Jump to content

Bore hull i glassfiber. Riktig diameter til plateskruer?

Jens_P

Recommended Posts

Skal til å montere trimplan på daycruiser, og til dette følger det med plateskruer (helgjenget 'treskrue').

Siden jeg aldri har skrudd i en glassfiberbåt før, lurer jeg på hvor stort riktig skruehull skal være.

Materialet er jo hardt og lite fleksibelt.

Skruene har diameter 6,2mm over gjengene og 4,7mm stamme. Hva blir passe bor til dette?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg ville borret med 4.5mm bor. Fyll hullene med sika eller noe lignende før du skrur fast braketten, så slipper du vann gjennomtrengning og råte etter 3-4 år!!!! Vær nøye med att skruene er syrefaste, noe di sikkert er...

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Siden det mest sannsynlig er litt tykkelse på glassfiberen der du skal skru så er 4mm alt for lite. Gjør som Blueline skriver bruk et bor som er likt med stammen. Er du redd det skal bli for stort begynn med 4,5.

Skru den første skruen for hånd så få du litt følelse på hvor trangt det er. Er hullet for trangt knekker du skruen lett som bare det med skrudrillen.

mvh Knut Erik

Ser at dette blir som å skru i hard-tre. Hullet blir da litt større enn stammen.

Er forøvrig fult mulig å knekke skruer når det skrus i eik. :headbang:

Så mitt valg blir 5mm bor, forsenket gjennom gelcoat med minst samme diameter som gjengene.

Litt raus med Sikaflex, og håndskru de første skruene.

Skulle det bli for stort, så blir det å fylle med epoxy og borre opp på nytt. :yesnod:

Blir litt nytt ved konvertering til plast etter 49 år i mahogny, teak og eik! :lol:

Min første båtpuss uten sandpapir, lakk og Durahart nærmer seg! :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg pleier å merke av hullsenter og bore gjennom gelcoaten med et bor som er noe større i dia enn skruen, dvs 6,5mm i ditt tilfelle. Da får du et klaringshull i gelcoaten. Deretter ville jeg boret for skruen med 4,8. Det er ikke heldig med mindre dia på hullet enn det skruen er i bunn. Det materialet som blir til overs har ingen steder å gå. Tenk volum.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...