PiperBill Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Det ligger iallfall service manual for Yanmar 4JH3 på dokumentarkivet her på baatplassen.no. Anbefaler å se gjennom den. (LINK) Jeg har den :-) Ventiljustering nevnes med bare en kort settning Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
arnearmoa Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Sorry. Jeg gadd ikke å se etter. Yanmar er av og til ganske elendig på service manualer. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 (redigert) Her er den prosedyren jeg brukte på den 4JH3-DTE som vi hadde i forrige båten: Klaringen mellom vippearm og ventilstang skal være 0,2mm +/- 0,05mm. Kontrollen gjøres på følgende måte: Ta av ventildekselet (tre skruer på toppen). Det ligger en tynn gummipakning (”O-ringtype”) i et spor i dekselet. Ta av dekselet forsiktig så ikke pakningen ødelegges, eventuelt bytt denne! Den forreste ventilen for hver sylinder er inntaksventil, og den bakerste eksosventil. Drei svinghjulet (sakte og forsiktig så man ikke risikerer at moren starter!!) i retning MED klokka sett fra forenden av motoren. Når ventilene på en av sylinderne veksler er stemplet i en av de andre i stilling i øvre dødpunkt. Begge ventilene på den sylinderen som er i øvre dødpunkt, er da ”løse”, og kan kontrolleres/justeres. Tabellene nedenfor angir hvilken sylinder som er i posisjon for justering når ventilene veksler på en annen. Sylinder med vekslende ventiler: 1 - 2 - 3 - 4 Sylinder med ventiler som kan justeres: 4 - 3 - 2 - 1 Redigert 10.September.2016 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Her er den prosedyren jeg brukte på den 4JH3-DTE som vi hadde i forrige båten: Klaringen mellom vippearm og ventilstang skal være 0,2mm +/- 0,05mm. Kontrollen gjøres på følgende måte: Ta av ventildekselet (tre skruer på toppen). Det ligger en tynn gummipakning (”O-ringtype”) i et spor i dekselet. Ta av dekselet forsiktig så ikke pakningen ødelegges, eventuelt bytt denne! Den forreste ventilen for hver sylinder er inntaksventil, og den bakerste eksosventil. Drei svinghjulet (sakte og forsiktig så man ikke risikerer at moren starter!!) i retning MED klokka sett fra forenden av motoren. Når ventilene på en av sylinderne veksler er stemplet i en av de andre i stilling i øvre dødpunkt. Begge ventilene på den sylinderen som er i øvre dødpunkt, er da ”løse”, og kan kontrolleres/justeres. Tabellene nedenfor angir hvilken sylinder som er i posisjon for justering når ventilene veksler på en annen. Sylinder med vekslende ventiler: 1 - 2 - 3 - 4 Sylinder med ventiler som kan justeres: 4 - 3 - 2 - 1 Kjempefint takk! Det stemmer ganske bra med beskrivelsen jeg fikk på engelsk. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Odd Terje Heimen Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Angående slange så hoppet/spratt av på min motor i post #947, så har staket jeg opp intercooler, smøreoljekjøler og gearoljekjøler. Brukte gjengestenger kjøpt på biltema til formålet. Det ble nok for stor motstand og dermed for høyt trykk som forårsaket problemet som bildene viser. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Har samme motor. Hvor mange timer har din gått før problemene kom? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Odd Terje Heimen: Et annet sprs. har du sjøvannsfilter på motoren. Ser i mitt filter at det ofte ligger "urenheter, ror etc" Sitér dette innlegget Link to post
Odd Terje Heimen Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 goggen000: Har gått 400 timer, båt/motor fra 2005. Det er ikke sjøvannsfilter. Flere av kanalene var tette pga sinkbiter. Kan nok være lønnsomt med systemrens en gang i året, feks når en bytter sink. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Hadde også tette kjølere på min 6lp 290hk for 3-4 år siden, der hoppet også slangene av. Bruker nå Systemrens 1 gang i året før zinkbytte. Ikke hatt problemer etter det Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 2556cb: Er dette et problems kun for Yanmar motorer- Hvor får du kjøpt denne systemrensen, og hvordan bruker du den mest mulig effektivt?? Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 2556cb: Er dette et problems kun for Yanmar motorer- Hvor får du kjøpt denne systemrensen, og hvordan bruker du den mest mulig effektivt?? Regner med at kjølere på alle motorer trenger rens en gang iblant, ikke bare på Yanmar. Jeg pleier og kjøpe den hos Maritim men det er sikkert flere som har den. Jeg blander den ut i vann etter instruksjon i en balje, tar av inntak slangen på bunnventilen og legger den i baljen slik at den suger derfra. Så tar jeg av slangen på eksosbendet og legger den også i baljen. Da er det bare og starte opp i noen minutter slik at du får sirkulert væsken i systemet. Etter er det bare og montere på slangene igjen og la motoren stå i 2 døgn med væsken i systemet før du starter opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Dynamoen funker ikke lengre. Lader ikke. 4 cyl.Yanmar 222Hk 2008- mod. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
