Bonita I Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 I båthavnen vår har medlemmene betalt inn et innskudd på kr 20.000,- for at utleier skulle kunne kjøpe nye brygger. I avtalen på innskuddet ligger at innskuddshaver er "medeier" i bryggene tilsvarende innskuddet. Utleier er privatperson, med et personlig selskap hvor drift av båthavn og utleie går gjennom. Medlemmene ønsker å sikre innskuddet mest mulig dersom utleier skulle få økonomiske problemer, og spørsmålet blir da: Kan man tinglyse dette innskuddet på noe vis ? Utleier har (som for de fleste av oss) en del lån privat hvor bl.a. eiendommene som bryggene er forankeret mot er pantsatt - og i et gitt tilfelle vil kanskje långiver også "ta" bryggene... ? Vil pantehaver/långiver ha fortrinnsrett foran innskuddshavere i et gitt tilfelle?? Hva er evt. beste fremgangsmåten for å sikre innskuddene, - må man taksere bryggene og deretter tinglyse medlemmenes innskudd i forhold til takst? Kan evt. dette gjøres gjennom båtforeningen eller må den enkelte innskuddshaver tinglyse sin andel/innskudd? Antagelig flere litt komplisert juridiske spørsmål - men er der noen her på BP som har vært/er borti tilsvarende forhold - evt. hvordan er det løst ... Quote BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 Løfter denne litt - er der ingen som har vært/er i lignende situasjoner Quote BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjartn Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 (edited) Det første som slår meg er egentlig at det er litt lite gjennomtenkt fra utleiers (og kanskje også leietakeres..?) side. Ingen kritikk, men heller etterpåklokskap. Slik jeg forstår det må i tilfelle alle tinglyse dette innskuddet. Det er vel 1500 eller 1800 pr innskyter? Det nærmer seg 10% av innskuddet, hvilket må kunne kalles en betydelig kostnad i denne sammenhengen. Om kjøpet er lånefinansiert vil nok ikke denne retten få høyere prioritet enn banken, såfremt ikke låneavtalen og -betingelsene endres. Noe godt svar har jeg ikke kompetanse til å gi, men jeg tror dere stiller svakt i eventuell tvist eller personlig konkurs ( enkeltmannsforetak vil ofte ende i dette ved eventuelle problemer). Edited March 29, 2010 by Bjartn (see edit history) Quote Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Dette bør dere iallefall diskutere med en advokat, men avtalen kan jo tinglyses. Kanskje dere har noen spesielle særrettigheter i avtalen? Fordelen er at en eventuell ny eier ikke kan klage over ditt og datt med at han umulig kunne vite.. osv osv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts