jensemann2 Startet 26.Mars.2010 Del på Facebook Startet 26.Mars.2010 Jeg har hatt ute motoren min, og satt den inn igjen. Jeg har motoren stående på gummilabber, samt har flexi kobling mellom gear og aksling. Har i tillegg en sånn hylse med gummislange siste biten. Hvor nøye er det egentlig med oppretting? Kan ikke fatte at det skal være så nøye som det står i boka til motoren, 0,1mm??? Motoren svinger jo flere mm fra side til side og opp/ned på motorlabbene når den står og rister! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Ikke lett å rette opp når det er fleksible labber, men det må rettes opp med minste mulig toleranse. Gjerne ned mot 0,05 mm hvis det er mulig. Propellakselen klarer å flekse litt, og vil følge motorensbevegelser etter hvert. Det beste er å ha et shakraledd mellom propellaksel og motor/gir, for da er det greit med en omtrentlig oppretting Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Per T Kålin Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Jeg bruker Unicardan jevnhastighetsledd og kunne ikke tenkt meg å bruke noe annet. Opprettingen er da bare ca og letter motormonteringen betraktelig. Motormontering uten gummi er for meg helt borti staur og vegger, men ufårståelig mye benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Mine motorer er skrudd uten fleksible labber rett fast i beddingene. Shakraleddene er for å minske vinkelen mellom gear og propellaksel slik at motorene kan stå vannrett i båten og bygger mindre i høyden. I tillegg har jeg trusteskott i stedet for at trusten går i gearet Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jensemann2 Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 hva er et Chakraledd? Er det det jeg har? En slik: Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 (redigert) Shakraledd er to universalledd som en monterer mellom gear og propellaksel for å slippe vrien oppretting. I tillegg gjør det at motoren kan monteres i en mere vannrett vinkel for å bli mere plassbesparende under dørken Redigert 26.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nimba Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Jensemann2 , det du har et en flexibel kobling far R&D , du kan lese mer om den her ! Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
enter4u Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Jeg skal rette inn motoren min i dag, og kommer til å ta en del bilder med forklaring. Selv om man har motor på fleksible labber, så er det om å få det så rett som mulig for å unngå spenn på aksling og lager på girkassa. Akslingen vandrer jo lit i hylsa, men likevel vil jeg anbefale å rette inn 100% Jeg ville ikke hatt motor rett i bedding og aksel i lager-oppheng. Må jo forplante noe veldig med støy Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Bare et par små korrigeringer. Opprettingen skal være innenfor 0,1 mm. Lavere verdier enn dette kan man bare glemme om man ikke bruker klokker (eventuelt Optalign, Rotalign, etc. Altså laserverktøy). Når det gjelder fleksible ledd. Hvis man ikke bruker to homokinetiske ledd, så må akslingene være paralelle i x/y-retningen til innenfor 0,1 mm. Bruker man to homokinetiske ledd, så må man inn med aksillager (thrust bearing). Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 0,1 mm høres da forferdelig lite ut synes jeg .. Jeg vet at dette står i manualen, men har ikke sjans å få det så nøye med følerblader sår motoren står på labber. Akslingen går jo litt sideveis også når den gummislangen bøyer seg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Ingen problem å komme ned til 0,10mm, selv med gummilabber og fleksibel hylse! Bare prøv, så skal du se at det går veldig greit! Jeg har gjort det flere ganger selv, ikke noe problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Bare et par små korrigeringer. Opprettingen skal være innenfor 0,1 mm. Lavere verdier enn dette kan man bare glemme om man ikke bruker klokker (eventuelt Optalign, Rotalign, etc. Altså laserverktøy). Når det gjelder fleksible ledd. Hvis man ikke bruker to homokinetiske ledd, så må akslingene være paralelle i x/y-retningen til innenfor 0,1 mm. Bruker man to homokinetiske ledd, så må man inn med aksillager (thrust bearing). Nå prater du som en politiker Det holder med et fleksibelt ledd vel..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Nå prater du som en politiker. Det holder med et fleksibelt ledd vel..... Det holder med en fleksibel kopling, men da skal man rette til 0,1 mm. Mulig jeg snakker som en politiker, men dette et av fagområdene jeg jobber innenfor. Hulda går på seks grader pr. leddknute, CAV-ledd. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Denne linken forklarer hvordan dette systemet fungerer. Jeg har en litt kraftig utgave av det samme opplegget i båten min. Aquadrive antivibrasjonssystem Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 http://maritim.no/product.aspx?id=24575&am...upkey=006003034 Men med denne typen kan man jo ha opp til 2 graders vinkel. Og det blir betraktelig mer en 0,1mm Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 (redigert) Jeg har tidligere været meget irreteret på både støj og vibrationer så ved mit seneste projekt valgte jeg at montere den "store" Bullflex fra Vetus. Den skulle efter hvad jeg har fået oplyst isolere motor og aksel effektivt. Den krævede iøvrigt afkortning af akslen. Der sad tidligere en af de ældre typer med 2 plastplader. Redigert 28.Mars.2010 av pam (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
enter4u Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Ble det merkbart bedre da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Men med denne typen kan man jo ha opp til 2 graders vinkel. Og det blir betraktelig mer en 0,1mm Det kan være. Men du bør ikke trekke direkte sammenligning mellom vinkel målt i grader og avstand mellom flenser målt i millimeter. Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Ble det merkbart bedre da? Ved ikke præsist hvordan det kommer til at virke - forhåbentlig godt . Jeg har tidligere brugt Vetus mindre model i en anden båd der havde et vibrations-problem, og det blev mærktbart bedre. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.