Jump to content

Hvor dum går det an å bli?????


BEG

Recommended Posts

På vei hjem i dag, oppdager jeg en person som ligger å svømmer ved Ildjernsflu (Nesoddlandet, midtfjords). Noen hundre meter bortenfor ligger en mindre båt. Trafikken i leden er meget stor.

 

Jeg kjører bort, tenker at vedkommende kanskje har falt ut av båten. "Trenger du hjelp" roper jeg når jeg kommer fram. "Neida, jeg bare trimmer"  :cryin:  Det er galskap repliserer jeg, du ligger jo midt i leden og det er nesten umulig å oppdage en svømmende person i den urolige sjøen. Ansiktsutrykket til vedkommende forteller at jeg egentlig bare bør komme meg vekk, men tillater meg å si; "dette kan bli din siste treningsøkt!!!"

 

Kjører innover og etter en kort stund kommer en RIB kjørende i høy hastighet. Slik jeg så situasjonen, virket det som om svømmeren prøvde å dukke under vann. RIB'en stanser plutslig opp og returnerer. Håper det gikk godt med svømmeren, men tror nok RIB-kapteinen fikk en temmelig sjokkartet opplevelse.

 

Hvor dum går det an å bli??????

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd det omtrent ikke finnes grenser for akkurat hvor dum det faktisk går an å være! Lå på Borøya i dag og i går og observerte mye rart. F.eks å dra vannski inne i det trange sundet med plenty av båter på svai, gå i halvplan med en Draco 23 i det samme farvannet, eller slippe ankeret på tvers av tauet til den båten du skal inn ved siden av.....Men det verste var at man slapp løs ikke svømmeferdige barn med oppblåsbare leker på dypet, tenk om de faller av!

Link to post
Share on other sites

Kjører innover og etter en kort stund kommer en RIB kjørende i høy hastighet. Slik jeg så situasjonen, virket det som om svømmeren prøvde å dukke under vann. RIB'en stanser plutslig opp og returnerer. Håper det gikk godt med svømmeren, men tror nok RIB-kapteinen fikk en temmelig sjokkartet opplevelse.

Det gikk heldivis bra med svømmeren. Jeg kom bort til vedkommende like etter RIB'en. Jeg fikk også signalisert til en motorbåt i stor fart som var vei rett mot svømmeren, han fikk dempet farten og svingt unna....

La meg rolig langsmed svømmeren til han kom seg opp i båten igjen. En skikkelig farlig situasjon.

Link to post
Share on other sites

Helt fantastiskt! Har selv holdt 30 knop langt fra land for så å plutselig oppdage en svømmer dukke opp 10 meter til siden for båten. Han lå og snorklet med sort våtdrakt blant bølgene...  Det var bare tilfeldigheter og griseflaks at jeg ikke traff han.

 

Men dette er jo på sett og vis vår tids "survival of the fittest" så det er vel godt for noe. Naturlig eliminering av de dummeste individene...!  :cool:

Link to post
Share on other sites

Det gikk heldivis bra med svømmeren. Jeg kom bort til vedkommende like etter RIB'en. Jeg fikk også signalisert til en motorbåt i stor fart som var vei rett mot svømmeren, han fikk dempet farten og svingt unna....

La meg rolig langsmed svømmeren til han kom seg opp i båten igjen. En skikkelig farlig situasjon.

Hvordan var hans reaksjon? Fortsatt like eplekjekk der han var ute å trimmet?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Enda et godt eksempel på hvor dum det egentlig går an å bli.

 

Var i helgen ute på tur i Vestfjorden utenfor Sætre i Oslofjorden med familien. Hadde denne dagen tatt med oss mine svigerforeldre.

Kjørte litt rundt for å vise dem hvor flott vi har det når vi er på fjorden og hvor mange fine steder som finnes.

 

Kjørte nordfra og igjennom sundet bak Torvøya (øya rett nord for Sætre) for å vise svigers alle de flotte landstedene folk har fått til der.

Noen har til og med laget seg små koselige sandstrender.

 

I dette sundet er det et godt merket skjær midt i sundet. Kommer jeg nordfra er det naturlig for meg å holde tett inntil det berget på høyre side der hvor feriehjemmet ligger. :confused:

Samtidig er det naturlig å gjøre plass til møtene båter, slik at de også går godt klar av det merkede skjæret.

Mot meg kommer det to båter akkurat da. Som sagt holder jeg godt til styrbord og gjør samtidig plass til de møtende på min babord side.

Jeg tror nesten ikke mine egne øyne når jeg ser hva den møtende båten gjør. Han holder stø kurs i retning min styrbord side hvor det ikke er plass til å passere, men en brygge.

Mine tanker gikk umiddelbart ut på at han sikkert skulle inn på denne brygga. Jeg sakket helt av og avventet, Men neida han ønsket å passere meg på min styrbord side. :nono:

Helt IDIOTISK i dette tilfellet. Jeg bare ristet på hodet til han og understreket overfor min sønn og svigerfar at den siste idioten ennå ikke er født :flag:

og at det ikke bare er på veien man bør passe seg. Dette er stjerne-eksemplet på "folk i båt" i Oslofjorden. :lol: :lol:

En slik type båtfører jo være av den typen som tidligere har fått et innfall om å gå på båtmesse og ender opp som førstegangskjøper med nøkkelferdig båt.

 

Håper jeg slipper å møte han igjen, for da vet jeg ikke hva jeg kommer til å gjøre. :smash: :smash: :smash:

Båtføreren som sto til rors i båten som kom bak vedk. idiot ristet også på hodet av han og passerte meg på "riktig" side. :flag:

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde nesten det samme i helgen. Gikk merllom N. Langåra og Brønnøya (Middagsbukta).  Ved brygga på Brønnøya møtte jeg en stor blå seilbåt (over 40 fot).  Jeg vet ikke om han ønsket at jeg skulle passere han på hans styrbord side, men siden jeg lå godt til styrbord allerede pga andre møtende båter ville dette blitt vanskelig.  Jeg hold meg da godt til styrbord, og omsider vek han litt av på kursen, og passerte brygga med en avstand på 4 meter.  På sin styrbord side hadde han mange meter. Siden min båt er 3,80 m bred, ble det lovlig trangt, men det gikk.  Jeg ropte til han om min misnøye, og fikk et fornøyd smil tilbake.  Han følte vel at hans f...skap hadde lykkes.

 

 

Man kan spørre seg,... Hva går det av folk?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Jeg undres på om det er nødvendig med 30knops fart  :confused:

 

Tidligere år var det stort sett forsvaret med mtb'er som kom opp i disse styggelige hastigheter.

 

Hvis du ikke oppdager en svømmer i sjøen, er kanskje ikke farten tilpasset forholdene  :flag:

 

En annen ting er kajakker, med de rette lysforhold, nesten umulig å oppdage.

 

Kanskje det burde bli spesielle områder som er tillatt for hastigheter større enn 10knop?

 

hilsen jan , som kun har råd til 7hk.

 

Helt fantastiskt! Har selv holdt 30 knop langt fra land for så å plutselig oppdage en svømmer dukke opp 10 meter til siden for båten. Han lå og snorklet med sort våtdrakt blant bølgene...  Det var bare tilfeldigheter og griseflaks at jeg ikke traff han.

 

Men dette er jo på sett og vis vår tids "survival of the fittest" så det er vel godt for noe. Naturlig eliminering av de dummeste individene...!  :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg undres på om det er nødvendig med 30knops fart  :confused:

 

Tidligere år var det stort sett forsvaret med mtb'er som kom opp i disse styggelige hastigheter.

 

Hvis du ikke oppdager en svømmer i sjøen, er kanskje ikke farten tilpasset forholdene  :flag:

 

En annen ting er kajakker, med de rette lysforhold, nesten umulig å oppdage.

 

Kanskje det burde bli spesielle områder som er tillatt for hastigheter større enn 10knop?

 

hilsen jan , som kun har råd til 7hk.

Du tuller vel nå?

 

Poenget med det første inlegget var jo at "BEG" traff på en svømmer MIDTFJORDS. Du kan ikke klandre en båtførerer som ikke ser deg da. Det blir som å valse rundt i veien midt på E6, om natta med mørke klær, og mene at alle bilene skal stoppe fordi du er fotgjenger.  Det er lov å bruke hodet, også om man svømmer.

 

Lars_Herman,

som har seilbåt og jubler høyt hvis farten overstiger 6 knop, men likevel forstår folk som vil ferdes i 30.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

.

 

Hvis du ikke oppdager en svømmer i sjøen, er kanskje ikke farten tilpasset forholdene  :wink:

 

hilsen jan , som kun har råd til 7hk.

Dette blir vel å snu problemstillingen på hodet, ihvertfall om jeg skal referere til det som var starten på denne linken.

 

Man er vel passe hodeløs (eller riskerer å bli det) når man legger ut på frivillig svømmetur midt i en av norges mest trafikkerte skipsleder.