arnearmoa Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Funker ladelampa di? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 2556cb;Fant systemrens på Maritim, og på bruksanvisningen på flasken var det NB varsel : Fjern alle sink anoder! gjorde du det? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.September.2016 Link til dette innlegget Svart 17.September.2016 (redigert) Funker ladelampa di?Jepp.Alt ser normalt ut på instr.bordet. Startet motoren og gav på litt (1200rpm) men spenningen steg ikke, hverken på starbatteri eller på batteribanken (forbruk). Så var det bare en synder igjen da: Dynamoen. Tatt ut og sjekkes på verksted på mandag. ( med mindre det er feil på 'ladereleet', som jeg ikke kunne finne...) Demonterte også defroster med det samme: Hørtes ut som et fly på full fart . Men der holder det vel ikke med å skifte motor vel? OG tar impelleren i samme slengen. Hvor ofte skal DEN skiftes forresten? Redigert 17.September.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Defrosteren (Eber...) kjøpte jeg ny fra Viknes. 2,5 båtpenge... Dynamoen testet i benk og er ok, så feilen ligger vel på styrespenningen.... Blir litt feilsøking på det i morgen. Men, hvor ofte bør impelleren byttes? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Magne A. Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Men, hvor ofte bør impelleren byttes? Ser i en 4LHA manual at det står faktisk 1000 timer, jeg skiftet påmin 4LHA-DTE litt før 500 timer og den så helt fin ut ! Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Jeg pleier å skifte impeller hvert fjerde år (har kanskje ca. 70 motortimer i året). Passer på at den aldri går tørt, har sjøvannsfilter før impeller og kjøper kun original. Vil helst unngå en situasjon med ødelagt impeller, fare for overoppheting av motor og masse gummibiter i varmevekslere. Hvis jeg ikke hadde hatt en strømningsalarm i sjøvannskretsen min ville jeg nok ha montert en temperaturalarm på miksebendet. Burde gjort det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Øøhhh, Miksebendet? Hvor sitter det? Strømningsalarm? Mener du at du måler vanntrykket etter impelleren? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
arnearmoa Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Jeg mener eksosbendet, den siste komponenten før selve eksosslangen. Det har dobbelvegg, med sjøvann ytterst, som dusjes inn i eksosslangen. Veldig kjekt å følge med temperaturen på dette helst både med målt temperatur og alarm når denne går for langt over normalen, som kan skyldes havarert impeller, tett sjøvannskrets eller inntak, evt. avhoppet slange et sted. Min 6LP-STE har en flottørlignende mekanisme fra fabrikken som gir alarm hvis jeg har svak eller ingen fart på sjøvannet. Men det er ikke så vanlig, og er en dårlig erstatning for temperaturalarm på eksosbendet. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Det er også en mulighet å sette en temperaturprobe gjennom selve eksosslangen etter bendet. Må passe på at det blir tett igjen da, men... Poenget er igrunn å få så rask alarm som mulig hvis du plutselig mister sjøvannet og er på vei mot overopphetet motor. Hvis du kan lese av temperaturen, har du i tillegg muligheten til å se gradvis endring vekk fra normalen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 (redigert) I båten vår (Saga 315 med Yanmar 6LPA-DTP) er det montert en temperaturføler (en slags "termostatkontakt") i eksosslangen. Mer om dette fra innlegg #36 og utover. Redigert 20.September.2016 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 2556cb;Fant systemrens på Maritim, og på bruksanvisningen på flasken var det NB varsel : Fjern alle sink anoder! gjorde du det? 2556cb;Fant systemrens på Maritim, og på bruksanvisningen på flasken var det NB varsel : Fjern alle sink anoder! gjorde du det? Jeg kjører systemrensen før jeg skifter anoder og setter inn nye etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Dynamoen funker ikke lengre. Lader ikke. 4 cyl.Yanmar 222Hk 2008- mod. Noen som har tips? Mener jeg behersker ohms lov rimelig bra, men dette tilfelket var unikt! Etter oppstart målte vi 60 amp til startbatteriet UTEN AT SPENNINGEN PÅ POLENE STEG EN MILLIVOLT! Det endte med at vi startet opp igjen, økte til 1000 rpm og tok en lang tur på kaia. Da vi kom tilbake til båten etter 10 min. viste voltmetret i båten 13,6 volt (stigende). Alså hadde det ikke vært noen feil overhode. Frustrerende å tenke på, særlig når jeg ikke skjønner ÅRSAKEN! Og hvorfor har jeg ikke registrert dette tidligere? Sjekker alltid voltmetret rett etter oppstart for å se at batteriene lades. (Stor takk til Lars H som bisto på telefonen under dette stuntet! :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Vitjaren Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Marwin. Kan det vere glødinga som lurer deg? Den ligg ganske lenge inne på kald motor mener eg å hugse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.