Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

6LP - 290Hk- oppdager at det er lite vann i ferskvannskretsen. Fyller på og prøver å starte. Meget tungstarta, virker nesten som batteriet er dårlig, men det stemmer ikkje. Den er bare tung å dra. Starter til slutt. Etter stopp er den lettstarta igjen. Sjekker kjølevannet. Mangler masse. Fyller på 4-5 liter, men det bare "renner unna" uten å komme ut under motoren. Prøver en start - meget tungstarta igjen. Misstenker vann i sylinder, og får nokon til å slepe oss heim etter helga.

 

Har beslutta at no er sesongen over og skal landsette i morgon. Då tar eg og ut motoren for å starte demontering og feilsøking. Kva kan eg forvente å finne?

Link to post
Share on other sites

Hvilken kjølevæske bruker du, og hvor ofte bytter du?

Silikat osv. i kjølevæsken er ikke bra for en varm eksosmanifold i aluminium. Kan tære hull gjennom skillet. Da renner vel kjølevæsken ned gjennom en åpen eksosventil. Det er motbakke til turboen.

Bruker Longlife Silikatfri, byttes årlig før opplag. Men, fordi den kjølevæska som var på når eg kjøpte båten var meget skitten, kjørte eg systemrens på kretsen for nokre mnd siden. Kva vedlikehold det har vert før er eg usikker på. Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henger meg på: Spørsmålet i #962 fikk godt svar her. Vurderer å kutte ut det elrmentet!

Det kutter du ut ug det for godt. Det har kun en misjon, miljøkrav for papirflyttere.

Min 2003 6LY2 440hk som er 6 cyl versjonen av din motor fikk varmeelementene frakoplet i 2003.

Den starter nesten før du får tatt i svitsen midtvinters uansett.

Ryker kanskje litt mer de første minuttene etter oppstart men det driter jeg i.

 

 

Link to post
Share on other sites

6LP - 290Hk-

 

Har beslutta at no er sesongen over og skal landsette i morgon. Då tar eg og ut motoren for å starte demontering og feilsøking. Kva kan eg forvente å finne?

Kunne det vert lurt å bytte olje og filter og sirkulere rein olje, slik at motor lager osv har det bra. Dersom det bare er varmeveksleren så treng du kanskje ikkje demontere meir. Men då må ikkje motor få stå med forurenset olje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kunne det vert lurt å bytte olje og filter og sirkulere rein olje, slik at motor lager osv har det bra. Dersom det bare er varmeveksleren så treng du kanskje ikkje demontere meir. Men då må ikkje motor få stå med forurenset olje.

Takker, det rådet tar eg med meg i morgon.

 

Men dersom det bare er varmeveksleren, ville da motoren bli tungstarta kvar gong eg fyller vann på? Er ikkje det eit teikn på at vannet finn vegen inn i ein sylinder? Om det var varmeveksleren ville vel ferskvannet bare gå i sjøvannet?

 

NB: eg er ingen motormann, så eg spør fordi eg ikkje veit?

Link to post
Share on other sites

Ja, det ser ut som det har tatt veien i oljen. Den er ikkje veldig lys grå, men har eit snev av gråfarge i det svarte. Nivået er og over max på kald motor, det har pleid å ligge rett under.

 

Er nok ingen tvil om kor vannet havner, spørsmålet er korleis det kjem seg dit. Får vel bare åpne opp og sjå kva tilstanden er.

 

Landsetter i dag, så begynner vi umiddelbart på jobben med å få ut motoren. Setter den på pall for å kunne jobbe greit med den.

Link to post
Share on other sites

 

 

Er nok ingen tvil om kor vannet havner, spørsmålet er korleis det kjem seg dit. Får vel bare åpne opp og sjå .

Varmeveksler tar i mot eksos fra motoren og kjøler eksosen med vatnet som sirkulerer. Dersom det går hull mellom vatndelen og eksosdelen inni varmeveksler så vil vatn kunne renne inn eksosport inn i toppen, der finn vatnet ein eksosventil som er åpen, og renn ned i sylinder oppå stempel. Derfor får du en slags "vannlåsing" når du kjører startmotor, altså tung å dra over topp pga det er vatn inni. Vatnet vert pressa forbi stempel og ned i bunnpanna.

Eg har høyrt om stempelstaker / råder som har vorte bøyd av vannlåsing, idet motor starter så kan det fortsatt ligge vannrester som gir alt for høy kompressjon på ein enkel sylinder. Men slik skade trur eg sjeldan skjer.

Eg ville fått på frisk olje. Av med varmeveksler, og tatt en sylinderlekkasjetest (trykkluft målt med manometer) for å sjekke ventiler og sylindre. For å få det til må du antagelig ut med dysene og lage eit adapter for å sette trykk der dysene er montert.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Motoren har jo oppsamling trau under oljefilterne.