 

Å tilpasse farten til forholdene betyr vel å bedømme hvilke farer / hindringer / situasjoner som man kan forvente at kan oppstå, for på den måten å ungå ulykker. Totalt idiotiske / uvettige handlinger fra andre skal vel ikke falle innunder denne kategori.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det verste med dette er jo egentlig at om en ulykke skjer blir det vel som i trafikken, at føreren av bil/båt får skylden uansett hvor hodeløst myke trafikkanter/badende oppfører seg.

 

I dette tilfellet vil sannsynligvis ikke den svømmende ha særlige problemer etter et sammenstøt, men hvilke traumer vil ikke båtføreren få etterpå.

 

 

Jeg velger å tro på at JE fleiper. Forby heller svømming mere enn 150 meter fra land uten følgebåt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg undres på om det er nødvendig med 30knops fart  :wink:

 

Tidligere år var det stort sett forsvaret med mtb'er som kom opp i disse styggelige hastigheter.

Hvis du ikke oppdager en svømmer i sjøen, er kanskje ikke farten tilpasset forholdene  :wink:

En annen ting er kajakker, med de rette lysforhold, nesten umulig å oppdage.

Kanskje det burde bli spesielle områder som er tillatt for hastigheter større enn 10knop?

hilsen jan , som kun har råd til 7hk.

Det hadde ikke spilt noen rolle om jeg hadde holdt 10 knop. Surrehuet var ikke mulig å få øye på før han var *nærme* ettersom han var kledd i sort og lå med kun litt av bakhodet og snorkel opp i lufta. En kajakk er noe helt annet og er noe man må forvente å møte overalt. Synd du ikke har råd til mer enn 7hk,, hva nå det har med saken å gjøre.  :wink:
Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde nesten det samme i helgen. Gikk merllom N. Langåra og Brønnøya (Middagsbukta).  Ved brygga på Brønnøya møtte jeg en stor blå seilbåt (over 40 fot).  Jeg vet ikke om han ønsket at jeg skulle passere han på hans styrbord side, men siden jeg lå godt til styrbord allerede pga andre møtende båter ville dette blitt vanskelig.  Jeg hold meg da godt til styrbord, og omsider vek han litt av på kursen, og passerte brygga med en avstand på 4 meter.  På sin styrbord side hadde han mange meter. Siden min båt er 3,80 m bred, ble det lovlig trangt, men det gikk.  Jeg ropte til han om min misnøye, og fikk et fornøyd smil tilbake.  Han følte vel at hans f...skap hadde lykkes.

 

 

Man kan spørre seg,... Hva går det av folk?

Vet at dette vil provosere mange, men tillater meg likevel følgende påstand; Du opplever oftere motorgående seilere på feil side i leden, enn vanlige motorbåter (RIB'er ol. ikke inkludert)

 

Om dette skyldes at man har "glemt" at seilene er tatt ned, vet ikke jeg. Generelt er vel de fleste båtførere (uansett båttype) ganske flinke til å overholde regler og bruke sunn fornuft, så dette er ikke meningen å stigmatisere seilere. Men, som sagt, jeg synes de er overrepresentert akkurat på dette området.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

De siste dagene har det vært båter på alle holmer og det som mindre er. Alt er opptatt, selv der det kun stikker en tangkvase opp av sjøen ligger det en båt. I sin iver etter å få bade har jeg opplevd en del tilfeller der båter ligger midt i skipsleia og mannskapet bader rundt båten. Dette er for så vidt ok, men når de svømmer vekk fra båten er det galskap.  :wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

De siste dagene har det vært båter på alle holmer og det som mindre er. Alt er opptatt, selv der det kun stikker en tangkvase opp av sjøen ligger det en båt.

Du er inne på noe helt vesentlig synes jeg! Har de siste par ukene fartet området fra yttre Oslofjord ned til Hamburgsund. Jeg har aldri sett så stor båt-tetthet før.

 

Lørdag og søndag gikk jeg gjennom "Larkollen sundet" fra Eløen i Nord til søndre sletter, hhv nord mot sør og motsatt retning søndag.

 

På søndag vil jeg anslå (forsøkte å telle i et område og så gange opp) at det alt i alt befant seg minst 1000 båter samtidig i sundet, fra små joller til 55 fots cabincruisere. Godt og vel halvparten var nær land/øyene, men alskens båter gikk i alle retnigner og skremmende mange oppførte seg som om det var en ordinær dag med 50 båter i sundet.

 

Jeg lå for anker nær Eløen en halv times tid. Det slo meg at situasjonen var nær ved å kollapse. Bare ren flaks om ingen ulykker hendte.

 

Greit nok, folkens, at dere avreagerer over andres dumheter på sjøen. Men den sentrale saken er tror jeg at vi må begynne å tenke litt annerledes: når dette er som det er, hvordan bør man egentlig ferdes på fjorden???

