finnmarken Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Du skal ha 5 anoder finnmarken. 2 anoder i varmeveksler, 2 i oljekjøler og 1 i intercooler. Er en av kranene blokkert for avtapping, stikk inn ett tynnt skrujern/ståltråd elns. for å stake opp. Den krana jeg trodde var avtapping av "ferskvann" var blokkert, men da jeg staket opp så kom det blå frostvæske. Dermed må dette være saltvannsdelen. Jeg må nok lete videre etter avtappingskran for ferskvann og 2 anoder til. Link to post
Mix Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Fortell hvilke anoder du har funnet da, så kan vi kanskje guide deg videre. Link to post
finnmarken Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Fant en på delen som er under varmeveksleren, en bak i nærheten av eksosbendet. Disse var like store. Så fant jeg en større en på motsatt side av eksosbendet, nesten helt bak. Dette er vel antakelig dårlig forklart, men jeg kan ikke navnet på alle delene på denne motoren....... Link to post
Arvid_A Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Her er håndboka (men der har du sikkert sjekket allerede) :-) https://baatplassen.no/i/topic/98140-yanmar-6ly/ Link to post
PiperBill Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 (redigert) Rens av turboladeren. Har en Yanmar 4JH3-DTE som er gått 850 timer. For et par år siden spurte jeg en Yanmar forhandler/mekaniker om det å rense turbinen i turboladeren med såpevann som det refereres til i håndboka. Svaret jeg fikk var (sitat) «Nei drit i det. Du kan ødelegge motoren» . Det var for et par år siden men på slutten av forrige sesong la jeg merke til at motoren gikk ofte på for lav turtall ved tomgang. Kunne godt tenker meg å ta det nå og det står jo i håndboka hvordan det gjøres. Hva tenker dere om det? Redigert 24.April.2016 av PiperBill (see edit history) And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
finnmarken Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Her er håndboka (men der har du sikkert sjekket allerede) :-) https://baatplassen.no/i/topic/98140-yanmar-6ly/ Takk skal du ha. Har ikke lest denne før, men etter en kjapp skumlesning så fant jeg det ikke. Tror jeg får lese instruksjonsboka en gang til. Hvis ikke så får jeg høre med Yanmar-forhandleren. Link to post
Magne A. Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Rens av turboladeren. Har en Yanmar 4JH3-DTE som er gått 850 timer. For et par år siden spurte jeg en Yanmar forhandler/mekaniker om det å rense turbinen i turboladeren med såpevann som det refereres til i håndboka. Svaret jeg fikk var (sitat) «Nei drit i det. Du kan ødelegge motoren» . Det var for et par år siden men på slutten av forrige sesong la jeg merke til at motoren gikk ofte på for lav turtall ved tomgang. Kunne godt tenker meg å ta det nå og det står jo i håndboka hvordan det gjøres. Hva tenker dere om det? Hei. Jeg for min del ville ikke vurdert dette før jeg hadde et problem med lav ytelse, jeg har vel tenkt at turboen ikke har noen betydning for tomgang..men nå er ikke jeg noen mekanikerhell så kansje andre kan gi innspill.. Link to post
Komodo Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Jeg har også lurt litt på dette med rensing av turbo. Jeg har en 144 hesters LHA fra 2004 som har gått ca 1000 timer, de fleste av timene rundt 6-7 knop. Det har vært en god motor uten et eneste feilslag eller noe som helst annet tull, det eneste jeg har gjort med den ut over olje, fliter og sink er å bytte startrele. Hvordan er det med dere andre, utfører dere den turboprosedyren som er beskrevet i manualen? En annen ting jeg har skjønt at er lurt er å sjekke eksosbendet, så det får jeg gjøre i år. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekkbølgen Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Jeg vurderte dette selv på min 6LPA-STP (290hk). Jeg spurte Turboservice i Bærum, som er spesialverksted for nettopp turboer, og de mente dette var tull. Skal det gjøres måtte den demonteres og renses skikkelig. Husker ikke alle detaljer. Men det står vitterlig i min manual også at dette skal gjøres på 1000t. Link to post
