Komodo Svart 28.April Link til dette innlegget Svart 28.April Edh1 skrev for 4 timer siden: Om jeg eventuelt skal feilsøke, hvor bør jeg begynne? @dieselfan har tipset deg om å sjekke motorlabbene, jeg ville også begynt der. En måte å sjekke motorlabbene er å dele akselflensene slik at motoren blir løs, og bikke på en og en labb med et maskinspett. Dersom gummien er slitt eller løsnet i vulkingen får du et glapp som du kjenner når du bikker på denne måten. Jeg byttet alle fire motorlabber på min 4LHA for flere år siden, det er nok ikke noe helt ukjent det der. Dersom motorlabbene dine ikke er slitt bør du sjekke opprettingen. Prøv å google oppretting med baatplassen i søkeordene, så finner du tråder med bilder og trinnvise forklaringer på dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Edh1 Svart 28.April Link til dette innlegget Svart 28.April Komodo skrev for 4 timer siden: @dieselfan har tipset deg om å sjekke motorlabbene, jeg ville også begynt der. En måte å sjekke motorlabbene er å dele akselflensene slik at motoren blir løs, og bikke på en og en labb med et maskinspett. Dersom gummien er slitt eller løsnet i vulkingen får du et glapp som du kjenner når du bikker på denne måten. Jeg byttet alle fire motorlabber på min 4LHA for flere år siden, det er nok ikke noe helt ukjent det der. Dersom motorlabbene dine ikke er slitt bør du sjekke opprettingen. Prøv å google oppretting med baatplassen i søkeordene, så finner du tråder med bilder og trinnvise forklaringer på dette. Takk for god fremgangsmåte, det skal jeg forsøke. Er det normalt at motorlabber varer rundt 20 år? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Bitteliten skrev On 27.1.2025 at 14.53: Jeg har en hypotese jeg har lyst til å lufte her på forumet. Etter at vi kom til Middelhavet så ligger båten ofte noen uker i havn uten at vi er ombord. Når båten ligger alene så stenger jeg alle ventiler i bunnen av båten, inkludert sjøvannsinntaket til motoren. Landstrømmen kobles fra. Det jeg lurer på er følgende: når vi drar så er ofte varmtvannet oppvarmet via el kolben. Denne varmen spres seg også til motoren - jeg kjenner at slangene fra motor til vv tanken er varme. Om jeg da stenger sjøvannsinntaket - kan det pga denne varmen da bli et visst trykk i kjølevannskretsen som igjen gjør at det blir trykk i oljekjøleren - og vannet presses ut på det svakeste punktet som er o ringene til endelokket på oljekjøleren? Virker litt søkt - for oljekjøleren er sjøvannskjølt. Men kjølevæsken som varmes opp av varmtvannsberederen vil jo varme opp sjøvannet via den vanlige varmeveksleren på motoren - og dette trykket må jo gå et sted. Og når sjøvannsinntaket er stengt kan trykket ikke gå ut der. Jeg stusset over dette da jeg kom ombord i båten nå - for nå tappet jeg ut alt varmtvannet før jeg reise og stengte sjøvannsinntaket til motoren. Og da jeg kom ned igjen var det betydelig mindre lekkasje enn før. Og da jeg var ute og kjørte for motor et par timer i går var det ingen lekkasje på oljekjøleren i det hele tatt. @Hulda @Komodo dere hadde rett 😊👏 endelig var vi et sted der motor ikke er tidskritisk. Det har svettet litt saltvann ut av bunnen på kjølerlokket. Så i dag åpnet jeg lokket på oljekjøleren. Litt universalspray på de to boltene, åpna tappekrana og tømte ut saltvann. Kun rent vann. boltene kom greit løs. den gamle pakningen var flat mot anleggsflaten og gummien var hard. Ingen skader på pakningen. en del avleiringer inni lokket med rustfarge. Anleggsflatene mellom lokk og kjølerhus var helt fine. Kanalene i kjøleren er helt fine. Renset bort avleiringer i endelokket. Renset anleggsflatene og boltene. På med ny pakning. Satt sammen med gjengelim på boltene. Ser tett ut etter 10-15 min kjøring på høyt turtall i fri. takk for hjelpen 😊🙏 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Edh1 skrev On 28.4.2025 at 23.26: Er det normalt at motorlabber varer rundt 20 år? Ja, 20år er nok en gjennomsnittlig levealder for motorlabber. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai dieselfan skrev On 26.4.2025 at 22.53: rojoh skrev On 26.4.2025 at 13.54: Hvor er bunnpluggen plassert. @rojoh det ble jo en del kaos her i forhold til om motoren din har tappeplugg bak eller fremme på bunnpannen. Det rette svaret er den kan ha begge deler. Bunnpannen er symmetrisk i boltmønster og fasong og kan monteres begge veier... åssen går det forresten med saken din ? Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Jeg skal bytte registerreim på min 6LP-STZE fra år 2000 (båten er fra 2000, så antar motor også er det?) Så langt jeg har funnet ut er det enten Yanmar nr. 119771-00201 eller Toyota nr. 13568-YZZ16. Men på enkelte nettsider står det at 119771-00201 gjelder for motorer fra november 2001 og oppover. Er det noen som kan si med sikkerhet hvilken reim jeg skal ha? Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Anders And Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Er det noen som vet om det er forskjell på registerreimer til 6LP(A)-STxx før og etter november 2001? Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
hanto1 Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Har ikke hørt noe om dette, men hør med Yanmar eller Toyota om det har vært noen forandringer. PÅ 6LP - DTE er det samme reima til hele serien oppover åra ( men den er ikke samme som til ST ) Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Ja, jeg sendte en mail til Maritronics i Kristiansand. Jeg klarer ikke selv å Google meg frem til det. Eksempel fra eurofritid.no Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Hartki Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Håper det er ok atjeg spør i denne tråden. Virker som det ergodkompetanse her. Jeg har også laget en egen tråd, men lite respons der . Det jeg lurer på er egentlig gode tips til hvordan kjøre for å unngå for mye soting. Etter sist tur hadde jeg to hvite plastkanner stående på akterdekket og de var veldig nedsotet. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli I forbindelse med sjekk av oppretting av motor. Ser det ut til at jeg har ett motorfeste som har gitt seg. jeg har ikke fått sjekket data på de se er montert på motor enda, men jeg forstår det slik at det er ulike fester på barbord og styrbord. Chatgpt er også enig:) Er det noen som har kjennskap til dette som kan bekrefte? Det er KM4A Gear, installasjonen gjelder i en NB750. https://ellebogen.com/en/complete-purchase/ noen som har handlet fra denne siden? ser ut til å være noe mer overkommelige priser på denne siden. med beregnet frakt ble det ca 362 euro /4300 NOK. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli Jeg har en 1 gm10,. Ventilene i fødepumpa klistrer seg igjen, når båten ligger i ro noen dager. Det kommer et grønt belegg på ventilene. Og jeg får da ikke dieselen gjennom, uten å splitte fødepumpa, taut ventiler for rengjøring. Har noen hatt tilsvarende problem? Evt en løsning. Båt og motor hadde stått i 3-4år da jeg overtok i vår. Tanken var full av slim og dieseldyr. Jeg har rengjort tank, og byttet vannutskiller og finfilter. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
KrabbePostei Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Hei! Vurderer å kjøpe en båt med Yanmar 77hk (4JH-DTE), men irr på varmeveksler gjør meg bekymret. Er dette "normalt" eller blir det 20k på ny varmeveksler når som helst her? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Anders And skrev On 3.6.2025 at 10.21: Er det noen som vet om det er forskjell på registerreimer til 6LP(A)-STxx før og etter november 2001? Jeg svarer deg sikkert altfor sent på dette, men hvis det er til hjelp så passer i alle fall disse delene/delenummerne fra Toyota (Land Cruiser 1HD FTE-motoren) rett på 6LPA-STP 2006 modell: Styrehjul Toyota delenummer: 1350517020 Strammehjul Toyota delenummer: 1354017011 Registerreim Toyota delenummer: 13568YZZ16 Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 13.September Link til dette innlegget Svart 13.September Får 70 grader på min 4lha-dtp. Alt fra 1500 til 3300 omdreininger. Har akkurat kjørt systemrens. Dette er vel litt lavt? Er det termostaten som står åpen hele veien? Hvor stor jobb er det eventuelt å skifte termostat? Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 13.September Link til dette innlegget Svart 13.September Har du sjekket med brukermanualen om hva som er driftstemp for din motor? Yanmar-motorer har gjevnt over lavere driftstemp en feks. Volvo. 