Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Edh1 skrev for 4 timer siden:

Om jeg eventuelt skal feilsøke, hvor bør jeg begynne?

@dieselfan har tipset deg om å sjekke motorlabbene, jeg ville også begynt der. En måte å sjekke motorlabbene er å dele akselflensene slik at motoren blir løs, og bikke på en og en labb med et maskinspett. Dersom gummien er slitt eller løsnet i vulkingen får du et glapp som du kjenner når du bikker på denne måten. Jeg byttet alle fire motorlabber på min 4LHA for flere år siden, det er nok ikke noe helt ukjent det der. 

 

Dersom motorlabbene dine ikke er slitt bør du sjekke opprettingen. Prøv å google oppretting med baatplassen i søkeordene, så finner du tråder med bilder og trinnvise forklaringer på dette. 

Link to post
Komodo skrev for 4 timer siden:

@dieselfan har tipset deg om å sjekke motorlabbene, jeg ville også begynt der. En måte å sjekke motorlabbene er å dele akselflensene slik at motoren blir løs, og bikke på en og en labb med et maskinspett. Dersom gummien er slitt eller løsnet i vulkingen får du et glapp som du kjenner når du bikker på denne måten. Jeg byttet alle fire motorlabber på min 4LHA for flere år siden, det er nok ikke noe helt ukjent det der. 

 

Dersom motorlabbene dine ikke er slitt bør du sjekke opprettingen. Prøv å google oppretting med baatplassen i søkeordene, så finner du tråder med bilder og trinnvise forklaringer på dette. 

Takk for god fremgangsmåte, det skal jeg forsøke. Er det normalt at motorlabber varer rundt 20 år? 

Link to post
  • 4 uker senere...
Bitteliten skrev On 27.1.2025 at 14.53:

Jeg har en hypotese jeg har lyst til å lufte her på forumet.

 

Etter at vi kom til Middelhavet så ligger båten ofte noen uker i havn uten at vi er ombord. Når båten ligger alene så stenger jeg alle ventiler i bunnen av båten, inkludert sjøvannsinntaket til motoren. Landstrømmen kobles fra.

 

Det jeg lurer på er følgende:

når vi drar så er ofte varmtvannet oppvarmet via el kolben. Denne varmen spres seg også til motoren - jeg kjenner at slangene fra motor til vv tanken er varme. Om jeg da stenger sjøvannsinntaket - kan det pga denne varmen da bli et visst trykk i kjølevannskretsen som igjen gjør at det blir trykk i oljekjøleren - og vannet presses ut på det svakeste punktet som er o ringene til endelokket på oljekjøleren? Virker litt søkt - for oljekjøleren er sjøvannskjølt. Men kjølevæsken som varmes opp av varmtvannsberederen vil jo varme opp sjøvannet via den vanlige varmeveksleren på motoren - og dette trykket må jo gå et sted. Og når sjøvannsinntaket er stengt kan trykket ikke gå ut der.

 

Jeg stusset over dette da jeg kom ombord i båten nå - for nå tappet jeg ut alt varmtvannet før jeg reise og stengte sjøvannsinntaket til motoren. Og da jeg kom ned igjen var det betydelig mindre lekkasje enn før. Og da jeg var ute og kjørte for motor et par timer i går var det ingen lekkasje på oljekjøleren i det hele tatt.

@Hulda

@Komodo

dere hadde rett 😊👏

endelig var vi et sted der motor ikke er tidskritisk. Det har svettet litt saltvann ut av bunnen på kjølerlokket. Så i dag åpnet jeg lokket på oljekjøleren. Litt universalspray på de to boltene, åpna tappekrana og tømte ut saltvann. Kun rent vann. 
boltene kom greit løs. 
den gamle pakningen var flat mot anleggsflaten og gummien var hard.  Ingen skader på pakningen. 
en del avleiringer inni lokket med rustfarge. Anleggsflatene mellom lokk og kjølerhus var helt fine. 
 

Kanalene i kjøleren er helt fine. Renset bort avleiringer i endelokket. Renset anleggsflatene og boltene. På med ny pakning. Satt sammen med gjengelim på boltene. Ser tett ut etter 10-15 min kjøring på høyt turtall i fri. 
 

takk for hjelpen 😊🙏
 

IMG_6076.jpeg

IMG_6079.jpeg

IMG_6078.jpeg

IMG_6080.jpeg

IMG_6081.jpeg

Link to post
dieselfan skrev On 26.4.2025 at 22.53:
rojoh skrev On 26.4.2025 at 13.54:

Hvor er bunnpluggen plassert.

Yanmarsjvannkjlt.JPG.980874d9948995d5fda1faa628d4480a.JPG

 

@rojoh det ble jo en del kaos her i forhold til om motoren din har tappeplugg bak eller fremme på bunnpannen.
Det rette svaret er den kan ha begge deler. Bunnpannen er symmetrisk i boltmønster og fasong og kan monteres begge veier...

åssen går det forresten med saken din ?

Link to post

Jeg skal bytte registerreim på min 6LP-STZE fra år 2000 (båten er fra 2000, så antar motor også er det?) 

 

Så langt jeg har funnet ut er det enten Yanmar nr. 119771-00201 eller Toyota nr. 13568-YZZ16.

 

Men på enkelte nettsider står det at 119771-00201 gjelder for motorer fra november 2001 og oppover. 

 

Er det noen som kan si med sikkerhet hvilken reim jeg skal ha? 

 

image.jpeg.e1fb502d87e5188606d4c8fd36684121.jpeg

 

image.jpeg.c2b6e3a6e734924078ac7e1ab14c4610.jpeg

 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...