Jump to content

12 volt pære på 9 volt?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Svar Nei.....

 

regeln säger

 

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop,

 

det håller ikke att bare slakke av til under 7 knop......

 

Den var interessant Gunga Din :wink:

Så langt jeg kjenner til leses denne regelen her i Norge som ". ... hvis høyeste fart i øyeblikket ikke overstiger 7 knop....".

 

Men det ville vært kjempeflott om noen kunne bidra med en veldokumentert avklaring.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

fann artikkeln i SXKs tidning På Kryss

 

En Fundering.......

 

http://www.sxk.se/verksamhet/attaglas/attaglas0901.pdf

 

 

Vad som gjør det hele mer intressant er en gummibåt med 4 vuxne ombord.....den kommer ikke opp i planing dvs mindre en 7 knop

så ovanstående fall som er beskrivet så kan ikke den gummibåten gå fortare en 7 kn

(men samme båt med 1 vuxen lett kan gjøre 15 knop........)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis det stemmer det som står i avataren din så har du en Terhi Microfun,disse båtene er vel lagd i abs-plast med skum imellom, skjønner godt at du ikke vil borre hull i den for å føre frem kabel. tror jeg ville satset på noe annet enn 9 volts batteriet,det har alt for dårlig kapasitet til å lyse særlig lenge! se etter type nødlanterne med batterier inni!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Er det tvil rundt minimumskravet så kan man heldigvis gardere og heve sikkerheten uten at noen legger seg oppi dette. Kanskje noen av de erfarne innen nattseilas kunne gitt en liten ”moralpreken” i form av å fortelle trådstarter hvilken fordel det er å utstyre båten med lanterner ut fra sunn fornuft.

 

Jeg tror det kan være lærerikt for ham på sikt, -om han kanskje ikke har nok penger til det han trenger i dag.

 

Kanskje til og med jeg en gang kan si til mine barnebarn: Nei dere får ikke bruke jolla på kvelden, for Poseidon sier det ikke er lurt å være på sjøen uten ordenlige lanterner, og han har greie på hva han snakker om. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

..... med 4 vuxne ombord.....den kommer ikke opp i planing dvs mindre en 7 knop så ovanstående fall som er beskrivet så kan ikke den gummibåten gå fortare en 7 kn (men samme båt med 1 vuxen lett kan gjøre 15 knop........)

 

Her ser det ut for at de har vært utsatt for en overivrig tjenestemann, det finnes dessverre/heldigvis en hel del av den sorten, med forskjellige farger på kalotten :flag_sw::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

colreg.....

 

ii) a power-driven vessel of less than 7 meters in length whose maximum speed does not exceed 7 knots may in lieu of the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule exhibit an all-round white light and shall, if practicable, also exhibit sidelights.

 

 

den norske og svenske øversættning er lik ovanstående......

 

skulle de mene att man kan klare seg med endast runtlysande vit gjennom at redusere farten.....så skulle det stått noe slikt

 

ii) a power-driven vessel of less than 7 meters in length whose speed does not exceed 7 knots may in lieu of the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule exhibit an all-round white light and shall, if practicable, also exhibit sidelights.

 

men håller med deg att KBV var litt vel nitisk i dette fallet......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis du likevel ønsker en fast installasjon, kunne det være nyttig å vite:

 

1.Hva slags motor har du?

Har denne mulighet til å lade et lite bil/mc-batteri?

 

2.Hvor stor er båten?

Trenger du kun en hvit rundtlysende lanterne eller skal du ha "full pakke" med topp-, styrbord-, babord- og akterlanterne?

 

3.Trenger du strøm til noe annet?

Musikkanlegg? En håndholdt lampe til fiske eller annet bruk?

 

Alt er jo mulig, men "alt" koster automatisk litt mer penger :wink:

 

1.Jeg kan ta ut vekslelstrøm av motoren min. Jeg lagde en likeretter men har ikke prøvd den enda. Laderegulator blir det værre med.

2. Egentlig full pakke...

3.Som jeg har pratet om tidligere, var det planer om å ha et musikkanlegg. Noe jeg da har gjort ferdig og klart for 12 volt. Og jeg har planer om å ha masse dioder under benker og overalt:)

 

Jeg har bestilt en rundtlysende lanterne jeg skal ha bak og den kommer onsdag. Jeg tror jeg lar lanterna foran vente litt, jeg har ikke engang prøvd båten min før. Mitt innlegg #31 var litt idiotisk fordi jeg ikke fikk sett at det var 2 sider......

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...