Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei, har en Yanmar ysm8 som har 46-års jubileum i år..  motoren går fint og starter som regel på tredje turn, selv etter vinteropplag. Den står i en liten seilbåt, så brukes ikke veldig mye i løpet av året, så jeg har i utgangspunktet troa på at motoren kan gå noen sesonger til. Problemet er at det ikke finnes reservedeler lengre, Så jeg må begynne å se meg rundt etter nyere motor. Og kanskje litt sterkere. 12hk eller noe.

er det noen eksperter her som kan si noe om avstanden mellom motorlabber? Trenger jeg å være obs på dette når jeg skal inn med annen motor, eller er det standard? Og høyde på aksling i forhold til innfesting…

Link to post
  • 3 uker senere...

Hvilke prosedyre bruker dere for kontroll av motorolje? Jeg har alltid på mine andre motorer peilet på kald motor før oppstart. Slik jeg tolker denne manualen skal motor kjøres og stoppes for å peile etter noen minutter. Det utgjør endel forskjell på nivået som peiles.

Jeg har pleid å holde nivået mellom halvt og øvre merke. I manual står det fyll opp til øvre merke. Hvis en da skal fylle til øvre merke når motor har vært igang, vil nivået være godt over øvre merke ved peiling før oppstart.

ved oljeskift fikk jeg ut ca 4,5l. Tror ikke det kan ha vært noe særlig igjen heller. Oljen ser fortsatt ganske ren ut etter noen timers gange. Ifølge manual er det kapasitet på 8l med KM4A. Vinkling på motor vil spille inn her, hvor mye olje får dere på 4jh2-dte?

20250419_133104.jpg.961fc715b7564cb5c4885fa6c060d9e2.jpg20250419_132423.jpg.59abe189ae19a08f88e374e7e629a86d.jpg20250419_132418.jpg.1a0ed2dda9a9657b090f3d94de078728.jpg

Link to post

Heisan. Har 4lhdte fra 1993 som surrer og går og er veldig lettstartet. Peiler olja på kald motor. Tar opp peilestaven og tørker av. Setter den på plass og peiler olja. Ved oljeskift kjøres motor varm. Etter en halvtimes tid benyttes vakuumpumpe fra BT til å suge opp olja

Brukermanualen stemmer godt. Slik gjør jeg det....

Link to post

Hei.

Har en eldre Sjøvannskjølt Yanmar 3QM30

Motoren funger bra, men olje forsvinner ned i kjøl.

Fylte på 4 liter. Olje peiling viste ca mitt på peilestav. Startet opp og  Ingen problem

Ser ingen svette elle lekasje på motoroen. Hvor er bunnpluggen plassert. Kan det den ha løsnet og skrudd seg av. Må jeg ut med motor

Link to post

Hvis motoren lekker, er det oftest i tetningene rundt tappen. Framme eller bak. Hvis du har mye blårøyk kan det være at motoren fobruker olje

under gange. Hadde bunnpluggen manglet ville motoren være helt uten olje og havarert. Hvis du ikke ser lekkasjene ombord kan det være greit å ta ut motor for nærmere ettrsyn.

Link to post

Takk for svar. :smiler:

Ingen blårøyk

Ser ingen oljelekasje eller svetting på motor.

Fylte på olje en ettermiddag. Kjørte motoren en god stund. Neste dag peilet jeg oljen før oppstart. Da ver det helt tomt iflg peilepinn. svart olje i bunn av båten

Hvor ligger den tappen du nevner

Link to post
HRH-Z skrev for 2 timer siden:

jeg tipper det er rustet hull i bunnpanne,

Nå er jeg litt høy på bamsemoms men mener denne motoren har støpt bunnpanne.
Om jeg ikke blander motorkodene så står også oljenivået veldig høyt i forhold til pakningen til bunnpanne.. med alt det fører med seg.

 

TS - kommer du til med speil slik at du kan se om bunnpannepakningen lekker.
Kommer du til med papir/fille slik at du kan tørke bunnpannen ren?