 

Har tenkt på å utdype/presisere dette nærmere ved å starte ny tråd, men trenger tid til jobben.

Link to post
Share on other sites

Det er klart det kan bli problematisk å oppdage små menneske hoder i vannet når man styrer fra 3 etasje i stor fart  :yesnod:

Pussig at man da bruker helikopter i søk etter savnede personer  :confused:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke det jeg alltid har sagt! Disse som kjører tre-etasjers strykejern innbiller seg at de flyr lavt! :yesnod: :yesnod:

Du er kjapp i replikken i dag PANPAN  :nonod:

 

Men husk; hadde du som seiler hatt et konsekvent forhold til teknologi, hadde du brukt steintavler og ikke internett til kommunikasjonen   :confused:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

God kveld

Jeg må tilstå noe.

Jeg er en av de "Idiotene som svømmer midtfjords"

Jeg kommer til å fortsette med det inntil videre.

Fridykking er en sport som inkluderer alle, og som er bra for kropp og sinn. I denne sporten bruker en vanligvis maske, snorkel, blybelte, svømmeføtter og drakt. I tillegg er det også vanlig å bruke en markeringsbøye med flagg på overflaten. Bøyen blir dessuten brukt til lagring av ferskvann og litt sjokolade ettersom en slik tur kan vare i flere timer.

Uerfarne fridykkere holder seg normalt nær land eller i det minste nær grunne områder og er derfor nokså trygge. Signalflagget A for dykker i vannet brukes av de seriøse.

 

Når jeg svømmer "midtfjords" er det fordi jeg ønsker dybder på mellom 10 og 20 meter, og gjerne litt lys bunn. Prøver så godt jeg kan å holde meg unna de mest vanlige ledene, men hvis det kommer en båt (hører de på mange hundre meters avstand under vann) legger jeg meg i overflaten. På lang avstand vinker/lyser jeg for å bli sett, men hvis ikke jeg eller bøyen min blir sett legger jeg meg med ansiktet ned og gjør klar for dykk hvis det blir skummelt.

De som driver aktivt fridykking har ikke problemer med å være på 3-4 meters dyp etter 2 sekunder og bli der i 1-1,5 minutter.

 

Ikke misforstå meg - selv om det ikke ville være noe problem å ligge under Bastøyfergen til den var gått forbi, så prøver jeg å unngå slikt.

 

Beste hilsener fra Mons som skal fridykke sammen med masse andre mennesker på Ryvingen ved Mandal i helgen.

Bilde

 

Med opptil 20 fridykkere i vannet bruker vi flagg, følgebåt og sunt bondevett..

Mons

Link to post
Share on other sites

Du er kjapp i replikken i dag PANPAN  :lol:

 

Men husk; hadde du som seiler hatt et konsekvent forhold til teknologi, hadde du brukt steintavler og ikke internett til kommunikasjonen

Hva gjelder teknologi har steintavlene et kvalitetsaspekt som var tids ITK neppe kan måle seg med. Hamurabis lovstener som vel er rundt 5.000 år gamle kan leses og forstås den dag i dag. Hva tror du er igjen av våre servere og harddisker om 5.000 år? :wink:

 

Kan det tilsvarende tenkes at seileren fremfor strykejernsføreren har fattet en unik kvalitet ved det å mestre elementene til lydløs fremferd i naturen? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mons - Det var et nyhetsartikkel i Tidens Krav i dag (finner den ikke på nettsiden, kun i papirutgaven) om 3 dykkere som var i livsfare under dykking ved en fergekai samtidig som fergen kom inn. Kun snarrådig reaksjon fra fergemannskapet hindret en ulykke. 3 år tidligere ble en annen dykker sugd inn i propellene på ferga ved samme fergekai. Hvordan tror du det hadde utartet seg når du lå under Bastøyferga mens den passerte? Det er mulig du føler deg trygg og at du har kontroll over situasjonen, men hva med båtføreren som får sitt livs sjokk i det han plutselig oppdager deg i det du forsvinner under baugen?

 

Sjøen må vel være såpass stor at det går an å finne en plass å dykke på om det ikke skal være midt ute blant alle båtene?

 

Dykkere midt i leia og i trafikkert område er enda værre en disse hærsens amatørsyklistene i noen trange pølseskinn av noen sykkeldrakter som må sykle midt etter veien selv om sykkel og gangstien går parallelt ved siden av og som plutselig tværrer sykkelen over et gangfelt og forventer at alle bilene skal stoppe. De er nok ikke klar over at bilister ikke har vikeplikt for syklende syklister på gangfeltet, unntatt når de går av sykkelen og leier den over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...