Jump to content

Oppretting av motor, hvor nøye er det egentlig?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har hatt ute motoren min, og satt den inn igjen. Jeg har motoren stående på gummilabber, samt har flexi kobling mellom gear og aksling.

Har i tillegg en sånn hylse med gummislange siste biten.

Hvor nøye er det egentlig med oppretting? Kan ikke fatte at det skal være så nøye som det står i boka til motoren, 0,1mm???

Motoren svinger jo flere mm fra side til side og opp/ned på motorlabbene når den står og rister!

Ikke lett å rette opp når det er fleksible labber, men det må rettes opp med minste mulig toleranse. Gjerne ned mot 0,05 mm hvis det er mulig. Propellakselen klarer å flekse litt, og vil følge motorensbevegelser etter hvert. Det beste er å ha et shakraledd mellom propellaksel og motor/gir, for da er det greit med en omtrentlig oppretting :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Jeg skal rette inn motoren min i dag, og kommer til å ta en del bilder med forklaring. Selv om man har motor på fleksible labber, så er det om å få det så rett som mulig for å unngå spenn på aksling og lager på girkassa. Akslingen vandrer jo lit i hylsa, men likevel vil jeg anbefale å rette inn 100% Jeg ville ikke hatt motor rett i bedding og aksel i lager-oppheng. Må jo forplante noe veldig med støy :nonod:

Bare et par små korrigeringer.

Opprettingen skal være innenfor 0,1 mm. Lavere verdier enn dette kan man bare glemme om man ikke bruker klokker (eventuelt Optalign, Rotalign, etc. Altså laserverktøy).

Når det gjelder fleksible ledd. Hvis man ikke bruker to homokinetiske ledd, så må akslingene være paralelle i x/y-retningen til innenfor 0,1 mm. Bruker man to homokinetiske ledd, så må man inn med aksillager (thrust bearing).

Bare et par små korrigeringer.

Opprettingen skal være innenfor 0,1 mm. Lavere verdier enn dette kan man bare glemme om man ikke bruker klokker (eventuelt Optalign, Rotalign, etc. Altså laserverktøy).

Når det gjelder fleksible ledd. Hvis man ikke bruker to homokinetiske ledd, så må akslingene være paralelle i x/y-retningen til innenfor 0,1 mm. Bruker man to homokinetiske ledd, så må man inn med aksillager (thrust bearing).

Nå prater du som en politiker :lol: Det holder med et fleksibelt ledd vel.....

Jeg har tidligere været meget irreteret på både støj og vibrationer :headbang: så ved mit seneste projekt valgte jeg at montere den "store" Bullflex fra Vetus. Den skulle efter hvad jeg har fået oplyst isolere motor og aksel effektivt. Den krævede iøvrigt afkortning af akslen. Der sad tidligere en af de ældre typer med 2 plastplader.

drive3.jpg

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Ble det merkbart bedre da?

Ved ikke præsist hvordan det kommer til at virke - forhåbentlig godt :smiley: . Jeg har tidligere brugt Vetus mindre model i en anden båd der havde et vibrations-problem, og det blev mærktbart bedre.

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...