TMS Startet 20.Mars.2010 Del på Facebook Startet 20.Mars.2010 Trykkvannspumpen starter hvert 15. sekund. Jeg har ikke funnet noen lekkasjer. Det er tørt over alt hvor det er mulig å sjekke. Tips utbes. Sitér dette innlegget TMS Link to post
OT-flyktning Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Kunne kanskje tenkes at det er en lekkasje fra trykksiden tilbake til tanksiden. Jeg ville demontert pumpa og sjekket tilbakeslagsventilene. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Du sier at du har skjekket alt. Men har du skjekket utedusjen (om du har) Fostskade? Jeg snakker av erfaring hos meg gikk noe av vannet inn i stuerommet, og noe på dekk Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Har sjekket bak der også, ingen lekkasje der heller. Denne vinteren husket jeg for første gang å demomtere dusjhåndtaket før frosten kom. Sparte et par hundre kroner der... :-) Kunne kanskje tenkes at det er en lekkasje fra trykksiden tilbake til tanksiden. Jeg ville demontert pumpa og sjekket tilbakeslagsventilene. Ok, er det en enkel jobb å gjøre selv ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
OT-flyktning Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Ok, er det en enkel jobb å gjøre selv ? Da måtte man jo vite hva slags pumpe det er, noe som man typisk allerede nevner i tittelen Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Jag tror som Trikola, mest sannolikt att punpens backventilerna inte håller trycket. Har varit ute för just detta fenomen. Kan vara något skit som kommit emellan. Skulle det vara svårt/dyrt att rätta till pumpens backventiler så kan man som alternativ sätta en extra backventil före vattenpumpen, nere vid vattentanken. Det löser oxå problemet. Ett annat lite lömskt ställe som Du kanske skulle kolla är Varmvattenberedarens överströmningsventil. Den kan få för sig att läcka och det är inte alltid man ser at den droppar. Redigert 20.Mars.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Og hvis du ikke har en akkumulator, så er det på tide å montere en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Prøv å koble fra en og en del av kretsen og se om problemet forsvinner. Hvis du setter inn en blindplugg rett etter pumpa til å begynne med må det vel være tilbakeslagsventilen som ikke holder trykket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TMS Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Nå har jeg hatt ut pumpen, åpnet den og sjekket tilbakeslagsventilen. Alt så fint ut, satt den i sammen igjen og oppdaget at det er en justeringsskrue under med høyre/venstre pil. Etter å ha skrudd litt på den, var problemet løst. Sannsynligvis skal/kan tilbakeslagsventilen etterstrammes for å kompensere for slitasje? Sitér dette innlegget TMS Link to post
AlfArie Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Siden ingen kom med forslag om å "justere" ventilen, kan det ikke være mange som er klar over at en slik finnes på enkelte pumper, meg selv inkludert. Derfor skulle det vært lærerikt å få vite hvilken pumpe dette er og hvor mer nøyaktig justeringen var plassert. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Hvis det er den skruen jeg tror det er så er det trykkskruen, jo strammere den er jo mere trykk lader pumpen opp før bryter kobler ut, den jeg har har en øvre grense på 2.5bar mener jeg Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 HJELP!!!!! Er det ingen som kan fortelle hvilket merke dere snakker om, bukt og TMS. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Jeg har denne http://www.sunwind.no/content/pages/catalo...=28&pid=612 Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 (redigert) på noen pumper er trykkskruen helt nederst på pumpa, bak et lite lokk som må skrus vekk. Du kommer til trykkskrue og koblingspunkter (+ og -) Redigert 29.Mars.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Hola! Jeg har en Jabsco pumpe av samme type, med trykkbryter. Demonterte den til molekyler i går, da den i sommer ikke stanset hver gang den skulle, og nå etter frosten ikke fikk opp trykket i det hele tatt. Registrerte også at det er en liten skrue under trykkbryter, liten unbrako tror jeg det var. Regner med dette er for å kunne justere trykket hvor bryter stopper pumpen. Ellers var pumpen i orden, virker fint i garasjen. Så jeg må sjekke suge- og trykkledninger i båten. Regner med problemet ligger på sugesiden. Lego Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Pumpen er av typen Shurflo. Og det viste seg at den var i orden. Skruen under, var som nevnt over, til å justere trykket og ikke tilbakeslagstrykket. Etter å ha redusert trykket økte intervallet mellom hver gang pumpen startet fra hvert 15. sekund til ca hvert 30. minutt. I går oppdaget jeg imidlertid en lekkasje under en benk og fikset den ved å kappe røret og sette inne et skjøtestykke. Jeg hadde tydeligvis ikke klart å fjerne alt vannet i røret i vinter. Sitér dette innlegget TMS Link to post
terron Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Har selv en Shurflo pumpe - den "sluttet å virke" plutselig sist sommer - fikk da tipset fra leverandør å dreie nevnte skrue fram og tilbake et par ganger - etter dette har pumpen fungert uten jukseslag. Fikk den forklaring at slike brytere kan bli litt "treige" rundt startpunktet (litt som en gammel radio som skraper i volumbryteren) - dette "låser man opp" ved å skru litt fram og tilbake på justeringsskruen. Aner ikke om dette stemmer generelt, men det fikset i hvertfall min pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Hei igjen! Fikk idag montert inn pumpen og den virker fint. MEN, det har vært vann i rør og slanger som ikke er drenert ut. Resultat: dusjbatteri frostskadet og ett rør sprukket. Ikke det verste som kunne skje, men likevel surt!!' ' Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.