Guest Kaptein Fredrik Startet 27.Mars.2010 Del på Facebook Startet 27.Mars.2010 jeg skal ha en 12 volt lanterne foran på min båt men jeg kan ikke strekke kabler dit...Kan jeg da mate lanterna med 9 volt? Vil det lyse greit? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 hørtes ut som en kortvarig dårlig løsning - ikke noe som heter KAN IKKE Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
borghans Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Lys blir det, men det blir et svakt lys. Akkurat som lommelykta når batteriet er nesten tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 nei det vil knapt lyse. du får kjøpt rundtlysende lanterne som går på batteri som ser ut som ei stavlykt bare at glasset er som en kuppel. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Ikke rundtlysende lanterne, en rød/grønn lanterne. Takker for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hva er problemet, Fredrik? Hvis du kun får fram 9 volt til denne lanterna, kan du jo bare sette inn 9 volt lyspære? Og alt vil lyse som du ønsker, forutsatt at pæra har effekten i watt som den skal ha. Et 12 volt anlegg er kun 12 volt hvis den yter denne spenningen der hvor spennningen skal brukes. Er det 9 volt på kontaktene på lanterna, så er det 9 volt som gjelder... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 En 12 V pære som fødes med 9 V vil lyse med ca 50% av den originale lysstyrken. Hvis du f.eks har en 10 W pære vil den da lyse omtrent som en 5 W. Dvs hvis du velger 9 V spenning så må du velge deg en pære med dobbelt så mange watt som du egentlig trenger. Men hvis tanken er å føde den med et lite 9 Volt batteri; da lever ikke batteriet lenge - men pæren får evig liv Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Den som vil, den kan Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 (redigert) Jeg har egentlig ikke noe elektrisk på båten min enda, men jeg bestilte en rundtlysende lanterne i går, skal kjøpe bryterpanel fra biltema når det kommer til sjetten. Men det blir dårlig å strekke kabler helt frem i båten og opp, siden jeg har en åpen båt. som dere ser er det dårlig å strekke kabler foran.... har sett på biltema etter 9 volts pære, fant ikke noe der. Redigert 28.Mars.2010 av KapteinFredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Å jeg tenkte og sette på en 9volt kontakt på lanterna. Der hvor man skal sette på kabler til 12 volt. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikM Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Sjekk ut denne. Har hatt en sånn selv, fun ker greit nok. Følger med noe feste-braketter o.s.v. http://maritim.no/product.aspx?id=20151&am...upkey=006002073 Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hei Kaptein Fredrik Finnes det ikke uttak til lanterner på motoren din? De fleste påhengere har jo et uregulert uttak til netopp dette. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Sjekk ut denne. Har hatt en sånn selv, fun ker greit nok. Følger med noe feste-braketter o.s.v. http://maritim.no/product.aspx?id=20151&am...upkey=006002073 men den er rundtlysende, men takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hva med denne? LED lanterne med rødt og grønnt lys Navilight Det opplegget du holder på med nå, vil desverre bli en fjasko med vanlig glødelampe. Sorry to say. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Som sagt er jeg 14 år og det er begrenset med penger. Jeg har brukt alle penger på båten. Men jeg kan modifisere en LED pære så jeg kan sette det inn i lanterne så drive alt på 9 volt:? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Er stygt redd for at du kommer til å bruke mer på batterier enn det du sparer på å lage noe selv. En annen ting er at lanterner faktisk skal være godkjennt. Det er krav både til lysstyrke og til hvor store sektorer det skal lyse opp. Er redd du bare vil få et "koselys" som ikke har annen funksjon enn at du tror du har lanterner. Den Navilight saken koster ca 400,- på Redningsselskapets hjemmesider og kan være forskjell på liv og død om de andre ikke ser deg i mørket. Du får slå i bordet med forskriftene til foreldre. De kan jo ikke sende deg ut i mørket uten godkjennt utstyr. Det finnes jo bare en Kaptein Fredrik og de vil vel ikke miste deg på havet? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 (redigert) Skal du ha lanternen fremme eller bak? Vist du skal ha den fremme kan du jo bare strekke ledninger inni skrogsiden. På disse båtene er det nok som regel ''luft/rom'' i skroget. Vist du borrer deg et lite hull fremme og bak (mest usynlige) og strekker ledninger frem Men pass på og ta sikaflex e.l i hullene etterpå, så du ikke får vann og skit inn i skroget som begynner og stinke tilslutt Noe sant Redigert 28.