Jump to content

Mariner 60 hk 4 takt 2001 mod stanser ved turtall 2500


shibas

Recommended Posts

Har en mariner 60 hk 4 takter 2001 mod.

Går fint på tomgang og på sakte fart,men med en gang jeg gir litt på så stanser motoren.

Den starter fint etter hver stans.

Turtallet kommer opp i 2500-3000 før motor stanser.

Er det noen som vet hva som kan være galt?

Takker for svar og innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei

Min første tanke går på for lite bensin.

 

Kan du ha en struping på bensin tilførsel. Tett filter. Møkk/vann i tank eller forgasser?

Hull på slange på sugesiden av bensin pumpe? Dårlig tetting på koblinger tank slange eller motor?

Det var det første som slo meg

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.båten var inne til service i høst.den gikk helt fint før servicen.det viste seg at en pakning var skiftet i forbindelse med kjølevann.det var lekkasje i den forrige.Motor er blitt testet på land,der den gikk bra på alle turtall uten stans,men ifølge servicemann(ikke den samme som tok årsservicen)kom det unormalt mye vann utav propell.Båten ble så testet i sjø med større motstand og stanset når turtallet ble økt.Håper det kun er denne pakningen som er enten feil str på eller feilmontert av servicefirma...

Link to post
Share on other sites

Hei.Ble litt sjokkert idag når jeg var bortom båtbutikken og fikk se hva som er skjedd og er mulig årsak til motorproblemet.

Det viser seg at ei plate(aluminium?) har korrodert.det viser seg også at den var korrodert når jeg kjøpte båten,og de hadde da sprayet på kjemisk metall.

Videre hadde det kommet sjøvann inn i motorolja,som var blitt grå-hvit.

I tillegg kan det være pakningsproblemer med dette.

Å få slike lekkasjer både i olje og ellers kan ikke være bra for motor.

Kan ikke forstå annet at denne handelen kan heves!

Link to post
Share on other sites

*snip*

Det viser seg at ei plate(aluminium?) har korrodert.det viser seg også at den var korrodert når jeg kjøpte båten,og de hadde da sprayet på kjemisk metall.

Videre hadde det kommet sjøvann inn i motorolja,som var blitt grå-hvit.

*snip*

Kan ikke forstå annet at denne handelen kan heves!

 

Om så er tilfelle så er du enten blitt lurt, eller den som har reparert har vært i god tro om reparasjons jobben.

 

Lenge siden du har kjøpt motoren?

Hva står i kontrakten?

Hvor mange timer har du kjørt med den?

Link to post
Share on other sites

Motor og båt ble kjøpt i sommer.Vi har kjørt den mellom 15-20 timer før innlevering til service.6mnd garanti på båt/motor og en gratis service.

Båten ble levert inn til service i oktober.fikk den tilbake etter service 5 uker senere etter gjentatte purringer.

Problemene startet med en gang etter sjøsetting.Butikken tok da båten med seg tilbake samme dag.

De har siden ikke prøvd eller sett på båten før nå i denne uka.snart 6 mnd etter innlevering...

Er også redd det er mer som er galt,siden det kommer mye vann utav propell.det er vel kun eksosen som skal komme ut der.

Link to post
Share on other sites

Chagall har rett.det heter adapterplate.

Er det mulig at ei ny Adapterplate kan korrogere såpass mye at det blir lekkasje av 2 mnd på sjøen og 20 timers bruk???

Blir påstått at denne var ny ved kjøp i sommer.Og hvis den var ny så må det jo også ha vært en stor lekkasje på forrige plate...

Link to post
Share on other sites

Var den påståtte nye adapterplata sortlakkert utvendig?I så fall er den ikke skiftet,har opplevd at selve stammen/anleggsflaten mot adapterplaten også måtte skiftes pga. tæring. Antar at nye adapterplater er av en bedre legering enn tidliger, så man slipper dette problemet på nytt.Har aldri hørt om problemer med selve motorhodet mtp. tæring. Garantien fra forhandler har du jo,så dette må de utbedre som en seriøs aktør.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en 40 hk Mariner 4t fra 2000 som har begynt å lekke olje ved denne plata. Har fått antydet en pris på 25.000,- for å reparere dette. Synes dette hørtes mye ut. Kommer til å kjøpe ny motor istedet. Er dette vanlig pris? Er det mye arbeid å skru opp for å kontrollere om det faktisk er dette som er feil?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...