70grader høres ikke så galt ut for en Yanmar, men tar det lang tid og oppnå driftstemp? da står muligens termostaten åpen hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart Torsdag 21:39 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:39 Sønn har i Saga27 en Yanmar 4jh-dte, 1986. Klaget i år over sort røyk ved rundt 2800-2900 rpm (tror jeg det var). Senere oppnådde han bare maks 2700 rpm og da sort røyk. Han brukte båten med motor rundt 2600 rpm og fornøyd med 6-7 knop og ingen røyk. Mistenkte sort røyk skyldtes ikke nok luft og trolig turbo. Tok av turbo slange nå ved opplag og fikk ikke rikket luftinntakets kompressorhjul/ turbopropell med fingrene. Sprayet litt CRC marin som fikk virke noen minutter. Lot seg fortsatt ikke rikke med fingre. Satt 8mm pipe på mutter og fikk bevegelse. Etterpå null problem å bevege propell med fingrene. Følte ingen slark i propellaksling. Var det så enkelt å løsne propellen? Hva skyldes at propell satt seg fast og hva bør gjøres preventivt for at det ikke skal skje igjen. Spraye "turborens" inn i luftfilter mens motor går for fullt? Eller ta av turboslange og ta en årlig CRC spray. Båten var ny for sønn i fjor og tipper ingen har åpnet turboens luftinnsug siden ny i 1986. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 10:54 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:54 atletico1 skrev for 13 timer siden: Var det så enkelt å løsne propellen? Hva skyldes at propell satt seg fast og hva bør gjøres preventivt for at det ikke skal skje igjen. Spraye "turborens" inn i luftfilter mens motor går for fullt? Eller ta av turboslange og ta en årlig CRC spray. Det er nok ikke fullt så enkelt. Det er nok på eksossiden problemet sitter. Jeg fikk samme problem på min 2004 Yanmar, og løste det ved å ta av turboen, dele den, og dreie vekk korrosjon (rust) på eksossiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
atletico1 Svart Lørdag 01:20 Link til dette innlegget Svart Lørdag 01:20 Takk @Komodo. Får vel kanskje vurdere å skru ut turboen nå før vinteren og sjekke om eksos propellen går fritt rundt. Se om det er lager eller rust el. liknende som har ført til turbo ?havari. Sønn har vel sett antydning til litt blårøyk ved oppstart og også ved tomgang ved varm motor i sommer så det tyder vel på mer/større problem. Bruker båten bare til å tøffe rundt i indre Oslofjord. Ny turbo er nærmere 16 lapper og sønn tenkte at han får klare seg uten turbo. Leser nå at å kjøre uten turbo kan føre til mer sot som kan tette eksos bend, forhøyet temperatur på motor som kan skade ventiler, eksosmanifold og turbohus, og overskudd av diesel kan ende opp i olja (kan jo skifte olje hver sesong selv om motor knapt har gått 20 timer). Tenkte i min enfoldighet at samme motor leveres jo uten turbo og at den fint kunne kjøres uten fungerende turbo så lenge sønn holdt seg på turtall uten sort røyk og litt svak blårøyk på tomgang var til å leve med. Noe quickfix å bygge om motor til å fungere uten turbo er vel kanskje ikke enkelt. Jeg har alltid vært skeptisk til motorer med turbo (har selv Yanmar uten turbo) da turbo før eller siden vil havarere, men i fjor da vi kikket etter Saga 27AC uten turbo fant vi ingen i nærområdet. Båt ble kjøpt i Fredrikstad i fjor og gikk fint i 8 knop uten noe røyk, men i år ville det seg ikke. Kanskje jeg får spandere turbooverhaling på ham etter først å ha sjekket om det er noe jeg selv kan fixe. Sett litt på Youtube og hvis det ikke har blitt ubalanse i aksling bør jeg kunne få sjekket eksos/turbo rotor, litt børsting og noe kjemilalier av husets innside kanskje og skifte metall og eventuell O-ring pakninger som antydet ved litt blårøyk? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 12:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:34 atletico1 skrev On 4.10.2025 at 3.20: Kanskje jeg får spandere turbooverhaling på ham etter først å ha sjekket om det er noe jeg selv kan fixe. Sett litt på Youtube og hvis det ikke har blitt ubalanse i aksling bør jeg kunne få sjekket eksos/turbo rotor, litt børsting og noe kjemilalier av husets innside Du / dere kan jo begynne med å plukke ut turboen og dele av eksosdelen, det er en relativt ukomplisert affære. Jeg lagde meg en jigg og spente denne opp i dreiebenken, men du kan helt fint slipe bort rust med en rettsliper og slipehylser også. Eller rett og slett meisle vekk litt rustflak med hammer og meisel. Poenget er at det bygger seg opp rust som etterhvert kommer i konflikt med skovlene, dette må bort. At du har fått turboen til å snurre ved å bruke litt makt på akselen betyr ikke at du har en varig løsning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.