Jump to content

Hvilken propell mutter skal jeg bruke på 40mm aksling?

Petimo

Recommended Posts

Fikk min Wiking 28AC på slipp i dag så nå er vårpussen begynt,men så ser jeg at propell mutteren er borte og at jeg har hatt utrolig flaks som ikke har mistet propellen.

Jeg vet ikke hvilken mutter som skal brukes,kobber,messing eller rustfri?Akslingen er 40mm men måler jeg på gjengene hvor mutteren skal vere så er den der 24mm utv. men hvilken gjenge stigning det er vet jeg heller ikke.

Er det noen som har har noe erfaring her og som kan hjelpe meg med rett mutter og gjenge stigning.

Hvis akselen er nøyaktig 40 og gjengene nøyaktig 24 mm utvendig har du metriske gjenger. Mål med de innvendige kjeftene på et skyvelære over fire gjengetopper og del på fire, da finner du ganske nøyaktig stigningen på gjengene.

Eller ennå bedre, stikk innom Biltema og svi av et par tiere på et gjengelære. Det kan du få nytte av senere også. Det er så enkelt å bruke at en fireåring får det til.

Mutteren kan du kjøpe på en båtutstyrsforretning. På båten vår er den i messing eller bronse

:flag:

Jeg har god erfaring med den typen som "jensemann2" har lagt ut link på. De fleste båtforretninger har reservezink til den. Du måler greit om du har to eller tre mm stigning fra topp til topp (de to mutrene som det er link til). Jeg skiftet faktisk zinkanoden på vannet etter en vinter i boblehavn på snekka mi, kun ved å holde pusten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...