Linea Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Er nok mye trolig at der er bare tull, men jeg fikk det gjort av merkeverksted når den var gått 500 t. Kjørte selv båten når de tilførte vaskemiddelet. Merket forskjell etterpå. De siste tusen rpm fra 3000-3900 gikk kjappere dog ikke mye. Kommer nok til å gjøre det igjen. Kostet ca 1000 nok da jeg tok de sammen med andre større ting av vedlikehold. Link to post
goggen000 Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Har en 4LHA-DTE som jeg skal skifte kjølevæske på, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal finne den riktige avtappingen. På min tidligere 3 syl. var det festet en plastslange på avtappingen. Renslig og grei operasjon- Link to post
Arvid_A Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 På side 29 i driftshåndboka finner du tegninger som viser avtappingskranene.https://baatplassen.no/i/topic/78467-yanmar-4lha-driftsh%C3%A5ndbok/ Link to post
Worry II Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Du kan også se bilde av den i innlegg #763 I denne tråden, goggen. Ved siden av oljefilteret, bak på motoren. Link to post
goggen000 Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Tusen takk for raske svar Link to post
Lars H. Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg har en Yanmar 4JHE og lurer litt på kjølevanntemperaturen. Ved driftsvarm motor og marsjfart ligger den stabilt på 75gr og synker noen grader på tomgang. Er dette korrekt når data for termostaten er følgende? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Linea Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg hadde en 120 HK Yanmar, husker ikke betegnelsen, var 2008 modell, den hadde samme temp som din har på måleren. Link to post
hanto1 Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Hadde en JH 96hk den gikk også kaldt. Ca 75 på marsj.. Link to post
Otto R Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Yanmar 4JH2-TE, Turbo motor Er det noe forebyggende vedlikehold av turbo ? Er det lurt å spraye inn noe løsemiddel ell. ? Noen med erfaring her, motor gått ca 3000 timer . Link to post
finnmarken Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Min Yanmar 07 mod 6LY2A-STP går heller ikke over 74/75 grader. Jeg synes det er litt lavt, men det er i alle fall bedre enn disse grønne som går varm for et godt ord. Link to post
LM 605 Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Normal driftstemp. skal vel være mellom 76 og 90 grader. (yanmar). Link to post
Hekkbølgen Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Yanmar 4JH2-TE, Turbo motor Er det noe forebyggende vedlikehold av turbo ? Er det lurt å spraye inn noe løsemiddel ell. ? Noen med erfaring her, motor gått ca 3000 timer . Se 10-15 poster lengre opp i denne tråden så ble dette diskutert litt. Ellers er det velgreit å ikke kosekjøre motoren hele tiden. Fikk råd fra Yanmarverksted om å regelmessig blåse ut med full gass. Link to post
PiperBill Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Rens av turboladeren. Har en Yanmar 4JH3-DTE som er gått 850 timer. For et par år siden spurte jeg en Yanmar forhandler/mekaniker om det å rense turbinen i turboladeren med såpevann som det refereres til i håndboka. Svaret jeg fikk var (sitat) «Nei drit i det. Du kan ødelegge motoren» . Det var for et par år siden men på slutten av forrige sesong la jeg merke til at motoren gikk ofte på for lav turtall ved tomgang. Kunne godt tenker meg å ta det nå og det står jo i håndboka hvordan det gjøres. Hva tenker dere om det? Hva med å bruke noe sånt isteden for å sprute såpevann inn i motoren? Liqui Moly Intake system cleaner. https://youtu.be/WrpxoxYmPsc And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg har en Yanmar 4JHE og lurer litt på kjølevanntemperaturen. Ved driftsvarm motor og marsjfart ligger den stabilt på 75gr og synker noen grader på tomgang. Er dette korrekt når data for termostaten er følgende? Men er du sikker på at temp måleren viser riktig? På en av bilene mine vises det konstant 5 - 10 grader lavere en det egentlig er. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Nei, det vet jeg nok ikke sikkert. Vil en ekstern IR-måler måle mer korrekt på godset rundt der termostaten er montert? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Andboats Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Det er vel normalt at motortemperaturen stiger under belastning og synker på tomgang? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn