Jump to content

Trebåt hevet i havna i dag!

index

Recommended Posts

Jeg var ute en tur med båten i dag, og da jeg kom tilbake så jeg at en trebåt som sank for tre måneder siden var blitt hevet igjen! En ny eier hadde overtatt båten, og fikk mobilkran pluss brannvesenet til å stille i dag tidlig for å få båten opp. hevingen var visstnok unnagjort på en times tid. Derette ble alt skylt godt med ferskvann (starter, dynamo m.m.), og motoren tømt for vann og påfylt ny olje. Diesel ble tilført fra nye kanner, og motoren startet opp. Da jeg kom bort i ellevetiden, lå båten der med motoren i gang som om den aldri hadde vært under! Startmotoren virket, dynamoen ladet på 14,2 volt, alle instrumenter virket m.m. Til og med ekkolodd og et par lanterner fungerte! Så her har ny eier fått seg en 30 fots sjark til en billig penge, ca 3000,- for mobilkran pluss litt olje og diesel så var den saken grei! Greit å se at ikke alt håp er ute selv om en båt går ned!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Er det den som har ligget 90% nedsunket ved ballastkaien på Risøy du viser til?

Det er den ja! Kun litt av baugen har vært over vann, resten under. Men når den vel var lenset tom var det kun en liten lekkasje under maskinen der det piplet inn litt. Ellers var den tett og fin.

Ekkolodd pleier å være nitrogenfylte, så den saken var nok ikke så rar. Men radaren ville ikke virke, forståelig nok...

Den nye eieren satset på å gå nordover Sletta med den i løpet av dagen. Han var i utgangspuntet kun ute etter maskinen, en 30hk Sabb. Men siden båten viste seg å være så bra regner han med å beholde den komplett og bare fikse det som trengs.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, det var artig å se hvor lite båten egentlig var preget av å ha ligget under i 3 måneder! En liten bulk i aluminiumsrekka akterut der den traff bunnen først, og antydninger til litt rur på skroget. Utover dette så egentlig båten ut som om den aldri hadde vært under. Til og med sjøkartet som hadde ligget inne i styrehuset så ut som nytt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...