Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Det har han fått tips om allerede og skulle henge på et tangamperemeter for glødingen og ta tiden for glødingen, venter spent på resultatet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan det være forvarming av luft inn på denne motoren? 6LPA-STP har det de første fem minuttene ved kaldstart. Den trekker ganske mange titalls ampere. Dette er omtalt flere steder på forumet, og gjerne også tidligere i denne tråden. Det er noen som har koplet ut funksjonen da hovedhensikten er miljøkrav.

Redigert av tilplan (see edit history)

Hei, jeg har en slik Yanmar 6LY2M - STE. Nå er det tid for oljeskift. Noen av dere som vet hvilke spesifikasjoner olja må ha. Kanskje denne er bra?

Bra pris med 972,- for 20 liter er det i alle fall.

YFH 020 CARLUBE 15W40 MINERAL, 20 liter

OLJYFH020

EAN:

Lager: 10+Veiledende pris inkl. mva.: 972,00

Herav smøreoljeavgift kr 42,60.

Høyspesifisert olje for dieselmotorer i yrkesbiler, traktor og båt/industrimotorer. Forhindrer polering av sylindervegger og derved øket oljeforbruk. Beskytter turbo ved fullt turtall og ved stans. 

SPESIFIKASJONER:

• API CH-4/SL
  • ACEA A3, B3, B4, E3, E5, E7
  • Volvo VDS 2
Redigert av finnmarken (see edit history)

Den er jo ganske mye dyrere, og det er selvsagt greit nok. Spørsmålet er om det er nødvendig, eller om det egentlig har noe å si i det hele tatt??

Hva er egentlig dette VDS 3? Det er jo litt vanskelig "å få tak på" dette. Hva kan konsekvensene være ved å bruke den billigere Biltema-olja som Mix anbefaler eller den nevnte Carlube-olja fra Bema?

Men nå har jeg en problemstilling til med min Yanmar 6LY2M - STE. Det virker ikke som den lader. Nå har jeg lest om dette at glødinga trekker strøm, og jeg må nok teste litt til. 

Saken er at da jeg i går skulle slå på Tv, så ville den ikke tenne. Jeg startet da opp motoren, fordi jeg tidligere har opplevd at TV har skrudd seg av f eks ved bruk av el-toalettet, og tenkte at dersom jeg starta motor ville spenninga øke såpass at da måtte TV tenne. Men nei, det hjalp ingen ting. Jeg målte derfor batteriene mens motoren gikk, og de viste 12,2 volt. Det hjalp heller ikke at jeg økte turtallet på motoren til ca 1000 omdr. Dermed konkluderte jeg med at den ikke lader, men så kom jeg altså på dette med glødinga.

Som sagt så må jeg vel teste litt mer, men 12,2 volt var jo veldig lavt da. På min forrige båt, med Ford motor var ladespenningen alltid 14,4. Hva tenker dere? 

Varmeelementene i innsuget på Yanmar 6LPA trekker visst 116 Ampere i fem minutter fra dynamoen starter å lade, eventuelt bare fram til kjølevæsken oppnår 42 grader.  Systemet i Yanmar 6LY3 trekker visst ca. 270 Ampere !!!!, men det tror jeg ikke er helt likt som på 6LY2.

Uansett, hvis du har sånt utstyr på motoren din, så har du gjerne merkbart underskudd på strøm like etter oppstart, og enda verre hvis du ligger på tomgangsturtall.

Det går gjerne hardt ut over spenningen på batteriene (og ellers i båten).  Baugpropeller og ankervinsjer trekker gjerne mer strøm på lav spenning, og det har vært tilfeller av at releer har brent seg, eller at f.eks. de stopper når du trenger dem som verst, som f.eks. hvis ankeret slipper pga. økt vind om natta.....

Jeg er glad jeg ikke har sånne elementer, og hvis jeg hadde dem, ville jeg koblet dem ut.

De skal redusere røyk mens motoren kommer seg opp til brukbar arbeidstemperatur.  Tror det er pga. miljøkrav.  Jeg har ikke sånne varmeelementer, og syns ikke det ryker særlig mye uansett.  Ville gitt blaffen i eventuelle krav og koblet dem ut med en gang.  Har også hørt om eksempler på at de har løsnet og blitt med inn i motoren  :eek: , men jeg tror ikke jeg hadde giddet å fjerne dem for å sikre meg mot det.  Ville bare koblet dem ut.  Muligens litt forskjellig hvordan man kobler dem ut mellom 4LH, 6LP og 6LY, men for 6LP er det iallfall greit beskrevet her på forumet, tror jeg.

På vår forrige båt (2004 Baltic HT med Yanmar 290 LPA) koblet jeg de ut etter å ha brent børstene på en av thrusterene pga for lav spenning. I tillegg virket ikke thrusterene rett etter oppstart noen ganger vi skulle gå ut av havner pga dette. Pratet med Yanmar Norge, de sa at det bare var å koble de ut, var kun til noen norske miljøhensyn.

.

Det er bare å la motoren gå noen minutter mens en løsner fortøyningene så har varmeren koblet seg ut før avgang.

Hos meg så er varmeelementene inntakt og har ikke opplevd noe problemer rundt dette, thrustere er koblet mot forbruk. Noe som forøvrig er vanlig etter commonrail motorene kom på markedet.

Men tror ei heller at det har noen betydning om en kobler de ut.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Har en 6LPA-STP 2007 mod. Vurderer elektronisk gass/gir funksjon på denne. Noen som vet om dette er mulig? Pris utført på verksted? Fordeler ulemper?

Ja, det er mulig. Har det på min. Fungerer utmerket. Eneste innspillet mitt er at når ettervarmeren er på, som nevnt over (116Amp) så vil EVC gi melding om lav batterispenning. Skjer ikke noe værre enn at den slår seg over i Nød Modus, men fungerer på samme måte som ellers. Dette har hendt et par ganger, så om maskinen ikke får kjørt lenge nok og ladet startbatteri, så kan dette forekomme. Ellers suverent og pålitelig. Enkelt å bytte styreposisjon underveis også (bare å sette I fri og trykke på knappen under spaken) om du har 2 styreposisjoner.

Pris vet jeg ikke, da min hadde dette.

Redigert av Worry II (see edit history)

Nei, det er ikke så lurt å ha thrustere og ankervinsj fra samme batteri som er til start, når man har denne ettervarmeren. Har dere noe quick fix på hvordan man kobler den ut ?

Hei Worry II

Hvis det er utkobling av forvarmeren i innsuget du mener, så har jeg tidligere skrevet noe om dette her:

https://baatplassen.no/i/topic/48878-yanmar-6lpa-stp-utkopling-av-glødeplugger/?p=666221

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...