Marina 7050 Startet 18.Mars.2010 Del på Facebook Startet 18.Mars.2010 Har søkt hos leverandører, her og ellers på nettet uten å helt finne et godt svar. Har en Finnmaster 7050 som fruen og jeg farter rundt med. Ombord er det VHF og en enkel kartplotter (192c). Har opplevt et par ganger at tåken "fanger en" raskere enn forventet, samt ville gjerne hatt et hjelpemiddel ekstra til bruk etter mørkeds frembrudd. Noen som har gode forslag til enkel radarløsning, og helst liten fysisk størrelse både ute og inne (båten er jo ikke stor), og som en helst ikke behøver være teknikker for å montere. Har sjekket bruktløsninger også, men besitter ikke noe kompetanse på dette så derfor spør jeg om råd . Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
BMP Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Ta en titt på de nye bredbansradarene til Simrad/Northstar de er jo fysisk veldig små og skal vistnokk være enkel og bruke samt meget bra på kortere avstander. Du finner informasjon om disse på Pronav sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 (redigert) Har selv en hurtiggående Targa 23.1 med Northstar BR24 bredbåndsradar og M121 multiplotter. Anbefales Redigert 18.Mars.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 (redigert) En eller annen kombiløsning mener jeg er det beste. Bredbåndradarene har jeg ikke prøvd- men jeg synes det taler mot disse at de ikke reagerer på racon. Særlig i tåke setter jeg stor pris på muligheten av å få en bekreftet posisjon fra racon - enten det er fyr eller merker. Brebåndsradar har etter min mening ingen fordel eller ulempe i forhold til båtstørrelsen. Redigert 18.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Skal du ha i tillegg til eller istedenfor den plottern du har idag? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
BMP Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Jeg ville bå ha kjøpt en ren radarløsning om jeg hadde plotter fra før. Litt dunt med disse kombiløsningene om den svikter blir en jo fri for både radar og plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 om du kan feste radarskjermen i taket på førerplassen kan det fungere med en egen radar. Om ikke blir det mye skjermer på liten plass tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Som en ren radar er denne kanskje et alternativ. Liten skjerm, og avlang "i rette" retningen til å kunne se lengre fram. Har vel også bare en ferdig kabel mellom antenne og monitor, samt power inn til monitor. I tillegg kan du koble til feks GPS eller HDG-sensor ved behov. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bitteliten Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 6,2 graders strålebredde er ganske mye. Da gror nok en del smale sund igjen - men det er mye radar for relativt lite båtpenger. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 (redigert) Jepp, men som du sier; grei sak for ok mengde penger. Klart at man kan gi gass og få frekkere ting, spesielt fra "over there" er det jo endel greie handler nå om dagen. TrondT Red: med 5 grader lobe Redigert 18.Mars.2010 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
pam Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Jeg har næste lige indkøbt en combi af radar/plotter til mit projekt, det blev en af de nye Raymarine C90 med en 48 sm digital-radome. Jeg har tidligere brugt Furuno, også den lille 1623, men må indrømme at jeg ikke syntes den monocrome-skærm er god eller stor nok og den er ikke præsis nok til mit brug. Jeg har temmelig store forventninger til det nye system (som desværre også koster en del... ). Jeg blev overbevist ved at se systemet i brug, så jeg vil klart anbefale lige at få en demo før du bestemmer dig. Håber det kan hjælpe lidt. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
Targa 23.1 Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Jepp, men som du sier; grei sak for ok mengde penger.Klart at man kan gi gass og få frekkere ting, spesielt fra "over there" er det jo endel greie handler nå om dagen. TrondT Red: med 5 grader lobe Vurderte også å kjøpe hele pakken fra USA, men valgte heldigvis min lokale Northstar forhandler. Det var veldig greit når dei kom og byttet radarantennen til 25-26 000 pga den ikke ville starte opp uten først koble den fra et par ganger. Virker nå perfekt. Har også fått ny software som takler oppstart i kuldegrader bedre Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Joda, helt klart en fordel med lokale "puhsere". Problemet er når prisforskjellen blir latterlig stor...Se prisen på denne (5124.- med dagens kurs) og denne. Når du kan kjøpe bortimot to komplette anlegg på prisforskjellen så må man kanskje ihvertfall ta diskusjonen? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Marina 7050 Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Takk for forslag og kommentarer. Tar en runde og ser litt. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
abbor Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Bredbåndsradaren til Navico kan kombineres med alle nye Lowrance og Simradplottere og også noen Northstar. Kan brukes sammen med alt i fra en billig 5" Lowrance HDS og opp til Simrad NSE. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.