Jump to content

Trykkvannspumpen starter hver 15. sekund. Tips ?

TMS

Recommended Posts

Har sjekket bak der også, ingen lekkasje der heller. Denne vinteren husket jeg for første gang å demomtere dusjhåndtaket før frosten kom. Sparte et par hundre kroner der... :-)

Kunne kanskje tenkes at det er en lekkasje fra trykksiden tilbake til tanksiden. Jeg ville demontert pumpa og sjekket tilbakeslagsventilene.

Ok, er det en enkel jobb å gjøre selv ?

TMS

Jag tror som Trikola, mest sannolikt att punpens backventilerna inte håller trycket. Har varit ute för just detta fenomen. Kan vara något skit som kommit emellan.

Skulle det vara svårt/dyrt att rätta till pumpens backventiler så kan man som alternativ sätta en extra backventil före vattenpumpen, nere vid vattentanken. Det löser oxå problemet.

Ett annat lite lömskt ställe som Du kanske skulle kolla är Varmvattenberedarens överströmningsventil. Den kan få för sig att läcka och det är inte alltid man ser at den droppar.

Redigert av ebonita (see edit history)

Nå har jeg hatt ut pumpen, åpnet den og sjekket tilbakeslagsventilen. Alt så fint ut, satt den i sammen igjen og oppdaget at det er en justeringsskrue under med høyre/venstre pil. Etter å ha skrudd litt på den, var problemet løst. Sannsynligvis skal/kan tilbakeslagsventilen etterstrammes for å kompensere for slitasje?

TMS

Hola!

Jeg har en Jabsco pumpe av samme type, med trykkbryter.

Demonterte den til molekyler i går, da den i sommer ikke stanset hver gang den skulle, og nå etter frosten ikke fikk opp trykket i det hele tatt.

Registrerte også at det er en liten skrue under trykkbryter, liten unbrako tror jeg det var. Regner med dette er for å kunne justere trykket hvor bryter stopper pumpen.

Ellers var pumpen i orden, virker fint i garasjen.

Så jeg må sjekke suge- og trykkledninger i båten.

Regner med problemet ligger på sugesiden.

Lego

Pumpen er av typen Shurflo. Og det viste seg at den var i orden. Skruen under, var som nevnt over, til å justere trykket og ikke tilbakeslagstrykket. Etter å ha redusert trykket økte intervallet mellom hver gang pumpen startet fra hvert 15. sekund til ca hvert 30. minutt. I går oppdaget jeg imidlertid en lekkasje under en benk og fikset den ved å kappe røret og sette inne et skjøtestykke. Jeg hadde tydeligvis ikke klart å fjerne alt vannet i røret i vinter.

TMS

Har selv en Shurflo pumpe - den "sluttet å virke" plutselig sist sommer - fikk da tipset fra leverandør å dreie nevnte skrue fram og tilbake et par ganger - etter dette har pumpen fungert uten jukseslag. Fikk den forklaring at slike brytere kan bli litt "treige" rundt startpunktet (litt som en gammel radio som skraper i volumbryteren) - dette "låser man opp" ved å skru litt fram og tilbake på justeringsskruen. Aner ikke om dette stemmer generelt, men det fikset i hvertfall min pumpe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...