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Jens_P Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Tror heller jeg ville gått for et lite blybatteri og lader. f.eks Biltema 12V/7,2Ah eller 12V/10Ah. Artikkelnr 80410 eller 80411. Om du ikke har lader, så er denne helt grei til dette bruket. artikkel 37707 Ha dette ombord og rigg opp når det er behov. Sørger du for at batteriet er fulladet når du setter det bort bør det vare i 3 - 5 år - minst! Eventuelt kan du se på dette sammen med diodepærer for å øke brukstiden. Har benyttet dett opplegget til lyskaster på snøfreser'n i 6 år nå. Fungerer helt greit. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gunga Din Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2016 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Å jeg tenkte og sette på en 9volt kontakt på lanterna. Der hvor man skal sette på kabler til 12 volt. Ikke velg den løsningen Fredrik; den typen batteri som denne kontakten hører til vil bare klare å lyse noen få minutter med en brukbar lanterne. Det vil være bortkastede penger og bortkastet arbeid. Det vil være bedre som enkelte er inne på, å sette et lite "bilbatteri" forut i båten og så lade det av og til. Bilbatterier som ikke lenger klarer å dra starteren i en bil med god fart vil være fullt brukbare i lange tider til ditt lysbruk. Slike batterier får du gratis hos forhandlerne - ja de er faktisk glad for å få dem bort Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tilde Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 (redigert) Hvor stor er båten din, Kaptein Fredrik? Så vidt jeg kan se av bildene er den antagelig ikke større enn at du etter forskriftene kun trenger en rundtlysende hvit lanterne? Jeg antar også at behovet ditt ikke er å kjøre rundt i mørket sammenhengende i mange timer Da kan DENNE være et rimelig og godt alternativ. Dette er en rundtlysende og batteridrevet led-lampe på stang som du kan sette opp ved behov. Slik jeg ser det, ville denne være midt i blinken for deg, du slipper ledninger og billig er den også. Maritim har utsalg på Slependen, så overtaler du pappa, er det kun en liten biltur dit. Hvis du likevel ønsker en fast installasjon, kunne det være nyttig å vite: Hva slags motor har du? Har denne mulighet til å lade et lite bil/mc-batteri? Hvor stor er båten? Trenger du kun en hvit rundtlysende lanterne eller skal du ha "full pakke" med topp-, styrbord-, babord- og akterlanterne? Trenger du strøm til noe annet? Musikkanlegg? En håndholdt lampe til fiske eller annet bruk? Alt er jo mulig, men "alt" koster automatisk litt mer penger Redigert 28.Mars.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hvor stor er båten din, Kaptein Fredrik?Så vidt jeg kan se av bildene er den antagelig ikke større enn at du etter forskriftene kun trenger en rundtlysende hvit lanterne?.... I dette tilfellet er det neppe "størrelsen", men derimot farten som tilsier at han må føre sidelanterner. Men han kan fortsatt kombinere topplanterne med akterlanterne, i form av en enkel rundtlysende. Såvidt jeg har forstått ønsker han ikke å ha denne kombinasjonen..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
logget av Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hva sier regelen her Poseidon. Er det for eks. mulig å benytte en lanterne hvis man bare ikke kjører full gass etter at det har blitt mørkt. Det er vel uansett en fordel å kjøre litt sakte med en slik båt når sikten er begrenset, for tømmerstokkene har jo heller ikke lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hva sier regelen her Poseidon.Er det for eks. mulig å benytte en lanterne hvis man bare ikke kjører full gass etter at det har blitt mørkt. Ja, her går det på farten i øyeblikket. Dvs hvis man sakker ned under 7 knop og tusler stille og rolig hjem så er det OK med kun en hvit rundtlysende lanterne. Men reglene sier også at man da skal være ekstra oppmerksom ettersom andre fartøyer ut fra denne ene hvite lanterne ikke kan bedømme hvilken båt de ser. Dette er i motsetning til den berømmelige 16-årsregelen som går på "... hastigheten båten kan oppnå, med den aktuelle personen ombord...". Men uansett: alt lys på en båt i mørket er bedre enn ingenting Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 (redigert) Ja, her går det på farten i øyeblikket. Dvs hvis man sakker ned under 7 knop og tusler stille og rolig hjem så er det OK med kun en hvit rundtlysende lanterne. Svar Nei..... regeln säger (ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, det håller ikke att bare slakke av til under 7 knop. Kustbevakningen tog en gummibåt her, förre sommaren han blev bötelagt för att han bare hade en runtomvisande vit lanterne. böterne var like höye som om han hade kjört utan lanterne, vilket iseg kan tyckas kunstigt kommentarena under de Sv Sjöveisreglerne kommenterer også dette Motorbåt med längd under 7 meter, vars maximifart ej överstiger 7 knop, får föra endast en vit, runtlysande lanterna. Om möjligt skall sidoljus föras. Sidoljus skall föras om båten kan göra högre fart än 7 knop. Det räcker således inte att endast dra ner farten för att få föra bara det vita ljuset. http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Ge...oreskrifter.pdf Redigert 28.Mars.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.