froesak

Recommended Posts

det er en motor beregnet for lavere fart en en påhengs normalt er tenkt til. De er lavere giret og har større diameter på propellen. den vil da gi bedre skyv men lavere toppfart. Med andre ord beregnet for halvplanere o.lign

men det er kansje på tide å heller tenke på å bytte båt? å tvinge den ekvipasjen til å gå fortere enn den er tenkt blir någet uøkonomisk etterhvert :smiley:

Redigert av Korsnes (see edit history)

Kjøpte meg en kavaler 15ft halvplaner en gang, satte på en 25hester. Det var farlig det!

Var på øya her, og tok med motor og for å kjøre den hjem.

Gikk "stygg fort" maksa toppfart starta det å regne, hva pokker tenkte jeg... hmm sola skin i det fjærne.

Så la den seg mot babord, ups derfor det regner ja. Havet er på vei inn.

Prøvde flere ganger med å flytte tiltepinnen mere og mer ut, samma skjedde. Bortsett fra en hinsides vobbling til slutt.

Kom meg hjem på sakte fart, knytte fast båten og tusla meg hjem for å skifte våte klær.

Og solgte så båten etter 4timer i eie.

Den fikk seg en 9.9hester, og er i sommerbruk den dag i dag. Bestefar og barnebarn på tur.

Så overmotorisert halvplaner var farlig det.

:puke::lol:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Jeg hadde en Omre 18" for noen år siden,den var veldig lik skroget du har ut ifra hva jeg kan se på bildene.

Satt en eldre 30hk på den når jeg kjøpte den,gjorde kanskje 15 knop med en pers i og halvplante.

Byttet til en like gammal Yamaha 55hk,da gjorde den 27 knop og gikk veldig fint i vannet.

Båten går med baugen veldig høyt nå. den tipper ned igjen en del hvis jeg tilter motoren max inn under men da faller også hastigheten fra rundt 16 til ca 12 kn

Er det noe mulighet for att denne vil bli bedre med en 60 hk. Har sett en lik båt i fart og den gikk veldig fint og flatt på vannet men så ikke hvor stor motor den hadde.

• 3 uker senere...

skal du ha ny / brukt motor , og har du sett deg ut noe spesielt merke?

Rent teoretisk vil du få 22,6 kn men det er slett ikke sikert du i praksis vil oppnå det.

Jeg vil tro fartsøkningen vil bli endel større, høres ut som at 30hk er akkurat litt for lite for at båten skal lølfte seg ut av vannet.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har tenkt på den nye suzuki df 60 atl den veier 108 kg og min 30 hk veier 86 kg så det blir kun en liten vektøkning. virker som 30 er litt for lite til og komme over kneika. går med baugen veldig høyt og skyver masse vann foran seg. håper det vil gjøre så den løfter seg og flater ut med en 60 hk

Vil også tro du klarer deg fint med 50hk 4t, med samme blokk som sine 60hk storebrødre er forskjellen først og fremst på topp. Disse motorene vil uansett være merkbart sterkere på lave/middels turtall enn en gammel 55hk syl 2T.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...