shibas Startet 26.Mars.2010 Del på Facebook Startet 26.Mars.2010 Har en mariner 60 hk 4 takter 2001 mod. Går fint på tomgang og på sakte fart,men med en gang jeg gir litt på så stanser motoren. Den starter fint etter hver stans. Turtallet kommer opp i 2500-3000 før motor stanser. Er det noen som vet hva som kan være galt? Takker for svar og innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Hei Min første tanke går på for lite bensin. Kan du ha en struping på bensin tilførsel. Tett filter. Møkk/vann i tank eller forgasser? Hull på slange på sugesiden av bensin pumpe? Dårlig tetting på koblinger tank slange eller motor? Det var det første som slo meg Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Gir motoren fra seg en alarm? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Jeg ville begynt med å bytte filtre samt rense forgassere. Sjekk også membranen til bensinpumpen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Turtallet kommer opp i 2500-3000 før motor stanser.Er det noen som vet hva som kan være galt? Hei, har du prøvd å pumpe på blæra når den er i ferd med å stoppe. Sjekk eventuellt vakuum på tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Hei Har du fått fart på maskinen? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Grundig forgasser-rens fikser dette.Samtlige forgassere må rengjøres+trykkluft i kanaler/dyser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shibas Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 Hei.båten var inne til service i høst.den gikk helt fint før servicen.det viste seg at en pakning var skiftet i forbindelse med kjølevann.det var lekkasje i den forrige.Motor er blitt testet på land,der den gikk bra på alle turtall uten stans,men ifølge servicemann(ikke den samme som tok årsservicen)kom det unormalt mye vann utav propell.Båten ble så testet i sjø med større motstand og stanset når turtallet ble økt.Håper det kun er denne pakningen som er enten feil str på eller feilmontert av servicefirma... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Høres ut som en reklamasjonssak på verkstedjobben synes jeg da. Ville bare trillet den tilbake og bedt de rydde opp etter seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shibas Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Hei.Ble litt sjokkert idag når jeg var bortom båtbutikken og fikk se hva som er skjedd og er mulig årsak til motorproblemet. Det viser seg at ei plate(aluminium?) har korrodert.det viser seg også at den var korrodert når jeg kjøpte båten,og de hadde da sprayet på kjemisk metall. Videre hadde det kommet sjøvann inn i motorolja,som var blitt grå-hvit. I tillegg kan det være pakningsproblemer med dette. Å få slike lekkasjer både i olje og ellers kan ikke være bra for motor. Kan ikke forstå annet at denne handelen kan heves! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 *snip*Det viser seg at ei plate(aluminium?) har korrodert.det viser seg også at den var korrodert når jeg kjøpte båten,og de hadde da sprayet på kjemisk metall. Videre hadde det kommet sjøvann inn i motorolja,som var blitt grå-hvit. *snip* Kan ikke forstå annet at denne handelen kan heves! Om så er tilfelle så er du enten blitt lurt, eller den som har reparert har vært i god tro om reparasjons jobben. Lenge siden du har kjøpt motoren? Hva står i kontrakten? Hvor mange timer har du kjørt med den? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
shibas Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Motor og båt ble kjøpt i sommer.Vi har kjørt den mellom 15-20 timer før innlevering til service.6mnd garanti på båt/motor og en gratis service. Båten ble levert inn til service i oktober.fikk den tilbake etter service 5 uker senere etter gjentatte purringer. Problemene startet med en gang etter sjøsetting.Butikken tok da båten med seg tilbake samme dag. De har siden ikke prøvd eller sett på båten før nå i denne uka.snart 6 mnd etter innlevering... Er også redd det er mer som er galt,siden det kommer mye vann utav propell.det er vel kun eksosen som skal komme ut der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Dette er jo en "kjent " Mercury/Mariner motor(50-60 hk) av disse årsmodellene som har hatt store problem/reparasjoner i forbindelse med kjølingen, desverre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shibas Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Har funnet det ut i ettertid. Blir vel heller ikke noe mindre problem med denne motoren i årene fremover nå når det viser seg å være såpass med lekkasjer og korrosjon. Garantien skal dekke dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Deiligerfjorden Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Om du har mulighet ville jeg hevet kjøpet... Hvor har du kjølpt denne? Greit for oss andre å ikke bruke/handle på samme sted om de ikke rydder opp etter seg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Hvor på motoren sitter denne platen som har korrodert i stykker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Det er vel adapterplata som sitter mellom blokka og stammen på alle Mercury/Mariner 4-takt (årene 2000-01-02-03) som det refereres til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Ok,tenkte det var greit å vite hvis man skal handle brukt motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shibas Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Chagall har rett.det heter adapterplate. Er det mulig at ei ny Adapterplate kan korrogere såpass mye at det blir lekkasje av 2 mnd på sjøen og 20 timers bruk??? Blir påstått at denne var ny ved kjøp i sommer.Og hvis den var ny så må det jo også ha vært en stor lekkasje på forrige plate... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Var den påståtte nye adapterplata sortlakkert utvendig?I så fall er den ikke skiftet,har opplevd at selve stammen/anleggsflaten mot adapterplaten også måtte skiftes pga. tæring. Antar at nye adapterplater er av en bedre legering enn tidliger, så man slipper dette problemet på nytt.Har aldri hørt om problemer med selve motorhodet mtp. tæring. Garantien fra forhandler har du jo,så dette må de utbedre som en seriøs aktør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brummle Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Jeg har en 40 hk Mariner 4t fra 2000 som har begynt å lekke olje ved denne plata. Har fått antydet en pris på 25.000,- for å reparere dette. Synes dette hørtes mye ut. Kommer til å kjøpe ny motor istedet. Er dette vanlig pris? Er det mye arbeid å skru opp for å kontrollere om det faktisk er dette som er feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.