Skru løs filterne pg la de renne fra seg i trauet. Men sjekk om silikon slangen fra trauet er på plass, og før den opp i en pøs elns først.

Jeg blender enden på slangen etter hver gang jeg skifter da det blir liggende endel spillolje søl i slangen.

Motoren tar +/- 16 liter olje. Ikke fyll på mer enn ca. midt på mellom oljepeilemerkene.

 

Dette må jeg sjekke for det ble en del gris. Har ikke sett en slik slange.

 

Jeg fikk opp ca 10-11 liter olje. Hvor mye som var i filtrene vet jeg ikke, kanskje noe har et godt anslag? Ja, jeg fylte på til ca midt mellom merkene. Litt vanskelig å anslå hvor mye jeg fylte på da det er vanskelig å se hvor mye som er igjen på 20 liter-kanna. Jeg antar at jeg fylte på 13-14 liter.

Link to post
Share on other sites

Tempest. Her er toppakning en aktuell kandidat.

Har ikke hørt om andre som har hatt problemer med eksosmanifold, men det er jo greit og teste når først delene skal av.

Ja, det blir ein god gjennomgang av alt når eg først har den ute. Håper litt på det "bare" er toppakningen. Har heldigvis ein motorkyndig svigerfar som har forbarma seg over meg og motoren, eg hadde ikkje begitt meg ut på denne jobben uten. Båten er no i naustet, og talja rigga klar. No er det avgårde for å skru laust, så kjem motoren kanskje ut i kveld allerede.

Link to post
Share on other sites

Tempest. Her er toppakning en aktuell kandidat.

Har ikke hørt om andre som har hatt problemer med eksosmanifold, men det er jo greit og teste når først delene skal av.

 

Eksosmanifoilen er iallefall synderen her. Stor lekasje fra vannside til eksosside. Jobber oss videre nedover når motoren først er ute og open, så får vi sjekka om det er følgeskader og.

Link to post
Share on other sites

Litt bilder:

bilde

 

Her var altså synderen. Når vi fyller vann inn der den blå pila peiker, renn det ut att der den røde peiker. 

 

bilde

 

bilde

 

Følgeskader som er konstantert (pga start med vann i sylinder) er at to av stempelstengene (råde?) er bøyd, eller iallefall for korte.

 

Så da blir vinterprosjektet full overhaling. Det blir dyrt men lærerik. Har heldigvis med meg ein god veileder.

 

NB: Om nokon har tips til billige Yanmardeler, så er eg i markedet. Eksosmanifolden har ein veiledande pris på over 35.000,-

Link to post
Share on other sites

Litt bilder:

bilde

 

Her var altså synderen. Når vi fyller vann inn der den blå pila peiker, renn det ut att der den røde peiker.

 

bilde

 

bilde

 

Følgeskader som er konstantert (pga start med vann i sylinder) er at to av stempelstengene (råde?) er bøyd, eller iallefall for korte.

 

Så da blir vinterprosjektet full overhaling. Det blir dyrt men lærerik. Har heldigvis med meg ein god veileder.

 

NB: Om nokon har tips til billige Yanmardeler, så er eg i markedet. Eksosmanifolden har ein veiledande pris på over 35.000,-

Yanmar 6LP er vel bygd på Toyota Landcruiser 100 1hd-fte. Har kun kjøpt enkle komponenter som oljefilter og dieselfilter. Hos Yanmar kosta fin filteret til Yanmar ca 1600 mens Landcruiser filteret på Torshov bilrekvisita kostet 150 kr (dog med god rabatt) og jeg mener flere kjøper f eks regreim til Toyota og bruker på Yanmar. Om man kan gjøre dette på mer "kompliserte" motordeler er usikkert, men kanskje andre kan svare på det.

Link to post
Share on other sites

Synd det ble så alvorlige følgeskader, Tempest.

 

Som Hekkbølgen skriver er 6LP bygget over 1hd-fte motoren fra Landcruiser. 

Jeg kjører med regreim og spennhjul fra Toyota. Valget var lett da jeg så det var Toyota`s delenummer på den originale som satt i fra da motoren var ny. Samme var det med diesel-finfilteret. Det som stod på motoren opprinnelig var grålakkert som blokka, men da jeg skrapet vekk lakken på filteret stod det "Toyota" + delenummer under. 

 

Jeg har inntrykk av at enkelte hos Toyota kjenner til hvilke 6LP-deler som er identiske med 1hd-fte -motoren. Hva med å undersøke litt rundt dette? Hvis det f.eks. står et delenummer i støpen på eksosmanifolden burde det være lett å sjekke hos nærmeste Toyota-verksted.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...