Fru Jacobsen Startet 27.Mars.2010 Del på Facebook Startet 27.Mars.2010 Septik-tanken min har begynt å lukte litt surt etterhvert så jeg tenkte å bruke den første delen av påska til å rive den ut for å få sveisa en ny, men funderer på om jeg skal forsøke å åpne mannlokket å gi den en grundig innvendig vask først. Noen som tror dette er noe vits i? Slangene er nye og det er ikke de som lukter, heller ikke utluftingene - tanken ser også 100% tørr rundt hele men her kan jeg bli lurt. Det kan også være mannlokket som "lekker" drittlukt, eller en av slangestussene. Jeg vipper av mannlokket i dag og skifter pakning her som et enkelt forsøk før jeg skjærer ut hele dritten, men hva kan jeg bruke til å rengjøre tanken med inni før jeg skrur det sammen igjen? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Jeg tror du kaster bort tiden. Lukter det av tanken, så er den pr definisjon lekk. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) Jeg tror nok det jeg også Hulda, men lukta er verst rundt mannlokket så jeg vil gjerne gjøre et forsøk, for det er en voldsom jobb å få tanken ut Redigert 27.Mars.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) Da ville jeg prøvd meg med klorin blandet med kaldt vann. NB vannet skal være kaldt. Redigert 27.Mars.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 At slangene er nye og tette har lurt folk før De kan nemlig være 100% tette for væske, men allikevel ikke diffusjonstette for gasser - kan det være at du har valgt nye slanger av en upassende type? Jeg kaster bare frem muligheten . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Vasker du tanken grundig med klor blir du kvitt lukten, men skyll grundig etterpå så du ikke får tæring i aluen. Hvis du bytter pakning kan du jo trykkprøve den for å sjekke at alt er tett. Ta av alle slanger og sett i en blindplugg. Deretter setter du på en lang slange på nippelen til luftinga som du drar opp så høyt du kan på flybridgen. Tørk tanken helt ren og tørr utvendig og fyll med vann. Væskesøylehøyden burde gi tilstrekkelig trykk for å avsløre en eventuell lekkasje. Synker vannet i slangen har du en lekkasje et sted Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 At slangene er nye og tette har lurt folk før Vasker du tanken grundig med klor blir du kvitt lukten, men skyll grundig etterpå så du ikke får tæring i aluen. Som du sier Poseidon, så er det lett å bli lurt av slangene men de er nye og dyre som bare f.... Jeg kommer fra båten nå og så at det var lekkasje i pakningen på mannlokket, har vasket hele tanken med børste og klorin blandet med kaldt vann, skylt og skylt med vann og det ser helt greit ut. Banker ut en ny pakning og setter det sammen imorgen så får vi se hvordan det blir. Det mest positive var at ved nærmere øyesyn er det ikke veldig mye problem å få tanken ut, så blir ikke dette bra så lager jeg bare en ny en Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
index Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Bruk litt pakningsstoff på begge sider av den nye pakningen din, det skal ikke mye lekkasje til før lukten kommer..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ebonita Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hade oxå lite problem med lukt kring toatank av aluminium på min Princess. Provade diverse slangbyten mm utan att det blev bättre, och trodde att det var tanken som läckte. Av en händelse så packade jag då om original macerator-pumpen som jag numera har som back up eftersom jag har monterat en Jabsco bälgpump som primär tanktömningspump. Och se... lukten har försvunnit! Men att hälla något rengöringsmedel i alu-tanken vete sjutton om jag skulle våga... Btw de vita PVC-slangarna som sitter fabriksmonterade på min båt som toaslangar är helt ok, luktar inte, håller länge och är billigare än s k sanitetslang i gummi. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Noen som tror dette er noe vits i? Nei - ikke hvis den er noen år. Hvor gammel er den? Slik så min ut: Det var av ILAS type. Kjøpe syrefast hos ILASi stedet. De mente at en alu-tank holdt i maks 10-12 år før det ville være hull i den. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 De mente at en alu-tank holdt i maks 10-12 år før det ville være hull i den. Det er nok mange tanker rundt omkring som er eldre enn 10-12 år. Vår er orginal og fra 1984. Hvis alle skulle begynne å bytte ut tankene sine midt i levetiden ville det bli mye unødige kostnader. Det må vel være bedre å ta en tilstandskontroll av tanken før man kjøper ny... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Enig i det - sponser jo ikke produsentene kun for moroskyld . Tanken som er avbildet over var fra midten av 1990 tallet, så den har jo levd en del lengre. og den hadde stått med vann også fra utsiden - tæring fra både innsiden og utsiden. I den del båter er det jo mer jobb å komme seg frem til tanken for å inspisere enn å skifte selve tanken - og da kan det jo være fristene å bytte når man først har demontert det som skal demonteres. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Takk for gode tips og innspill. Maceratorpumpen er ny så den er grei men takk for tipset. Tanken min er like gammel som båten - altså fra 1990, åpnet den og konstanterte at det er noe tæret innvendig men ikke hull enda. Den er helt tørr under. har vasket den med Klorin og skylt gjennom flere ganger. Nå viser det seg at tanken min er veldig enkel å ta ut, så jeg lager uansett ny til høsten, men i mellomtiden skal jeg forsøke å "coate" den innvendig med Jotamastic, tar et strøk nå og et i morra så får vi se om dette stopper tæringene litt. Egentlig sikkert bortkasta men er litt gøy å se om det funker :-) Men nå var det som jeg skrev tidligere mannlokket som hadde lekkasje, så dette er gjort rent og blir satt på igjen med nye pakninger etter coating-eksperimentet. Når det gjelder holdbarhet på alu-tanker hørte jeg også på Ilas at de mener 10-15 år, men det kan vel virke som om 20-25 er mer riktig kanskje? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.