Jump to content

Har noen gode råd til radarløsning til 23"?

Marina 7050

Recommended Posts

Har søkt hos leverandører, her og ellers på nettet uten å helt finne et godt svar. Har en Finnmaster 7050 som fruen og jeg farter rundt med. Ombord er det VHF og en enkel kartplotter (192c). Har opplevt et par ganger at tåken "fanger en" raskere enn forventet, samt ville gjerne hatt et hjelpemiddel ekstra til bruk etter mørkeds frembrudd. Noen som har gode forslag til enkel radarløsning, og helst liten fysisk størrelse både ute og inne (båten er jo ikke stor), og som en helst ikke behøver være teknikker for å montere. Har sjekket bruktløsninger også, men besitter ikke noe kompetanse på dette så derfor spør jeg om råd :smiley: .

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

En eller annen kombiløsning mener jeg er det beste. Bredbåndradarene har jeg ikke prøvd- men jeg synes det taler mot disse at de ikke reagerer på racon. Særlig i tåke setter jeg stor pris på muligheten av å få en bekreftet posisjon fra racon - enten det er fyr eller merker. Brebåndsradar har etter min mening ingen fordel eller ulempe i forhold til båtstørrelsen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har næste lige indkøbt en combi af radar/plotter til mit projekt, det blev en af de nye Raymarine C90 med en 48 sm digital-radome. Jeg har tidligere brugt Furuno, også den lille 1623, men må indrømme at jeg ikke syntes den monocrome-skærm er god eller stor nok og den er ikke præsis nok til mit brug. Jeg har temmelig store forventninger til det nye system (som desværre også koster en del... :sweat: ).

Jeg blev overbevist ved at se systemet i brug, så jeg vil klart anbefale lige at få en demo før du bestemmer dig.

Håber det kan hjælpe lidt.

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Jepp, men som du sier; grei sak for ok mengde penger.

Klart at man kan gi gass og få frekkere ting, spesielt fra "over there" er det jo endel greie handler nå om dagen.

TrondT

Red: med 5 grader lobe

Vurderte også å kjøpe hele pakken fra USA, men valgte heldigvis min lokale Northstar forhandler.

Det var veldig greit når dei kom og byttet radarantennen til 25-26 000 pga den ikke ville starte opp uten først koble den fra et par ganger.

Virker nå perfekt. Har også fått ny software som takler oppstart i kuldegrader bedre :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...