Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Yanmar 4JH3-DTE

 

Merkelig. Sjekket oljenivået for et par uker siden. Båten hadde stått i noen dager. Den viste ca. 1 cm under toppmerke på peilepinne. Fylte opp til merke. Sjekket oljen igjen i dag og den viser lang over toppmerke, ca. 1 cm.

Jeg skal se etter igjen neste gang vi er ved båten men dersom det for mye olje bør jeg ta ut noe? Er det skadelig å kjøre motoren med ca. 3 –  5 dl for mye olje?

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
  • 2 uker senere...

 

Yanmar 4JH3-DTE

 

Merkelig. Sjekket oljenivået for et par uker siden. Båten hadde stått i noen dager. Den viste ca. 1 cm under toppmerke på peilepinne. Fylte opp til merke. Sjekket oljen igjen i dag og den viser lang over toppmerke, ca. 1 cm.

Jeg skal se etter igjen neste gang vi er ved båten men dersom det for mye olje bør jeg ta ut noe? Er det skadelig å kjøre motoren med ca. 3 –  5 dl for mye olje?

 

 

Hei. Sjekk brukerhåndboken til din motor. Det er i alle fall slik på min 6lpa-dte at man skal peile oljen 5-10 minutter etter at motoren er stoppet. Først da får du korrekt avlesning. 

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Vi har en Saga 315 med Yanmar 6LPA-DTP. For et par uker siden byttet jeg temperatursensoren i eksosslangen pga falsk alarm når motoren var i gang ("gløding" med varierende styrke i alarmlampa i dashbordet, ingen akustisk alarm). Problemet med "gløding" i alarmlampa forsvant  da den nye sensoren ble montert.  

 

I flg håndboka for motoren skal alarmlampene for lading, oljetrykk og eksosslange-temperatur lyse når tenningen slås på. I dashbordet mitt er det kun ladelampa og oljetrykkslampa som lyser når tenningen slås på. Eksostemperatur -lampa lyser ikke. Jeg har ikke lagt merke til hvordan dette var før eksostemperatur-sensoren ble byttet. 

 

Jeg regner med at flere av dere med 6LPA-motor har samme alarmdisplay som jeg, og er veldig nysgjerrig på hvordan eksostemperatur-lampa oppfører seg hos dere når tenningen slås på!

 

 

 

Link to post

..

Jeg regner med at flere av dere med 6LPA-motor har samme alarmdisplay som jeg, og er veldig nysgjerrig på hvordan eksostemperatur-lampa oppfører seg hos dere når tenningen slås på!

 

Min lyser sammen med glødelampa, når glødelampe slukker starter jeg maskinen, så slutter eksoslampa å lyse et par sekunder etter sammen med at alarm slår seg av. (6LPA-STP2)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Vi har en Saga 315 med Yanmar 6LPA-DTP. For et par uker siden byttet jeg temperatursensoren i eksosslangen pga falsk alarm når motoren var i gang ("gløding" med varierende styrke i alarmlampa i dashbordet, ingen akustisk alarm). Problemet med "gløding" i alarmlampa forsvant  da den nye sensoren ble montert.  

 

I flg håndboka for motoren skal alarmlampene for lading, oljetrykk og eksosslange-temperatur lyse når tenningen slås på. I dashbordet mitt er det kun ladelampa og oljetrykkslampa som lyser når tenningen slås på. Eksostemperatur -lampa lyser ikke. Jeg har ikke lagt merke til hvordan dette var før eksostemperatur-sensoren ble byttet. 

 

 

Hei

 

Jeg regner med det er denne lampa du snakker om:

 

bilde

 

Originalt er ikke denne koblet til en temperatursensor i eksosslangen, men til en strømningssensor i sjøvannsinnløpet på intercooleren, som pleide å stå her:

 

bilde

 

På dette bildet fra medlemmet "topa" sin tidligere Scand Baltic 2006-modell er det bare en plugg som står der.  I min båt står det en 2002-modell av 290-hesteren med en sensor der, som merker om det er fart på sjøvannet eller ikke.  Det kan jo gjerne resultere i varm eksos, men jeg syns de heller burde målt eksostemperaturen, evt. endret navn på lampa.