Link to post

Som alltid i en båt så er det trangt,men skal prøve i morgen

Motoroen og båt har stått tørt på land i 20 med olje i systemet før den vart sjøsatt i fjor, men det kan vel sikkert ruste uansett. Starter og går fint

 

Hva mener du med støpt bunnpanne. Er det fordel eller ulempe

Link to post

Bunnpanne er skrudd på,  dersom den er av støpegods så er det neppe rustet hull.

Dersom oljenivået synker uten at motor er i gang så må lekkasjen være i området "bunnpanne" og da kan tappeplugg være en kilde,  bunnpannepakning også dersom oljen står så høyt at pakningen er under oljenivå.

Simringer i begge ender av veiv skal ikke være problemet da disse er plassert over oljenivå,   men dersom lekkasjen er under drift så kan simringer være en lekkasjekilde, spesielt dersom motor har stått ubenyttet over mange år(Gummi i simring tørker ut og dermed får man lekkasje).

 

Link to post
rojoh skrev for 13 timer siden:

Hva mener du med støpt bunnpanne.

En bunnpanne er enten presset til sin form i en stor presse, mellom to formhalvdeler, ofte i tynn stålplate feks 0.8mm

Eller den er støpt i en form av flytende metall, vanligst er en blanding av aluminium, magnesium og sink. Tykkelse varierer gjerne mellom 5 og 10mm. 

 

Alle båtmotorer jeg vet om har bunnpanne til å ta av.

Det, fordi veivaksel, veivlager og rammelager må bygges undenfra.

Er du med på dette?

Link to post

Yanmar  3QM30

 

Se om den virker. 

Den skal være til: 

FIG 1. CYLINDER BLOCK

 

Selve tappepluggen finner du på 
FIG 8. LUB.OIL SYSTEM

 

Ikke la deg forvirre av at både 2QM20 og 3QM30 er dekket av samme skisse, jeg delte den 2 syl bunnpannen. Vill vært bedre å delt den 3 sylindrede....

Link to post

Jeg har en Yanmar 4LH-DTP, aksling, 2006 modell, gått 800 timer. Rundt 2000 omdreininger kommer det litt vibrasjoner. Over og under dette er alt OK, og motoren fungerer helt fint. Kan det være normalt at det på et visst turtall er noe vibrasjoner? Om jeg eventuelt skal feilsøke, hvor bør jeg begynne? 

Link to post
Edh1 skrev for 2 timer siden:

Om jeg eventuelt skal feilsøke, hvor bør jeg begynne? 

Var den min ville jeg stirret besatt på en og en motorlabb mens en hjelper starter motoren 4 ganger, har du en eller to som virker å være dårlige, merk undre mutter med "overettmerke", mål byggehøyde, demonter uten å røre undre mutter, vurder mot en ny eller rådspør en fagperson.

Link to post
Edh1 skrev for 3 timer siden:

 Om jeg eventuelt skal feilsøke, hvor bør jeg begynne? 

 Kan du fastslå om det kommer fra motor eller fra propell?  Er det tendens til vibrasjoner på samme turtall i fri? Propellvibrasjoner kan skyldes ubalanse, før vårpussen kan det være litt ujevnt med rur på bladene f.eks.

Link to post
J-Å skrev 53 minutter siden:

 Kan du fastslå om det kommer fra motor eller fra propell?  Er det tendens til vibrasjoner på samme turtall i fri? Propellvibrasjoner kan skyldes ubalanse, før vårpussen kan det være litt ujevnt med rur på bladene f.eks.

Det er ikke vibrasjoner når den ruses i fri. Hadde samme vibrasjon gjennom fjorårets sesong, og nå med ny polert propell. Dvs at jeg kan utelukke groe? 

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

Var den min ville jeg stirret besatt på en og en motorlabb mens en hjelper starter motoren 4 ganger, har du en eller to som virker å være dårlige, merk undre mutter med "overettmerke", mål byggehøyde, demonter uten å røre undre mutter, vurder mot en ny eller rådspør en fagperson.

Takk for råd, dette skal forsøkes! 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...