Jump to content

Primer og VC17 - noen erfaringer som kan deles?


Flammingokid

Recommended Posts

Primeren til VC17 er VC tar2 så jeg ville anbefale og bruke denne. Primeren er veldig tynnflytende så for best resultat bruk en skomgummirulle eller en korthåret rulle av god kvalitet, legg på antall anbefalte lag(mener det er 4).

 

Når VC17 skal påførfes. Bruk skomgummirulle eller korthåret rulle av god kvalitet. Når du blander bunnstoffet er det viktig at alt blandes godt sammen(ikke ta en del av pulveret til en del av basen da dette kan medføre at det blir for lite av den ene eller andre. Påfør antall anbefalte lag(mener det er minst 3)

 

sakene får du kjøpt hos skip og båtutstyr i havnegata i drammen(vis a vis peter høeg) og Sætre Marina på sætre

Link to post
Share on other sites

Har gode erfaringer med VC17 som bunnstoff.

Men obs! obs! Båten blir meget glatt i bunn, hadde et nesten uhell ved sjøsetting ifjor.

I det båten hang et par meter i lufta begynte fremre løfterem å skli forover :cryin:

Takket være en oppmerksom og snarådig kranfører som fikk båten rask ned på bakken ble uhell unngått :sweat:

Etter denne hendelsen bruker alltid kranføreren vår sikkerhetsstropper mellom hovedremene på båter med VC17

 

Gjelder spesiellt når reimene er tørre.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stoffet en ny seilbåt med VC17m sommeren 2008. Denne har ikke vært stoffet etterpå, men er ute av vannet nå i vinter.

 

Påføring:

VCTar kan ikke påføres med skumgummirulle, da denne går i oppløsning. Primeren er epoxybasert, og "spiser" derfor på skumgummien. Bruk korthåret rulle.

VC17m må påføres med skumgummirulle. Det holdt med 1 rull på hele båten min - 3 lag.

 

Selv påførte jeg 5 lag med VCTar på skrog, og 7 på kjøl (jern) og ror, samt i forkant/bunn på forskip.

Påførte vekselvis sort/hvit primer, for å forsikre meg om skikkelig dekkgrad, samt ha muligheten til å observere eventuell slitasje senere.

 

VC17m påførte jeg i 3 lag på skrog, og 5 lag på kjøl og ror. Denne må du være obs å med å ikke "rulle over", da vil du rulla av det du nettopp rullet på - om jeg greier å uttrykke meg riktig her.

Derfor: Viktig å systematisk til verks - og kun rulle "en gang over". Tørk - nytt strøk.

 

OBS:

Man kan ikke bruke VC17m (som er kopperbasert) på aluminiumsdrev/rorstamme.

Erfaring:

Jeg brukte derfor Hempel sin primer beregnet for formålet, samt transparent bunnstoff. Dette holdt overhodet ikke mål...

Etter drøye 18 mnd i sjøen, hadde båten svært lite groe. Litt groe i vannlinje, men som enkelt kunne vaskes av.

 

Se disse trådene:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44712

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51288

 

 

Påføring VCTar, vekselvis hvit/sort.

p7241275.jpg

 

Ferdig resultat - VC17m graphite.

p7271303.jpg

 

18 mnd i sjøen - litt groe i bunn på kjøl.

p6181551.jpg

 

18 mnd i sjøen - ekstremt mye groe på drev. (Hempel) Propell ikke behandlet, kun vannslipt.

p6181552.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg TROR at jeg var litt rask å blande sammen base og pulver på vc17 det ene året - lå litt klumper i bunn av boksene. Det ble mye groe på båten i løpet av det året. De gangene jeg har vært mer forsiktig og blande ut godt har resultatet året etter vært mye bedre

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Hvor ofte må man fornye VC17 etter først gang. Båten er på sjøen fra Mai til september.

 

Jeg tar båten opp 2. hvert år, og bruker VC17M .

Smører alltid 2 lag, men må jobbe litt med vannlinje/groing som regel på våren etter en vinter ute.

Jeg har 5 lag VCTAR epoxy underst, og bunnstoffet sitter bra.

VC17M er noe herk å smøre. Tynt som vann. :diving: ( Skjegget sluttet å gro i ansiktet denne våren. :lol: )

Link to post
Share on other sites

VC17m er tynt som vann, ja - men det er ikke noe problem å få smørt på dette med skikkelig verktøy: Skumgummirulle! :cool:

Det er imidlertid greit å ha en boks med VC tynner tilgjengelig for å vaske bort søl - det blir alltid litt av det.

 

Det er anbefalt fra leverandøren å ikke bruke skumgummirulle.

Link to post
Share on other sites

Hvor står dette å lese?

 

Jeg har ikke funnet noen eksplisitte frarådninger om dette? Jeg har imidlertid funnet og fått svært mange anbefalinger om å bruke nettopp skumgummirulle, og har svært god erfaring med dette selv!

(Hva er definisjonen av en radiatorrulle?)

Link to post
Share on other sites

Det står å lese i en epost som jeg har fått direkte fra produsenten (se nedenfor).

 

"Har også opplevd at noen legger stoffet med en skumgummi rulle. Dette er ikke å anbefale!

VC er tynt, men legger du den med denne type rulle blir det alt for tynt og vil ikke klare hele sesongen mot skjell

rur, og da særlig på sensommer og høst. Ser også fra Seilmagasinets test at du kan gå i 2 år med stoffet. Dette

anbefaler ikke vi, så har du kjente som også bruker VC så be dem se vekk fra den anbefalingen."

Link to post
Share on other sites

Jeg stoffet båten min alene med et 2 liter spann (VC17) og opplevde at jeg så vidt rakk å bruke det opp før det begynte å klumpe seg (hvite klumper). Temp under påføring var 17 til 20 grader.

 

Så tipset mitt er at dersom du bruker er 2 liters spann så bør man være 2 personer som jobber med på leggingen. Er du alene bruk 0,7 liter spann.

 

Andre som har samme erfaring?

Link to post
Share on other sites

Klumpingen kommer av at det ikke er blandet godt nok ut.

 

Du må røre hele tiden. Ha breirøre pinne i karet hvor du dypper rulla og bruk denne gjevnlig. :crazy:

 

Og ja det er eklere å røre ut 0,7 spann (rist boksen)

 

Bruker korthåret rulle type bred med forlenger skaft.

 

Lykke til

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Det står å lese i en epost som jeg har fått direkte fra produsenten (se nedenfor).

 

"Har også opplevd at noen legger stoffet med en skumgummi rulle. Dette er ikke å anbefale!

VC er tynt, men legger du den med denne type rulle blir det alt for tynt og vil ikke klare hele sesongen mot skjell

rur, og da særlig på sensommer og høst. Ser også fra Seilmagasinets test at du kan gå i 2 år med stoffet. Dette

anbefaler ikke vi, så har du kjente som også bruker VC så be dem se vekk fra den anbefalingen."

 

Haha... Litt vanskelig for folk flest å lese denne "anbefalingen", da. Men for all del - gjør som produsenten anbefaler. Det er som regel det beste!

Min båt greide jo 18 mnd på vannet relativt greit. Ikke perfekt, men greit. (Se bilder i starten på tråden.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...