 

Jeg har opplevd at den har fått "Exhaust"-lampa til å lyse når det var for dårlig fart på sjøvannet, fordi jeg tok inn falskluft via lokket på sjøvannsfilteret (som ligger over vannlinja).  De sluttet å ha en sånn sensor der, fordi det var noen bevegelige deler som kunne slite hull på forseglingen til elektronikken, og så begynte man å få falsk alarm.  Det er mulig Saga eller noen har koblet opp en temperaturmåler på selve eksosslangen din mot den kabelen som normalt skulle gått hit.  Jeg har ikke tidligere hørt om en sånn løsning fra båtverft, men det høres jo ut som en god ide.

 

I det originale opplegget gikk kabelen via en timer på bakenden av intercooleren, noe som påvirket oppførselen på "Exhaust"-lampa når du satte på tenningen.  Timeren er sikkert ikke i bruk på din båt.  (Det henger vel to sånne timere der. Den andre gir forsinkelse på nivåalarmen for kjølevæske).

Link to post

arnearmoa, takk for utførlig kommentar, som vanlig!

Ja, dette var en ny vinkling på problematikken! :-)

 

Det du skriver stemmer jo med det som er skrevet i håndboka (datert 20.10.2005) om "eksostemp-lampa" i alarmpanelet, nemlig at denne skal varsle ved for dårlig gjennomstrømning i sjøvannsdelen av kjøleanlegget. Jeg skal sjekke ved første anledning om motoren min har en slik gjennomstrømningssensor, men etter det du skriver, er vel dette tvilsomt (2206-modell). Det kan kanskje også være forskjell på STP og DTP-utgavene av motoren mht dette(?).

 

Da jeg tidligere i sommer tok opp problemet med "gløding" i "eksostemp-lampa" med Yanmar Norge, og lurte på om dette kunne ha noe med den temperatursensoren som sitter i eksosslangen å gjøre, fikk jeg følgende svar: "Til denne motortypen har vi levert temp.sjalter til eksos, art. nr. NS4041 580885 – kr 472,- + mva. Kan bestilles hos nærmeste Yanmar forhandler." Jeg kjøpte så denne sensoren og monterte den inn i stedet for den opprinnelige. Glødingen i alarmlampa forsvant umiddelbart og stemningen i rederiet steg umiddelbart til passende nivå.  :smiley: 

 

Da jeg var innom Fuglevik båtservice og hentet sensoren, spurte jeg om de visste hvordan den virket. Svaret var kort og greit at dette er «bare er en «vanlig termostatbryter». Det virker jo nesten usannsynlig at «eksosalarmlampa», som opprinnelig er designet for å motta signaler fra en bevegelig gjennomstrømningsmåler, uten videre skal skjønne signalet fra en enkel «på/av-bryter». Kanskje også deteksjonskretsen til lampa er endret etter at Yanmar sluttet med å montere gjennomstrømningssensoren?

 

Bildet nedenfor viser den temperatursensoren som er montert i eksosslangen.

bilde

 

 

Ny rapport følger når jeg har vært en tur innom båten.

 

  

Link to post

Bildet nedenfor viser at det ikke er montert noen gjennomstrømningsmåler for sjøvannskjølingen i motoren min (se oppe i høyre bildedel). Hullet til måleren er plugget.

Da satser jeg på funksjonen til denne ererstattet av temperatursensoren i eksosslangen.

Når så øvrige tilbakemeldinger tyder på at det ikke skal lyse i alarmlampa for eksostemperatur når tenningen er på, så lener jeg meg tilbake i skipperstolen og nyter det som måtte være igjen av sommeren 2016!

 

Takk igjen til alle sammen for nyttige for tilbakemeldinger! Her er det stadig vekk noe å lære!

bilde

Link to post

Det virker jo nesten usannsynlig at «eksosalarmlampa», som opprinnelig er designet for å motta signaler fra en bevegelig gjennomstrømningsmåler, uten videre skal skjønne signalet fra en enkel «på/av-bryter». Kanskje også deteksjonskretsen til lampa er endret etter at Yanmar sluttet med å montere gjennomstrømningssensoren?

 

  

 

Hei.  Jeg beklager at jeg av og til bruker ordet sensor når jeg mener "bryter" eller hva det kalles når den er av typen av/på (åpen/lukket).  Den jeg har på intercooleren har en ring som beveger seg oppover når det er strømning.  Den kobler til eller fra når ringen passerer rundtomkring halvveis et sted (litt forskjellig på oppover og nedover).

 

Det er uansett ikke en optimal løsning, sammenlignet med løsningen du har, Arvid_A.  For det første skal det ikke mye gjennomstrømning til før den saken min er fornøyd, trolig under halvparten av tomgangsflow, basert på min opplevelse av episoden med lekkasje i sjøvannsfilteret.  Det blir jo i knappeste laget når man fyker avgårde med tre-fire tusen rpm.  I tillegg vil den ikke merke noe til om en slange etter intercooleren hopper av eller ryker.  Og kjøleren til frostvæska er jo siste bruker før miksebendet.

 

Den løsningen du har burde nesten vært påbudt.... Da får du alarm nesten før kjølevæsketemperaturen rekker å stige.

Link to post

Hei igjen arnearmoa!

 

Slik du beskriver gjennomstrømningssensoren som en "av/på-bryter", skjønner jeg bedre hvordan den sannsynligvis uten videre kan erstattes av den "termostatkontakten" som sitter i båten min. Dette er dermed sikkert noe som du kan montere også i din båt, ved å skjøte inn en 15-20cm lang bit syrefast rør i eksosslangen, lage  hull i røret og sveise på en mutter med gjenger for temperatursensoren. Delenummeret til sensoren står i innlegg #943 ovenfor.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Noen som har erfart at slange (endedeksel) hopper av gearoljekjøleren når motor kjøres hardt? Har en NB 820 med 4LHA-DTE 184 HK og har opplevd noen ganger nå at motorrom/kjøl har blitt fullt med vann. Det oppstår når motor kjøres over 3000 rpm. Virker som om det blir for stort trykk i sjøvannsystemet. Sansynligvis restriksjoner i oljekjøler eller eksosbend. Gearoljekjøler ble staket opp for 1 mnd siden og den var fin. Symptom på at slange hopper av er at eksosen mister kjølingen og begynner å ryke. Samtidig som innsug/turbo er i nærheten av gearoljekjøler/lekkasjen. Motor går da ujevnt.

 

Hadde vært fint å fått tips om hva andre har funnet ut, før jeg begynner å skru :-)

 

bilde

Link to post

Jeg tror også du bør sjekke opp eventuelle tilstoppinger i systemet først. Hva med å starte med en renserunde med "Systemrens"?
Lag en passende mengde Systemrensblanding  (15-16 liter?) i en plastdunk. Ta av slangen for sjøvannsinntaket og stikk den ned i dunken på samme måte som når du vinterkonserverer saltvannskretsen. Starte opp og la motoren "slurpe" dette i seg på samme måte som når du vinterkonserverer saltvannskretsen med frostvæske. Stopp motoren og la blandingen stå i systemet et par døgn.

Link to post
  • 2 uker senere...

4JH3 DTE Ventiljustering.

 

Tenkt å ta en ventiljustering nå til høsten. Dette klarer jeg selv bare jeg finner riktig arbeidsbeskrivelse. Fant følgende på en engelsk båt forum og lurer på om noen kan bekrefter framgangsmåten.

 

On the Yanmar 4JH the number 1 cylinder is the one closest to the flywheel (transmission). The valve arrangement from the flywheel end is, exhaust-intake, exhaust-intake, exhaust-intake, exhaust-intake. The valve adjustment for both intake and exhaust valves is .008in (.2mm). Double check the recommended clearance for your engine.

 

1. Using a 17mm wrench, loosen all four injection line one turn at the injector. This will prevent the engine from starting while you are turning it by hand. Remove the valve cover.

 

2. Turn the engine clockwise from the alternator end of the engine. This is #4 cylinder end. Turn the engine until the exhaust valve opens (goes down) and begins to close (move up) on #4 cylinder. Continue barring until the intake valve on #4 cyl. just begins to move (open). STOP. This puts number one cylinder at TDC compression.

 

3. Adjust #1 cyl. (flywheel end) exhaust and intake valves, #2 cyl. intake and #3 cyl. exhaust.

 

4. Bar the engine 360 degrees. Now adjust the valves that were missed in step #3. The exhaust on #2 cyl, the intake on #3 cyl and the intake and exhaust on #4 cyl. I usually chalk or mark the valves that are first adjusted in step #3. Then adjust the ones that are not marked during this adjustment cycle.

 

5. Tighten the high pressure fuel lines , put the valve cover back on with new gasket and start the engine.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...