ole: Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Hei, har en Yanmar ysm8 som har 46-års jubileum i år.. motoren går fint og starter som regel på tredje turn, selv etter vinteropplag. Den står i en liten seilbåt, så brukes ikke veldig mye i løpet av året, så jeg har i utgangspunktet troa på at motoren kan gå noen sesonger til. Problemet er at det ikke finnes reservedeler lengre, Så jeg må begynne å se meg rundt etter nyere motor. Og kanskje litt sterkere. 12hk eller noe. er det noen eksperter her som kan si noe om avstanden mellom motorlabber? Trenger jeg å være obs på dette når jeg skal inn med annen motor, eller er det standard? Og høyde på aksling i forhold til innfesting… Link to post
_Bliss_ Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Hvilke prosedyre bruker dere for kontroll av motorolje? Jeg har alltid på mine andre motorer peilet på kald motor før oppstart. Slik jeg tolker denne manualen skal motor kjøres og stoppes for å peile etter noen minutter. Det utgjør endel forskjell på nivået som peiles. Jeg har pleid å holde nivået mellom halvt og øvre merke. I manual står det fyll opp til øvre merke. Hvis en da skal fylle til øvre merke når motor har vært igang, vil nivået være godt over øvre merke ved peiling før oppstart. ved oljeskift fikk jeg ut ca 4,5l. Tror ikke det kan ha vært noe særlig igjen heller. Oljen ser fortsatt ganske ren ut etter noen timers gange. Ifølge manual er det kapasitet på 8l med KM4A. Vinkling på motor vil spille inn her, hvor mye olje får dere på 4jh2-dte? Link to post
Martine29f Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April Heisan. Har 4lhdte fra 1993 som surrer og går og er veldig lettstartet. Peiler olja på kald motor. Tar opp peilestaven og tørker av. Setter den på plass og peiler olja. Ved oljeskift kjøres motor varm. Etter en halvtimes tid benyttes vakuumpumpe fra BT til å suge opp olja Brukermanualen stemmer godt. Slik gjør jeg det.... Link to post
rojoh Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Hei. Har en eldre Sjøvannskjølt Yanmar 3QM30 Motoren funger bra, men olje forsvinner ned i kjøl. Fylte på 4 liter. Olje peiling viste ca mitt på peilestav. Startet opp og Ingen problem Ser ingen svette elle lekasje på motoroen. Hvor er bunnpluggen plassert. Kan det den ha løsnet og skrudd seg av. Må jeg ut med motor Link to post
rogeri Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Hvis motoren lekker, er det oftest i tetningene rundt tappen. Framme eller bak. Hvis du har mye blårøyk kan det være at motoren fobruker olje under gange. Hadde bunnpluggen manglet ville motoren være helt uten olje og havarert. Hvis du ikke ser lekkasjene ombord kan det være greit å ta ut motor for nærmere ettrsyn. Link to post
rojoh Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Takk for svar. Ingen blårøyk Ser ingen oljelekasje eller svetting på motor. Fylte på olje en ettermiddag. Kjørte motoren en god stund. Neste dag peilet jeg oljen før oppstart. Da ver det helt tomt iflg peilepinn. svart olje i bunn av båten Hvor ligger den tappen du nevner Link to post
J-Å Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April @rogeri mener vel selve veivakslingen. Så altså innenfor svinghjul og reimskive nede i hver ende av motoren, rett over bunnpannen. Prøv gjerne å legge papp under motoren, så ser du lettere hvor det drypper. Link to post
HRH-Z Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Hei, jeg tipper det er rustet hull i bunnpanne, dvs motor må ut og bunnpanne må skiftes ut. Link to post
dieselfan Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April rojoh skrev for 8 timer siden: Hvor er bunnpluggen plassert. Link to post
dieselfan Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April HRH-Z skrev for 2 timer siden: jeg tipper det er rustet hull i bunnpanne, Nå er jeg litt høy på bamsemoms men mener denne motoren har støpt bunnpanne. Om jeg ikke blander motorkodene så står også oljenivået veldig høyt i forhold til pakningen til bunnpanne.. med alt det fører med seg. TS - kommer du til med speil slik at du kan se om bunnpannepakningen lekker. Kommer du til med papir/fille slik at du kan tørke bunnpannen ren? Link to post
rojoh Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Som alltid i en båt så er det trangt,men skal prøve i morgen Motoroen og båt har stått tørt på land i 20 med olje i systemet før den vart sjøsatt i fjor, men det kan vel sikkert ruste uansett. Starter og går fint Hva mener du med støpt bunnpanne. Er det fordel eller ulempe Link to post
dieselfan Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April rojoh skrev 57 minutter siden: Hva mener du med støpt bunnpanne. Er det fordel eller ulempe Fordel 👍 Link to post
