jensemann2 Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 (edited) Jeg har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, pusset ned teaken med 400-600 papir, lagt på strøk, pusset ned med 600 opptil 1200 papir etter hvert strøk. LIkevel blir det "nuppete" resultat.. det blir små ujevnheter i overflaten. Jeg så for meg en speilblank overflate, som det jo blir noen steder, og det er veldig fint. Men stort sett blir det altså ikke noe bra. Har lagt på 4 strøk nå, men i godt lys ser man godt ujevnhetene. Hva gjør jeg feil? ps. Når oljen er våt ser det strøkent ut, det er når det har tørket over natten at disse nuppene oppstår. Edited March 24, 2010 by jensemann2 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Jeg tror feilen er at du bruker olje, jensemann2. ?? Om du skal speile deg i teak så må du lakkere ! Fortell litt mer om hva du setter inn med olje, og hva du ønsker av resultat.. glassoverflate ? Utvendig/innvendig ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 det er innvendige innrednngsplater i teakfiner. Jeg ønsker en slik overflate som jeg har fått, med tanke på blankhet, men uten nupper:( Det er egentlig en ganske blank overflate, ikke speil,men det ønsker jeg heller ikke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Jeg tror du skal vuredre lakk... i samme intervall som du har oljet til nå.. Puss ned igjen og repeter rutinen med Epifanes lakk (klar eller matt) Du velger selv hvor klar overflaten blir avhengig av om du velger blank eller matt (jeg valgte blank) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 Det så utrolig strøkent ut! Må jeg pusse vekk oll oljen eller kan jeg matte ned og legge lakk oppå? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Må jeg pusse vekk oll oljen eller kan jeg matte ned og legge lakk oppå? Puss med 400 papir (da beholder du den fine fargen fra olja) før start: etter 4. lakkering med 600 papir: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 Pusser du mellom hvert strøk også her? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Ja, det er pussinga som er viktigst ! Begynn med 400.. 2 første strøka, så 600 ! Da tetter/fyller du "rynkene". Men pass på at det er varmt når du lakker ! Bruk skum-rulle ! Ikke den med "pels" på ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Istemmer vedrørende Epifanes, flott lakk. Ett alternativ til skumrulle er en god pensel og en skum-fordriver. Hvis du skal ha en matt overflate, er det viktig at du lakkerer opp alle strøkene med blank lakk, og kun bruker matt lakk på sistestrøket. Bruker du matt lakk på alle strøkene blir det ikke samme dybdevirkningen. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Nuppene kan vel ha med "pels-rull" å gjøre, eller at slipestøvet ikke er fjernet grundig nok? Quote Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Kan også anbefale BTs "Klibbduk", eller Tack Rag som det heter på nynorsk. BTs server henger i øyeblikket så jeg får ikke linket, men sjekk på varenummer 30-500. De har samme produktet i en annen eske på byggmakker for 2-3 x prisen hvis du er allergisk mot Biltema... Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted March 26, 2010 Author Share Posted March 26, 2010 jeg bruker kost. Og pusser godt med 600 papir, og deretter vasker jeg over med whitespirit fille. Pusset ned igjen idag, og malte nytt strøk på. Akkurat like mye nupper.. Blir lettere irritert! Skal prøve å legge ut bilde etterpå Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 (edited) Spørsmålet er om nuppene er trefiber som reiser seg, støv som ligger igjen på overflaten, eller støv som faller ned på arbeidet etterhvert? Det kjedligste er om det er "koking" pga det oljede underlaget, men vi får håpe det ikke er noe sånt. Jeg har flekket ut hele interiøret mitt i snekka og driver å lakker opp dette i disse dager. Jeg gjør følgende: matter ned med 240 papir (kan ikke se hensikten med 600, tar mindre, bruker lenger tid og stripene etter 240 synes ikke likevel) Mulig jeg bruker rundt 600 før sistestrøket. Jeg sliper ikke "godt" ned slik du skriver at du gjør, jeg bare drar fort over slik at toppene blir borte og overflaten blir matt med godt feste. tørker over med støvklutene fra BT. Legger på lakk med en lakkpensel, og drar umiddelbart (i løpet av ett par minutter) over flatene med en 75mm skumfordriver, først 90 grader på fiberrettningen, deretter langs fiberrettningen. Koster kr 21,- hos Maritim Lakken jeg bruker er Epifanes 1K klarlakk med ekstra UV-filter Første strøk la jeg på fortynnet 50/50 lakk og whitesprit. Ble lagt vått i vått til treverket mer eller mindre sluttet å suge. Strøk to og tre er jeg ferdig med nå, og de er tynnet med 25% WS. Fjerde og femtestrøket skal jeg tynne 15% De siste 3-4 strøkene kjører jeg 0-10%. Strøkene får herde ett døgn i ett rom som holder over 20 grader før sliping og ny lakk. Jeg hadde litt nupping etter førstestrøket av fiber som reiste seg, men etterpå har jeg ingen nupper utenom de få som skyldes ett støvkort o.l. De klarer man ikke helt å unngå. Regner med at du tar lakken du skal påføre over i en ren boks e.l. slik at du ikke dypper penselen i selve lakkboksen hver gang. Da tilfører du mer og mer dritt i lakken, og det vil straffe seg når boksen begynner å bli tom. Platene mine begynner å bli veldig fine nå allerede etter tre strøk, og jeg har ingen nupping ut over de sedvanlige støvkornene her og der. Du får undersøke litt nøyere hva nuppene består av. Edited March 27, 2010 by Honduras (see edit history) Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 La også Epifanes på olje i fjor, la 1 strøk med silkematt, tenkte å pusse ned litt igjen for så å legge flere lag klar før silkematt på topp, blir mere glød med flere lag med klar først, silkematt skal kun legges i ett strøk! Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts