Jens_P Startet 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2010 Skal til å montere trimplan på daycruiser, og til dette følger det med plateskruer (helgjenget 'treskrue'). Siden jeg aldri har skrudd i en glassfiberbåt før, lurer jeg på hvor stort riktig skruehull skal være. Materialet er jo hardt og lite fleksibelt. Skruene har diameter 6,2mm over gjengene og 4,7mm stamme. Hva blir passe bor til dette? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
avsluttet Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 (redigert) 4-5 mm? Jeg tror kanskje 4 mm blir for lite. Om hullet er for lite og skruen begynner å stoppe opp, pass på at du ikke knekker den i glassfiberen. Det kan fort bli noe herk. Redigert 26.Mars.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SO-VALL Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Du burde være greit å borre med 4,5mm bor. Det blir maks feste det! Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
fletcherwindsor Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Jeg ville borret med 4.5mm bor. Fyll hullene med sika eller noe lignende før du skrur fast braketten, så slipper du vann gjennomtrengning og råte etter 3-4 år!!!! Vær nøye med att skruene er syrefaste, noe di sikkert er... Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Vrengen Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 4-5 mm burde være bra! det de fleste gjør feil er at de ikke forsenker med større bor til slutt, evt en forsenker da:) det som skjer da er at når man skrur til så sprekker coaten! Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Diameter på bor bør være minst diameter på stamme. Glassfiber er ikke så elastisk som tre. Husk å forsenke litt i gelcoaten så ikke den sprekker pga. gjengene. Jeg har lest en artikkel om dette en gang, men husker ikke hvor, men om du søker finner du nok noe på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Siden det mest sannsynlig er litt tykkelse på glassfiberen der du skal skru så er 4mm alt for lite. Gjør som Blueline skriver bruk et bor som er likt med stammen. Er du redd det skal bli for stort begynn med 4,5. Skru den første skruen for hånd så få du litt følelse på hvor trangt det er. Er hullet for trangt knekker du skruen lett som bare det med skrudrillen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ulv I Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 ahh.. så det var derfor mine knakk ja.. hmm.. ok.. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jens_P Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Ser at dette blir som å skru i hard-tre. Hullet blir da litt større enn stammen. Er forøvrig fult mulig å knekke skruer når det skrus i eik. Så mitt valg blir 5mm bor, forsenket gjennom gelcoat med minst samme diameter som gjengene. Litt raus med Sikaflex, og håndskru de første skruene. Skulle det bli for stort, så blir det å fylle med epoxy og borre opp på nytt. Blir litt nytt ved konvertering til plast etter 49 år i mahogny, teak og eik! Min første båtpuss uten sandpapir, lakk og Durahart nærmer seg! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Jeg pleier å merke av hullsenter og bore gjennom gelcoaten med et bor som er noe større i dia enn skruen, dvs 6,5mm i ditt tilfelle. Da får du et klaringshull i gelcoaten. Deretter ville jeg boret for skruen med 4,8. Det er ikke heldig med mindre dia på hullet enn det skruen er i bunn. Det materialet som blir til overs har ingen steder å gå. Tenk volum. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 5 mm! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.