rojoh Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Takk for svar, Kan det være slik bunnpannen er støpt på og ikke skrudd. Kan den og være uten bunnplugg Link to post
HRH-Z Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Bunnpanne er skrudd på, dersom den er av støpegods så er det neppe rustet hull. Dersom oljenivået synker uten at motor er i gang så må lekkasjen være i området "bunnpanne" og da kan tappeplugg være en kilde, bunnpannepakning også dersom oljen står så høyt at pakningen er under oljenivå. Simringer i begge ender av veiv skal ikke være problemet da disse er plassert over oljenivå, men dersom lekkasjen er under drift så kan simringer være en lekkasjekilde, spesielt dersom motor har stått ubenyttet over mange år(Gummi i simring tørker ut og dermed får man lekkasje). Link to post
HRH-Z Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Tror nok ikke du har så mange andre valg en og ta ut hele herligheten slik at du får full oversikt. Link to post
rojoh Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Huff. Ja må nok det . Men takk for svar Link to post
Lazyjack Svart Søndag 20:02 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:02 dieselfan skrev for 23 timer siden: Hei @dieselfan, kan du bidra med en link til denne tegningen,jeg finner den ikke på yanmar.com Link to post
dieselfan Svart Søndag 20:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:12 rojoh skrev for 13 timer siden: Hva mener du med støpt bunnpanne. En bunnpanne er enten presset til sin form i en stor presse, mellom to formhalvdeler, ofte i tynn stålplate feks 0.8mm Eller den er støpt i en form av flytende metall, vanligst er en blanding av aluminium, magnesium og sink. Tykkelse varierer gjerne mellom 5 og 10mm. Alle båtmotorer jeg vet om har bunnpanne til å ta av. Det, fordi veivaksel, veivlager og rammelager må bygges undenfra. Er du med på dette? Link to post
dieselfan Svart Søndag 20:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:23 Yanmar 3QM30 Se om den virker. Den skal være til: FIG 1. CYLINDER BLOCK Selve tappepluggen finner du på FIG 8. LUB.OIL SYSTEM Ikke la deg forvirre av at både 2QM20 og 3QM30 er dekket av samme skisse, jeg delte den 2 syl bunnpannen. Vill vært bedre å delt den 3 sylindrede.... Link to post
Okkaby Svart Søndag 21:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:28 dieselfan skrev On 26.4.2025 at 22.53: Kan se ut som dette hullet har forbindelse til suge rør som ligger i bunn av bunnpanna. Kan som nevnt sende hele håndboka på mail om noen ønsker, da den er i pdf som ikke går her inne. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Edh1 Svart Mandag 12:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:43 Jeg har en Yanmar 4LH-DTP, aksling, 2006 modell, gått 800 timer. Rundt 2000 omdreininger kommer det litt vibrasjoner. Over og under dette er alt OK, og motoren fungerer helt fint. Kan det være normalt at det på et visst turtall er noe vibrasjoner? Om jeg eventuelt skal feilsøke, hvor bør jeg begynne? Link to post
dieselfan Svart Mandag 15:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:46 Edh1 skrev for 2 timer siden: Om jeg eventuelt skal feilsøke, hvor bør jeg begynne? Var den min ville jeg stirret besatt på en og en motorlabb mens en hjelper starter motoren 4 ganger, har du en eller to som virker å være dårlige, merk undre mutter med "overettmerke", mål byggehøyde, demonter uten å røre undre mutter, vurder mot en ny eller rådspør en fagperson. Link to post
J-Å Svart Mandag 15:51 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:51 Edh1 skrev for 3 timer siden: Om jeg eventuelt skal feilsøke, hvor bør jeg begynne? Kan du fastslå om det kommer fra motor eller fra propell? Er det tendens til vibrasjoner på samme turtall i fri? Propellvibrasjoner kan skyldes ubalanse, før vårpussen kan det være litt ujevnt med rur på bladene f.eks. Link to post
Edh1 Svart Mandag 16:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:47 J-Å skrev 53 minutter siden: Kan du fastslå om det kommer fra motor eller fra propell? Er det tendens til vibrasjoner på samme turtall i fri? Propellvibrasjoner kan skyldes ubalanse, før vårpussen kan det være litt ujevnt med rur på bladene f.eks. Det er ikke vibrasjoner når den ruses i fri. Hadde samme vibrasjon gjennom fjorårets sesong, og nå med ny polert propell. Dvs at jeg kan utelukke groe? Link to post
Edh1 Svart Mandag 16:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:48 dieselfan skrev 1 time siden: Var den min ville jeg stirret besatt på en og en motorlabb mens en hjelper starter motoren 4 ganger, har du en eller to som virker å være dårlige, merk undre mutter med "overettmerke", mål byggehøyde, demonter uten å røre undre mutter, vurder mot en ny eller rådspør en fagperson. Takk for råd, dette skal forsøkes! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn