Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Du skal ha 5 anoder finnmarken. 2 anoder i varmeveksler, 2 i oljekjøler og 1 i intercooler.

Er en av kranene blokkert for avtapping, stikk inn ett tynnt skrujern/ståltråd elns. for å stake opp.

Den krana jeg trodde var avtapping av "ferskvann" var blokkert, men da jeg staket opp så kom det blå frostvæske. Dermed må dette være saltvannsdelen.

Jeg må nok lete videre etter avtappingskran for ferskvann og 2 anoder til. :confused:  

Fant en på delen som er under varmeveksleren, en bak i nærheten av eksosbendet. Disse var like store. Så fant jeg en større en på motsatt side av eksosbendet, nesten helt bak. Dette er vel antakelig dårlig forklart, men jeg kan ikke navnet på alle delene på denne motoren....... 

Rens av turboladeren.

Har en Yanmar 4JH3-DTE som er gått 850 timer. For et par år siden spurte jeg en Yanmar forhandler/mekaniker om det å rense turbinen i turboladeren med såpevann som det refereres til i håndboka. Svaret jeg fikk var (sitat) «Nei drit i det. Du kan ødelegge motoren» . Det var for et par år siden men på slutten av forrige sesong la jeg merke til at motoren gikk ofte på for lav turtall ved tomgang.

Kunne godt tenker meg å ta det nå og det står jo i håndboka hvordan det gjøres.

Hva tenker dere om det?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Rens av turboladeren.

Har en Yanmar 4JH3-DTE som er gått 850 timer. For et par år siden spurte jeg en Yanmar forhandler/mekaniker om det å rense turbinen i turboladeren med såpevann som det refereres til i håndboka. Svaret jeg fikk var (sitat) «Nei drit i det. Du kan ødelegge motoren» . Det var for et par år siden men på slutten av forrige sesong la jeg merke til at motoren gikk ofte på for lav turtall ved tomgang.

Hva tenker dere om det?

Hei.

Jeg for min del ville ikke vurdert dette før jeg hadde et problem med lav ytelse, jeg har vel tenkt at turboen ikke har noen betydning for tomgang..men nå er ikke jeg noen mekanikerhell så kansje andre kan gi innspill..

Jeg har også lurt litt på dette med rensing av turbo. Jeg har en 144 hesters LHA fra 2004 som har gått ca 1000 timer, de fleste av timene rundt 6-7 knop. Det har vært en god motor uten et eneste feilslag eller noe som helst annet tull, det eneste jeg har gjort med den ut over olje, fliter og sink er å bytte startrele.

Hvordan er det med dere andre, utfører dere den turboprosedyren som er beskrevet i manualen? En annen ting jeg har skjønt at er lurt er å sjekke eksosbendet, så det får jeg gjøre i år.

Jeg vurderte dette selv på min 6LPA-STP (290hk). Jeg spurte Turboservice i Bærum, som er spesialverksted for nettopp turboer, og de mente dette var tull. Skal det gjøres måtte den demonteres og renses skikkelig. Husker ikke alle detaljer. Men det står vitterlig i min manual også at dette skal gjøres på 1000t.

Er nok mye trolig at der er bare tull, men jeg fikk det gjort av merkeverksted når den var gått 500 t. Kjørte selv båten når de tilførte vaskemiddelet. Merket forskjell etterpå. De siste tusen rpm fra 3000-3900 gikk kjappere dog ikke mye. Kommer nok til å gjøre det igjen. Kostet ca 1000 nok da jeg tok de sammen med andre større ting av vedlikehold.

Jeg har en Yanmar 4JHE og lurer litt på kjølevanntemperaturen. Ved driftsvarm motor og marsjfart ligger den stabilt på 75gr og synker noen grader på tomgang.

Er dette korrekt når data for termostaten er følgende?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Yanmar 4JH2-TE, Turbo motor

Er det noe forebyggende vedlikehold av turbo ? Er det lurt å spraye inn noe løsemiddel ell. ? Noen med erfaring her, motor gått ca 3000 timer .

Se 10-15 poster lengre opp i denne tråden så ble dette diskutert litt. Ellers er det velgreit å ikke kosekjøre motoren hele tiden. Fikk råd fra Yanmarverksted om å regelmessig blåse ut med full gass.

Rens av turboladeren.

Hva tenker dere om det?

Hva med å bruke noe sånt isteden for å sprute såpevann inn i motoren?

Liqui Moly Intake system cleaner.

https://youtu.be/WrpxoxYmPsc

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg har en Yanmar 4JHE og lurer litt på kjølevanntemperaturen. Ved driftsvarm motor og marsjfart ligger den stabilt på 75gr og synker noen grader på tomgang.

Er dette korrekt når data for termostaten er følgende?

bilde

Men er du sikker på at temp måleren viser riktig? På en av bilene mine vises det konstant 5 - 10 grader lavere en det egentlig er.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...