Lars H. Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 (redigert) Det har han fått tips om allerede og skulle henge på et tangamperemeter for glødingen og ta tiden for glødingen, venter spent på resultatet. Redigert 21.September.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tilplan Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 (redigert) Kan det være forvarming av luft inn på denne motoren? 6LPA-STP har det de første fem minuttene ved kaldstart. Den trekker ganske mange titalls ampere. Dette er omtalt flere steder på forumet, og gjerne også tidligere i denne tråden. Det er noen som har koplet ut funksjonen da hovedhensikten er miljøkrav. Redigert 22.September.2016 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Det har han fått tips om allerede og skulle henge på et tangamperemeter for glødingen og ta tiden for glødingen, venter spent på resultatet. Skal montere inn den nye defrosteren på tirsdag, og da skal vi måle strømmen til glødereléet med det samme :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
finnmarken Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 (redigert) Hei, jeg har en slik Yanmar 6LY2M - STE. Nå er det tid for oljeskift. Noen av dere som vet hvilke spesifikasjoner olja må ha. Kanskje denne er bra? Bra pris med 972,- for 20 liter er det i alle fall. YFH 020 CARLUBE 15W40 MINERAL, 20 liter OLJYFH020 EAN: Lager: 10+Veiledende pris inkl. mva.: 972,00 Herav smøreoljeavgift kr 42,60. Høyspesifisert olje for dieselmotorer i yrkesbiler, traktor og båt/industrimotorer. Forhindrer polering av sylindervegger og derved øket oljeforbruk. Beskytter turbo ved fullt turtall og ved stans. SPESIFIKASJONER: API CH-4/SL ACEA A3, B3, B4, E3, E5, E7 Volvo VDS 2 Redigert 23.September.2016 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 (redigert) Jeg ville nok valgt VDS 3 på min. Pleier å bruke denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-2000031301/ Redigert 23.September.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Den er ok den olja der. Du kan også bruke denne. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/ Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Jeg ville nok valgt VDS 3 på min. Pleier å bruke denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-2000031301/ Den er jo ganske mye dyrere, og det er selvsagt greit nok. Spørsmålet er om det er nødvendig, eller om det egentlig har noe å si i det hele tatt?? Hva er egentlig dette VDS 3? Det er jo litt vanskelig "å få tak på" dette. Hva kan konsekvensene være ved å bruke den billigere Biltema-olja som Mix anbefaler eller den nevnte Carlube-olja fra Bema? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Det er ingen krav om vds-3 på din motor. Biltema oljen mix nevnte er mere enn god nok.CI-4. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Men nå har jeg en problemstilling til med min Yanmar 6LY2M - STE. Det virker ikke som den lader. Nå har jeg lest om dette at glødinga trekker strøm, og jeg må nok teste litt til. Saken er at da jeg i går skulle slå på Tv, så ville den ikke tenne. Jeg startet da opp motoren, fordi jeg tidligere har opplevd at TV har skrudd seg av f eks ved bruk av el-toalettet, og tenkte at dersom jeg starta motor ville spenninga øke såpass at da måtte TV tenne. Men nei, det hjalp ingen ting. Jeg målte derfor batteriene mens motoren gikk, og de viste 12,2 volt. Det hjalp heller ikke at jeg økte turtallet på motoren til ca 1000 omdr. Dermed konkluderte jeg med at den ikke lader, men så kom jeg altså på dette med glødinga. Som sagt så må jeg vel teste litt mer, men 12,2 volt var jo veldig lavt da. På min forrige båt, med Ford motor var ladespenningen alltid 14,4. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Glødingen varer vel bare til kjølevæsken har oppnådd en viss temperatur, og stopper uansett etter fire minutter eller noe sånt. Har du målt hvilken ladespenning du får etter fem minutter, eller ti minutter? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Nei, jeg har ikke målt ladespenning etter 5 min., så jeg må selvsagt teste litt mer. Men jeg tror det må være noe feil, for det gikk skikkelig tregt da jeg tok opp dreggen/ankervinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Jeg tror der er under 12V på min de første minuttene før fotvarmeren slår seg av. Om en er ute etter målinger av generell tilstand må det ventes noen minutter. Har forøvrig aldri sett mer enn 14,1V på min 6LPA-STP fra 2007. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Varmeelementene i innsuget på Yanmar 6LPA trekker visst 116 Ampere i fem minutter fra dynamoen starter å lade, eventuelt bare fram til kjølevæsken oppnår 42 grader. Systemet i Yanmar 6LY3 trekker visst ca. 270 Ampere !!!!, men det tror jeg ikke er helt likt som på 6LY2. Uansett, hvis du har sånt utstyr på motoren din, så har du gjerne merkbart underskudd på strøm like etter oppstart, og enda verre hvis du ligger på tomgangsturtall. Det går gjerne hardt ut over spenningen på batteriene (og ellers i båten). Baugpropeller og ankervinsjer trekker gjerne mer strøm på lav spenning, og det har vært tilfeller av at releer har brent seg, eller at f.eks. de stopper når du trenger dem som verst, som f.eks. hvis ankeret slipper pga. økt vind om natta..... Jeg er glad jeg ikke har sånne elementer, og hvis jeg hadde dem, ville jeg koblet dem ut. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Ok, hvis det trekker så mye som 116 amp så må jeg nok teste litt mer. Er disse varmeelementene noe spesielt med Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Les innlegg #962 - 978 Samme problem som på min! Spørsmålet er HVORFOR varmeelementet ligger inne så lenge! Er det noen grunn til det, etter som motoren allerede er startet? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
arnearmoa Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 De skal redusere røyk mens motoren kommer seg opp til brukbar arbeidstemperatur. Tror det er pga. miljøkrav. Jeg har ikke sånne varmeelementer, og syns ikke det ryker særlig mye uansett. Ville gitt blaffen i eventuelle krav og koblet dem ut med en gang. Har også hørt om eksempler på at de har løsnet og blitt med inn i motoren , men jeg tror ikke jeg hadde giddet å fjerne dem for å sikre meg mot det. Ville bare koblet dem ut. Muligens litt forskjellig hvordan man kobler dem ut mellom 4LH, 6LP og 6LY, men for 6LP er det iallfall greit beskrevet her på forumet, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 På vår forrige båt (2004 Baltic HT med Yanmar 290 LPA) koblet jeg de ut etter å ha brent børstene på en av thrusterene pga for lav spenning. I tillegg virket ikke thrusterene rett etter oppstart noen ganger vi skulle gå ut av havner pga dette. Pratet med Yanmar Norge, de sa at det bare var å koble de ut, var kun til noen norske miljøhensyn. . Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Nei, det er ikke så lurt å ha thrustere og ankervinsj fra samme batteri som er til start, når man har denne ettervarmeren. Har dere noe quick fix på hvordan man kobler den ut ? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Det er bare å la motoren gå noen minutter mens en løsner fortøyningene så har varmeren koblet seg ut før avgang. Hos meg så er varmeelementene inntakt og har ikke opplevd noe problemer rundt dette, thrustere er koblet mot forbruk. Noe som forøvrig er vanlig etter commonrail motorene kom på markedet. Men tror ei heller at det har noen betydning om en kobler de ut. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
tobba Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Har en 6LPA-STP 2007 mod. Vurderer elektronisk gass/gir funksjon på denne. Noen som vet om dette er mulig? Pris utført på verksted? Fordeler ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Har en 6LPA-STP 2007 mod. Vurderer elektronisk gass/gir funksjon på denne. Noen som vet om dette er mulig? Pris utført på verksted? Fordeler ulemper? Ja, det er mulig. Har det på min. Fungerer utmerket. Eneste innspillet mitt er at når ettervarmeren er på, som nevnt over (116Amp) så vil EVC gi melding om lav batterispenning. Skjer ikke noe værre enn at den slår seg over i Nød Modus, men fungerer på samme måte som ellers. Dette har hendt et par ganger, så om maskinen ikke får kjørt lenge nok og ladet startbatteri, så kan dette forekomme. Ellers suverent og pålitelig. Enkelt å bytte styreposisjon underveis også (bare å sette I fri og trykke på knappen under spaken) om du har 2 styreposisjoner. Pris vet jeg ikke, da min hadde dette. Redigert 3.Oktober.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Takk, Worry. En av de "store" grunner til at jeg vurderer dette, er støy fra waier etc. Antar at denne støy da bortfaller. Jeg er lite kjent med dette utstyret. Hadde vært artig å hørt noe om priser etc.Er det en spesiell leverandør av dette utstyret som jeg kan kontakte? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Eneste "støyen" hos meg er fra el-motoren (tror den er elektrisk i alle fall..) som slår gearet inn og ut, mykt og fint Hør med Ragnar Ringstad for pris. Redigert 3.Oktober.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Kjapt spørsmål om oljefilteret på 6LP(A), dere som bytter selv, tapper man ojle først og bytter filteret til slutt, siden det står med åpningen nedover. Eller har det ikke noe å si. Pleier filteret å tømmes nå maskinen slukkes ? Redigert 3.Oktober.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Nei, det er ikke så lurt å ha thrustere og ankervinsj fra samme batteri som er til start, når man har denne ettervarmeren. Har dere noe quick fix på hvordan man kobler den ut ? Hei Worry II Hvis det er utkobling av forvarmeren i innsuget du mener, så har jeg tidligere skrevet noe om dette her: https://baatplassen.no/i/topic/48878-yanmar-6lpa-stp-utkopling-av-glødeplugger/?p=666221 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.